Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik wil hier even van de gelegenheid gebruik maken om een onbekend wapen te introduceren: Het Volksgewehr 15 (VG 15).
Ik weet er zelf ook nog niet veel over maar hier is alvast wat info.
Kaliber: 7.92 x 33 mm
Lengte:960 mm
Hoogte:380 mm
Gewicht: 4,27 kg
Magazijn: 30 patronen (hetzelfde magazijn als de MP44)
Zowel enkelschots als volautomatische vuursnelheid
Er zijn er weinig gemaakt. Ze werden vooral aan de Volkssturm in Berlijn e.d. gegeven.
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
BAR gebruikte ook geen "intermediate" of "kürz" patronen. Vrij belangrijk voor een efficient aanvalsgeweer. De Bren: daar moet ik nog eens wat voor opzoeken...
EDIT: de WOII .303's waren geen intermediate kogels, maar standaard geweerkogels. De Bren kreeg pas in 1980' .223 NATO munitie.
Dat Volksgewehr ziet er weer verhelderend uit: langs de ene kant lijkt het nog meer op een Kalashnikov (goedkoper enzo... ) denk er maar eens een pistoolgreep bij... Langs de andere kant zie ik er ook een proto-MP5 in.
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
@ Mike.H Ik weet niet of de VG 15 op de Sten gebaseerd was, maar er was wel een andere Duitse versie van de Sten waarbij het magazijn niet aan de linkerkant van het wapen zat maar aan de onderkant. Dit wapen werd de MP3008 of VolksMP genoemd. Hij is ook op de bovenstaande link te zien.
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
Nicodemus schreef:Over het Volksgewehr Panzermeister: op deze link kun je het model ook zien met een pistol grip voorop (het stuk staat onder de MP45):
@ Mike.H Ik weet niet of de VG 15 op de Sten gebaseerd was, maar er was wel een andere Duitse versie van de Sten waarbij het magazijn niet aan de linkerkant van het wapen zat maar aan de onderkant. Dit wapen werd de MP3008 of VolksMP genoemd. Hij is ook op de bovenstaande link te zien.
Oke dankje voor de info... ik dacht dattie de Potsdamm heette ofzo
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
de WOII .303's waren geen intermediate kogels, maar standaard geweerkogels. De Bren kreeg pas in 1980' .223 NATO munitie
De Bren werd aangepast aan .308 NATO (voor de Britse strijdmachten de opvolger van de .303). De .223 is het kleinere kaliber van de moderne westerse aanvalsgeweren zoals de FNC, M16, enz.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?