Fokker D-23, G-2 en T-9
- Mike Hazeleger
- Lid
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
- Locatie: Apeldoorn
goeie sites, kende ik al ... maja niet echt wat ik zoek maar toch thnxbertjan schreef:heb er nog wel 2 :
http://www.bhummel.dds.nl/index.html (is puur nederlands pre 1940)
http://www.mei1940.nl/intro_valkenburg.htm (vliegveld valkenburg)
'From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity'
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Ik heb een oud artikel uit "luchtvaart" dat gaat over de Fokker G.3, "de Indische jachtkruiser"
In dit artikel staat over de G2 dat zijn typenummer is veranderd in C.16 in 1940.
Verder gaat het artikel uitsluitend over de G.3 met schetsen van diverse voorstellen en gegevens.
Veltro
In dit artikel staat over de G2 dat zijn typenummer is veranderd in C.16 in 1940.
Verder gaat het artikel uitsluitend over de G.3 met schetsen van diverse voorstellen en gegevens.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Mike Hazeleger
- Lid
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
- Locatie: Apeldoorn
- Mike Hazeleger
- Lid
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
- Locatie: Apeldoorn
- Wilco Vermeer
- Lid
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Nogmaals Mike, ik had toch aardig wat neergezet:
Formeel was de G-2 type Fokker CG.2 oftewel Ontwerp 154. In september 1939 kreeg het ontwerp de naam G.2 en werd in vier versies aangeboden (met verschillende motortypen). Denaam werd gelijk verandert in C.XVI wegens de veelzijdigheid, maar in april 1940 weer gewijzigd in GC.2 In oktober 1939 had Fokker aangegeven in 8 maanden tijd een proto te kunnen leveren. Op 15 januari 1940 werd een mock-up gepresenteerd (1op1 houten kijkmodel). Na inspectie werd op basis van de bevindingen door Defensie een tweede Mock-up gebouwd. Op 10 mei 1940 was er verder nog niets gedaan en was er alleen materiaal voor propellors en instrumenten aanwezig.
Veel meer is er niet openbaar gemaakt. Wellicht dat je in de archieven van het luchtmachtmuseum in Soesterberg meer kan vinden en uiteraard in het Fokker archief (ligt dacht ik tegenwoordig in het Aviodrome).
Formeel was de G-2 type Fokker CG.2 oftewel Ontwerp 154. In september 1939 kreeg het ontwerp de naam G.2 en werd in vier versies aangeboden (met verschillende motortypen). Denaam werd gelijk verandert in C.XVI wegens de veelzijdigheid, maar in april 1940 weer gewijzigd in GC.2 In oktober 1939 had Fokker aangegeven in 8 maanden tijd een proto te kunnen leveren. Op 15 januari 1940 werd een mock-up gepresenteerd (1op1 houten kijkmodel). Na inspectie werd op basis van de bevindingen door Defensie een tweede Mock-up gebouwd. Op 10 mei 1940 was er verder nog niets gedaan en was er alleen materiaal voor propellors en instrumenten aanwezig.
Veel meer is er niet openbaar gemaakt. Wellicht dat je in de archieven van het luchtmachtmuseum in Soesterberg meer kan vinden en uiteraard in het Fokker archief (ligt dacht ik tegenwoordig in het Aviodrome).
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
- Mike Hazeleger
- Lid
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:06
- Locatie: Apeldoorn
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
account veranderd van Mike Hazeleger naar Mike.H btw
Laatst gewijzigd door Mike.H op 16 jan 2006, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
bedankt voor info. Wilco... weet je misschien wanneer de D-23, G-2 of T-10 in productie gegaan zouden zijn als de Duitsers niet langs waren gekomen?Wilco Vermeer schreef:Nogmaals Mike, ik had toch aardig wat neergezet:
Formeel was de G-2 type Fokker CG.2 oftewel Ontwerp 154. In september 1939 kreeg het ontwerp de naam G.2 en werd in vier versies aangeboden (met verschillende motortypen). Denaam werd gelijk verandert in C.XVI wegens de veelzijdigheid, maar in april 1940 weer gewijzigd in GC.2 In oktober 1939 had Fokker aangegeven in 8 maanden tijd een proto te kunnen leveren. Op 15 januari 1940 werd een mock-up gepresenteerd (1op1 houten kijkmodel). Na inspectie werd op basis van de bevindingen door Defensie een tweede Mock-up gebouwd. Op 10 mei 1940 was er verder nog niets gedaan en was er alleen materiaal voor propellors en instrumenten aanwezig.
Veel meer is er niet openbaar gemaakt. Wellicht dat je in de archieven van het luchtmachtmuseum in Soesterberg meer kan vinden en uiteraard in het Fokker archief (ligt dacht ik tegenwoordig in het Aviodrome).
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Wilco Vermeer
- Lid
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
- Locatie: Bemmel
- Contacteer:
Ze waren nog niet goedgekeurd voor productie. Nederland had vanwege de haast op dat moment meer bestellingen lopen in het buitenland.
De D-23 was nog in testfase en er was nog niet belsoten hem te nemen. Hij zou nog worden getest tegen het ontwerp van de Schelde wat ook in aanbouw was. De G.2 was nog niet eens zo ver, laat staan dat er ook maar een productiedatum was geplanned. De T-10 zou nog worden getest tegen een aantal buitenlandse toestellen waaronder de Dornier Do-17.
De D-23 was nog in testfase en er was nog niet belsoten hem te nemen. Hij zou nog worden getest tegen het ontwerp van de Schelde wat ook in aanbouw was. De G.2 was nog niet eens zo ver, laat staan dat er ook maar een productiedatum was geplanned. De T-10 zou nog worden getest tegen een aantal buitenlandse toestellen waaronder de Dornier Do-17.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
oke bedankt wilco voor je info... dus de vliegtuigen zouden nog niet in productie zijn gegaan... jammer...Wilco Vermeer schreef:Ze waren nog niet goedgekeurd voor productie. Nederland had vanwege de haast op dat moment meer bestellingen lopen in het buitenland.
De D-23 was nog in testfase en er was nog niet belsoten hem te nemen. Hij zou nog worden getest tegen het ontwerp van de Schelde wat ook in aanbouw was. De G.2 was nog niet eens zo ver, laat staan dat er ook maar een productiedatum was geplanned. De T-10 zou nog worden getest tegen een aantal buitenlandse toestellen waaronder de Dornier Do-17.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae