Terugtrekkende Russen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hauptman Raymond
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 jan 2006, 21:31
Locatie: Eindhoven

Terugtrekkende Russen

Bericht door Hauptman Raymond »

Uit: 'verzameling Asjemenou'

Ik ben altijd geinteresseerd in waarom de russen elkaar zou massaal afmaakten als soldaten terug wilde trekken?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Hauptman Raymond schreef:Ik ben altijd geinteresseerd in waarom de russen elkaar zou massaal afmaakten als soldaten terug wilde trekken?
deden ze dat dan? Wat is "massaal"?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Opofferen van soldaten

Bericht door asjemenou »

Hauptman Raymond schreef:Ik ben altijd geinteresseerd in waarom de russen elkaar zou massaal afmaakten als soldaten terug wilde trekken?
Zelf zou ik de vraag niet zo willen omschrijven maar ik wil 'm wel beantwoorden. De reden voor het onnodig opofferen van Russische soldaten ligt al bij de persoon die de Sovet Unie destijds regeerde, Jozef Stalin. Deze meneer keek niet op een dode meer of minder. Angst zaaien onder de bevolking was zijn sterkste wapen.
Door zijn wantrouwige beleid/karakter liet hij hoge officieren van de Russische Stavka al in de jaren voor de oorlog verdwijnen dan wel executeren. De top van het Rode leger werd hierdoor ernstig verzwakt. Toen de Duitsers in 1941 de Sovjet Unie binnenvielen hadden de Russen dan ook een ernstig tekort aan bekwame hogere officieren in het leger. Het ontbrak het Russische leger toen niet alleen aan bekwame officieren maar ook nog aan materieel. Zo hadden ze bijvoorbeeld geen geweren genoeg. Het was voor de gewone Russische soldaat onmogelijk iets uit te richten tegen een goed bewapend en getraind leger als het Duitse leger.
Stalins reactie op deze nederlagen was dat hij nog meer officieren liet executeren. Zo wilde hij een voorbeeld stellen. In feite konden de Russische soldaten kiezen tussen een Duitse of een Russische kogel. Het zal o.a. ook de reden zijn geweest waarom zeker aan het begin van de oorlog zoveel Russische soldaten zich overgaven aan de Duitsers. Ze hoopten op een betere behandeling dan van hun eigen officieren.
De Russische manier van oorlog voeren is er altijd wel één van meedogenloosheid geweest. Niet alleen tegen de Duitsers maar ook tegen hun eigen mensen. Het is trouwens wel iets dat je door de gehele Russische geschiedenis ziet terugkomen. Ik denk dat wij dit ook teveel op een westerse manier bekijken.
Maarschalk Zhukov wordt dan wel als de grote held van de Grote Vaderlandse oorlog (zo noemen de Russen de 2e WO) gezien maar menig Russische soldaat die onder hem diende omschrijven hem dan ook als een meedogenloos persoon die er niet voor terugdeinsde soldaten standrechtelijk te executeren of zinloos op te offeren. De slag om Berlijn is hier toch wel een voorbeeld van. De lagere soldaten hadden sowieso al weinig op met hun officieren, ze noemden ze dan ook minachtend "Balkenvolk". Dit omdat de officieren schouderepauletten droegen die gekenmerkt waren met één of twee balken.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Klopt als een bus!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

"A single death is a tragedy; a million deaths is just a statistic"

Joseph Stalin
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Duss

Bericht door Katusha »

Ja er lag meer dan alleen dat. Angst voor Duitser was groot. En zonder poepas zeiden ze. Jij blijft hier of je gaat dood. Maar dat was zo alleen bij slag van Moskou. Voor de rest. Krijgsgevangen die terug keerde werden weer gestopt in de kampen. God zei dank ging Stalin 8 jaar later dood. En velen waren weer bevrijd en gerehabiliteerd en gerepatriotiseerd. En.Russen hadden meer ruimte dan Duitsers met betrekking tot terug trekken. Kijk bijvoorbeeld voor Stalingrad. Duitsers konden geen grote omsingeling maken van grote eenheiden (bv Leger).
Plaats reactie