Duitse tanks

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Mike.H
Lid

Duitse tanks

Bericht door Mike.H »

ik had een vraagje; wat gebeurde er met de Duitse tanks nadat de *tankcrew* uit de tank was gevlucht, of als de geallieerden bijv. een nog werkende Duitse tank vonden?... ik weet wel dat de Australiërs de Italiaanse M.13/40 tanks weer herstelden en zelf gebruikten en dat Rommel een hele *repair-shop* had voor kapotte Geallieerde tanks, maar wat gebeurde er nou met de Duitse tanks?

mvg Mike
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Ligt eraan welk type,
Sommige werden gebruikt als trainingsvoertuig, of als het een type was die nog niet bekend was bij de Geallieerden helemaal geïnspecteerd en uitgetest werd. Anderen werden in Geallieerde dienst gebruikt (zoals de Cuckoo eenheid) of alleen het chassis ervan (su-76i).
na de oorlog werd een groot aantal ex-duitse tanks door de Amerikanen vernietigd. Simpelweg gebrek aan interesse of om aan grondstoffen te komen voor de Korea-oorlog.
Tegenwoordig is het vernietigen van een historisch (zeldzaam) erfgoed verboden door de Amerikaanse wetgeving.
Ik heb er geen kracht meer voor
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

vincent schreef:Ligt eraan welk type,
Sommige werden gebruikt als trainingsvoertuig, of als het een type was die nog niet bekend was bij de Geallieerden helemaal geïnspecteerd en uitgetest werd. Anderen werden in Geallieerde dienst gebruikt (zoals de Cuckoo eenheid) of alleen het chassis ervan (su-76i).
na de oorlog werd een groot aantal ex-duitse tanks door de Amerikanen vernietigd. Simpelweg gebrek aan interesse of om aan grondstoffen te komen voor de Korea-oorlog.
Tegenwoordig is het vernietigen van een historisch (zeldzaam) erfgoed verboden door de Amerikaanse wetgeving.
Oke bedankt Vincent.. maar bijv. tanks van het Afrika Korps... Panzer 3 en Panzer 4's? weet je toevallig ook wat daarmee gedaan werd? kan het ook zijn dat die tanks weer aan andere (bevriende) landen zijn verkocht?

alvast bedankt, Mike
LEO
Lid
Contacteer:

Bericht door LEO »

Tanks en voertuigen die onbewaakt achterbleven in de woestijn werden door de inlandse zwerfstammen van al het bruikbare ontdaan. Men vond daarna, soms al een dag later alleen een karkas dat op de grond lag.

Wat minder mooi was is dat Bedoeinen-en Berberstammen ook de lijken van gesneuvelden helemaal tot op het vel beroofden.

De veldslagen in Noord-Afrika werden dan ook op de voet gevolgd door de inheemse bevolking. Men zag of hoorde ze niet, maar ze waren er wel.

Leo
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

In Afrika was de situatie zo dat elk item goed gebruikt kon worden vanwege de moeilijke en trage logistieke bevoorading. Vaak werden de voertuigen dan ook grondig onklaar gemaakt voor de terugtocht werd aanvaard. Deze voertuigen werden dan inderdaad zoals LEO al aangaf gestript door soevenir jagers en inheemden. Ik heb zelf een fascistische plakkaat van een Italiaanse M.13 / 40 welke is gerooft van deze tank.

Bij haastige terugtocht werden natuurlijk wel items buitgemaakt. Zo reed Montgomery in een Italiaanse commando wagon. De Australiers hebben inderdaad veel M.13 / 40 verovert. Deze zijn meer voor de propaganda gebruikt dan daadwerkelijk ingezet in de eerste linie. De Italianen hebben bij hun opmars weer veel van deze tanks terugveroverd. Zelfs uniformen wisselden van kant. Immers alles was bruikbaar.

Over de Duitse Panzers III en IV weet ik niet veel. Tot Alamein denk ik dat deze tanks in Duitse handen bleven voor reparatie of vernietigd werden. Immers de AS was in opmars of kon zich geordent terugtrekken. Na El alamein hadden de Engelsen zo'n overmacht dat zo'n Panzer geen betekenis meer voor hun had. Een uitzondering is natuurlijk de Tiger. Deze zijn in Afrika grondig bestudeert. Er staat er nog steeds 1 in een Engels museum.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:In Afrika was de situatie zo dat elk item goed gebruikt kon worden vanwege de moeilijke en trage logistieke bevoorading. Vaak werden de voertuigen dan ook grondig onklaar gemaakt voor de terugtocht werd aanvaard. Deze voertuigen werden dan inderdaad zoals LEO al aangaf gestript door soevenir jagers en inheemden. Ik heb zelf een fascistische plakkaat van een Italiaanse M.13 / 40 welke is gerooft van deze tank.

Bij haastige terugtocht werden natuurlijk wel items buitgemaakt. Zo reed Montgomery in een Italiaanse commando wagon. De Australiers hebben inderdaad veel M.13 / 40 verovert. Deze zijn meer voor de propaganda gebruikt dan daadwerkelijk ingezet in de eerste linie. De Italianen hebben bij hun opmars weer veel van deze tanks terugveroverd. Zelfs uniformen wisselden van kant. Immers alles was bruikbaar.

Over de Duitse Panzers III en IV weet ik niet veel. Tot Alamein denk ik dat deze tanks in Duitse handen bleven voor reparatie of vernietigd werden. Immers de AS was in opmars of kon zich geordent terugtrekken. Na El alamein hadden de Engelsen zo'n overmacht dat zo'n Panzer geen betekenis meer voor hun had. Een uitzondering is natuurlijk de Tiger. Deze zijn in Afrika grondig bestudeert. Er staat er nog steeds 1 in een Engels museum.

Veltro
ik dacht dat Montgommery in een M3 tank reed?... iig bedankt Veltro en LEO :)
Plaats reactie