Het kleine logootje dat jij omschrijft als een vogel is een Russische tsaristische adelaar. Of zoals de Russen dat vandaag de dag noemen een merkteken van het pré revolutionaire Russische leger. Het bovengenoemde logootje zegt mij dat het om een Russische Mosin Nagant van voor 1917 moet gaan.
Waarschijnlijk is het één van de Mosin Nagants die is achtergelaten door het Russische leger in Finland en hergebruikt door het Finse leger. Die er op haar beurt ook weer een aantal merktekentjes aan het geweer heeft toegevoegd. Zoals ik al zei in m'n vorige reactie, de geweerkolf doet erg Russisch aan. Het serienummer moet dan ook Russisch zijn en met zo'n nummer moet het wel om een oudere Mosin Nagant gaan.
Om echt zeker te zijn waar het geweer gefabriceerd is heb ik toch echt een foto nodig. Ik kan zo niet echt een conclusie trekken. Uit de stempels/merktekentjes is echt heel veel op te maken. Ken je niet iemand met een digitale camera die dat voor je kan doen?
Meer info over de volgende geweren AUB
- lucjanssen
- Lid
- Dirty harrY
- Lid
even een correctieJonhy Frost schreef: De patronen zijn ook nog groter: .303
De springfield heeft .30
(scheelt niet veel)
30-06 patronen zijn niet kleiner maar zelfs iets groter en het kaliber is op .003 inch na hetzelfde!
Specification
30.06 Springfield
Bullet Diameter .308
Neck Diameter .340
Shoulder Diameter .441
Base Diameter .470
Case Length 2.49
Cartridge Length 3.34
Velocity 2740
Cartridge Name .303 British
Bullet Diameter .311
Case Neck Diameter .337
Case Shoulder Diameter .402
Case Base Diameter .458
Case Rim Diameter .530
Case Length 2.21
Overall Cartridge Length 3.05
Military Bullet Weight 174
Velocity 2440
.308 munitie is ook hetzelfde kaliber en is het wel bekende NATO munitie van vroeger (kortere huls dan de 30-06)
de tegenwoordige nato munitie is .223