De Waffen-SS en Hitler

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

De Waffen-SS en Hitler

Bericht door Nick »

Hallo,

Ik ben dus bezig met mijn profielwerkstuk over de Waffen-SS.
Ik kom bij een vraag er niet echt uit, dus ik wou jullie hulp vragen :)

Wat betekende de Waffen SS voor Hitler?
Of iets beter gezegt, hoe keek Hitler naar de Waffen-SS?

Ik weet dat Hitler een groep mannen wilde die hij volledig kon vertrouwen en die zouden instaan voor zijn persoonlijke veiligheid, vandaar de Leibstandarte Adolf Hitler.

Maar hoe keek hij naar de verdere groei van de Waffen-SS?

Wie kan me verder helpen?? :)

Alvast bedankt!

Greetz Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Adolf Hitler verloor door de jaren heen zijn belangstelling voor de Waffen-SS. Hij liet de leiding dan ook geheel over aan Himmler, die er op uit was zijn imperium binnen het III. Rijk zo groot mogelijk te maken. Himmler stapte op een bepaald moment zelfs van zijn rascistische denkbeelden (en die van zijn Chef) af, zodat ook niet-Germanen dienst konden nemen in de Waffen-SS, al bleef er wel onderscheid bestaan tussen de verschillende eenheden, t.w. SS-Divisionen, SS-Freiwilligen Divisionen en Waffen Divisionen der SS.

Aanvankelijk was Hitler zeer gesteld op 'zijn' SS, zeker na de muiterij van de Berlijnse SA, die hij met hulp van de Leibstandandarte kon beteugelen.
Het leverde de SS als organisatie de alom bekende lijfspreuk "Meine Ehre Heisst Treue" op, toen Hitler in een van zijn speeches de volgende woorden sprak: " SS-Mann, deine Ehre heisst Treue!". De spreuk is terug te vinden op het lemmet van de dolk en op het koppelslot.

Hitlers oorspronkelijke lijfwacht, de "Stosstrupp Adolf Hitler", bestond uit speciaal geselecteerde SA mannen ("beter 10 betrouwbare mannen uit elke stad in mijn nabijheid, dan een onbetrouwbare massa", was inderdaad Hitlers uitgangspunt) die een afwijkend uniform met zwarte componenten droegen, alsmede de reeds besproken doodskop op de kepi.De naam "Stosstrupp Adolf Hitler" werd gewijzigd in "Schutzstaffel", afgekort tot SS. Later bestempeld als Algemeine SS, toen de SD (Sicherheitsdienst der SS), de SS-Totenkopfverbände (SS-TV, de wachtbattaillons) en de SS-Verfügungstruppe (SS-VT, de latere Waffen-SS) werden opgericht.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Oke bedankt Syffardt!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie