Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
zou iemand me nog wat meer kunnen vertellen over de schelde en andere experimentele nederlandse vliegtuigen van vlak voor de WO2,
hier ben ik namelijk erg in geinterreseert
en als jullie nog goeie boektitels weten over dit onderwerp.......
De Schelde had, buiten de licentie bouw van onder andere de vleugels voor de Dornier Do 24 zelf een eigen vliegtuigindustrie, met ontwerpteam.
Opgesomt:
In 1934 werd de firme H.Pander & Zonen den Haag overgenomen.
In 1936 bouwt men het eerste sportvliegtuigje, de "Scheldemusch". Enkelen hiervan zijn onder andere door de RAF gebruikt voor patrouille en artillerieassistentie vliegtuigjes. 20 maart 1936 eerste proefvlucht Scheldemusch. Men maakte verder een "watervariant"onder de naam "Scheldemeeuw". Het volgende min of meer succesmodel was de S-20, een oefentoestel voor de Nederlandse Luchtvaartdienst. Prototype was begin 1940 klaar. Tevens onderhandelde men met defensie voor het bouwen van de S-21, een snelle jager. BIj de DUitse inval in mei 1940 was het toestel al in een vergevorder stadium. Naar verluid is het prototype door personeel vernietigd.
Wilco Vermeer schreef:Zal je nergens wat over vinden. Nog niet in ieder geval.
Meest en beste info is te vindenin het archief van de Koninklijke Maatschappij "de Schelde".
Yep, alleen jammer dat ze niet even de fabrieksgegevens hebben opgevraagd voor de S-21. Overigens noem ik dat niet echt info. Maar je heb gelijk en als je verder zoekt zal je nog wel wat terug kunnen vinden, maar weinig detail en heel veel verschillende technische gegevens.
Wilco Vermeer schreef:Yep, alleen jammer dat ze niet even de fabrieksgegevens hebben opgevraagd voor de S-21. Overigens noem ik dat niet echt info. Maar je heb gelijk en als je verder zoekt zal je nog wel wat terug kunnen vinden, maar weinig detail en heel veel verschillende technische gegevens.
ja heb je gelijk in, maar ik dacht van; dit is tenminste iets ... en ik dacht; beter iets dan niets
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
ik kwam laatst een boek tegen met daarin experimentel russische vliegtuigen, wat blijkt een russische ontwerper had de fokker d.23 gezien op de parijse luchtsohow van 1938 en besloten het te kopieren...
Moskalyov SAM-13
Purpose: To design a small fighter with
'push/pull' propulsion.
Design Bureau: A S Moskalyov, OKB -31 at
Voronezh.
This small fighter was unconventional in layout,
but used an ordinary wing, and had nothing
to do with the designer's previous fighter
concepts. According to Shavrov 'Fokker designed
an almost exact copy of the SAM-13,
known as the D.23...' In fact it was the other
way about, because Moskalyov began this design
in 1938, immediately after the D.23 had
been exhibited at the Paris Salon. The single
prototype was first flown by N D Fikson in late
1940, 18 months after the Dutch fighter, and
proved difficult to handle, to need inordinately
long runs to take off and land, and to have
a sluggish climb and poor ceiling. Its designer
worked round the clock to improve it, and by
spring 1941 it was undergoing LII testing in
the hands of Mark L Gallai. Apart from the fact
the nose gear never did retract fully, it was by
this time promising, and it was entered for the
summer high-speed race, but the German invasion
on 22nd June stopped everything. The
No 31 OKB was evacuated, but this aircraft
had to be left behind so it was destroyed. The
OKB documents have not been found.
The SAM-13 was powered by two 220hp
Renault MV-6 inverted six-cylinder aircooled
engines driving 2.2m (7ft 21/2in) two-blade
variable-pitch propellers. Between them was
the pilot, and Moskalyov fitted the rear propeller
with a rapid-acting brake to make it
safer for the pilot to bail out. The small twospar
wing was sharply tapered, and was fitted
with split flaps inboard of the booms carrying
the single-fin tail. Apart from welded steeltube
engine mounts, the structure was wood-
SAM-13 in erecting
shop, dated
20th February 1940
en, with polished doped ply skin. The main
landing gears retracted inwards and the nose
unit aft. One drawing shows the nose unit
(which had a rubber shimmy damper) to
have had a levered-suspension arm for the
axle. The intended armament, never fitted,
comprised four 7.62mm ShKAS, two above
the front engine and two at the extremities of
the wing centre section.
Moskalyov knew that the MV-6 was available
for licence-production in the USSR, and
thought this aircraft might make good use of
some. Even had the programme continued
without interruption it is hard to envisage the
SAM-13 being adopted by the WS.
SAM-13
Dimensions (note: Shavrov's dimensions are incorrect)
Span 7.3m
Length 7.85
Wing area 9m
Weights
Empty 754kg
Loaded 1183kg
Performance
Max speed (design figures)
at sea level at 4,000m (13,123 ft) 463km/h
Service ceiling (estimate) 10000m
Range (estimate) 850km
Landing speed 125km/h
leuk dat je wat bijdraagd!.. hmm... het leek qua uiterlijk dan tussen de D-21 en de D-23 in denk ik! een propellor voor en 1 achter had de D-23 namelijk ook ... en qua prestaties lijkt hij meer op de D-21...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Fokker model 154:
2 x daimler benz db-601, romp geheel metaalbouw, houten vleugel.
bemanning: commandant/neusschutter, piloot, rugschutter, buikschutter
bommenlast; 400 kilo intern
bewapening: in elke vleugel 2 machinegeweren, beweegbaar geschut in neus, buik en rug koepels. bovendien vier kanonnen of machinegeweren in een uitneembare bak onder de neus
neus was vervangbaar met een gietervuur neus voor 8 machinegeweren
Topsnelheid om en nabij de 525 km. u.
Fokker D.23, twee maal walter sagitta motoren, max. snelheid 523 km.u.
houten vleugel en romp van staalbuis bekleed met panelen, staartbomen metaal bouw.
bewapening 2 maal 7,9 mm in neus en 2 maal 13 mm autokanonnen in staartgondel.
de daadwerkelijke seriebouw zou voorzien worden van bijvoorbeeld merlin of daimler benz van bijvoorbeeld 1050 pk. het hele ontwerp zou dan feitelijk herzien worden omdat spanwijdte en lenge groter zouden worden. denk maar aan het zelfde proces als bij de G.I
Van een Fokker T.X heb ik nog nooit gehoord, van een vergelijkende test met do.17 lijkt me nauwelijks serieus sprake te zijn geweest, daar een serie van 18 stuks do.215 waren aangeschaft ter vervanging van de Fokker C.X.
Dit was even mijn bijdrage uit het blote hoofd, ik zou eens in de boeken moeten duiken voor verdere details.
oh jah ff over de schelde S 21,
deze ben ik ook tegen gekomen in een boek over experimentel duitse vliegtuigen kan dit een kopie zijn of is dit een dezelfde?
De S.21 is door de Duitsers gebruikt voor belastingsproeven en is daarbij verloren gegaan... het fabeltje over de focke wulf fw-198 is komplete kolder overigens. wat wel een mogelijkheid is, is dat het concept en tekeningen aan de zweden verkocht werden (saab), goede vriendjes van de duitsers in die tijd...