C. Works,
Wat is nou het verschil tussen .303 en .308
Daarvoor hoef je toch geen "legendarisch" wapen aan te gaan passen!
De .308 is niet gekozen omdat die zoveel beter presteert dan bvb. de .303. De .308 werd gewoon gekozen als de nieuwe 'standaard' voor de NATO. Kwestie van meer compatibel te zijn tss. de verschillende leden. De .308 is wel rimless in tegenstelling tot de .303, en dit is wel een voordeel in het ontwerp van automatische wapens.
PanzerMeister,
Ik wou gewoon (mijn vorige post) even verbeteren dat de Bren ooit in .223 bestaan heeft.
Men onderzoekt inderdaad of men de .308 en de .223 niet door 1 nieuw kaliber kan vervangen. Vele ontwerpers lijken vooral te kijken naar de commerciele 6.5mm-varianten als uitgangsbasis. Andere geloven nog altijd in een nieuwe soort van 'caseless' munitie.
Verschillende lengtes van patronen in 1 wapen gebruiken is moeilijk te realiseren in een (vol-)automatisch wapen.
Een .308 met een halve lading lijkt mij weinig zinvol. De prestaties van een licht kaliber met de omvang en gewicht van een zwaar kaliber. Bovendien zou elk wapen moeten 'ingesteld' of aangepast worden om betrouwbaar te werken met de verschillende ladingen.
Sorry to burst your bubble (again)

Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?