Beste handwapen WO2...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie

Wat vindt u het beste wapen uit de WO2?

Sten Mark III SMG
4
2%
Thompson (M1A1 & M1928) SMG
24
10%
MP40 "Schmeisser" SMG
7
3%
M3 "Grease-Gun"
2
1%
PPSH SMG
15
6%
Bren LMG
5
2%
MP44 Sturmgewehr
61
26%
Mosin Nagant
8
3%
Mauser 98 k
23
10%
M1 Garand rifle
52
23%
M1(A1) Carbine
13
6%
No.4 Mk1 Lee-Enfield rifle
9
4%
BAR (Browning Automatic Rifle)
8
3%

Totaal aantal stemmen: 231

PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Ik neem aan dat dit niet met de granaat te maken heeft? :)

Zeg, ik weet niet maar... de garand lijkt toch zo lomp, he? Zo met die vettige kolfovergang/magazijn rond de trekker... De G43 ziet er gewoon gestroomlijnder uit en aangenamer om te hanteren, maar dat is enkel op zicht natuurlijk.
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Het is moeilijker om een G43 te laden dan een Garand...

Bij een G43 moet je 2 clips van 5 patronen er in 'proppen',
Bij een M1 Garand kun je veel soepeler en in één keer al je 8 patronen in de kamer duwen.
Heb ik evt. een filmpje van :wink:
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Dat filmpje zegt niets, iemand die het geleerd heeft om met een bepaald wapen te schieten zal proberen om de regels van dat wapen te forceren op een ander wapen.
Dat is ook de reden waarom zoveel Amerikanen een AR-15 systeem gebruiksvriendelijker vinden dan een AK systeem.
Ik heb er geen kracht meer voor
PanzerMeister
Lid

Mmm, ik had het over de vorm en het algemeen uiterlijk, die bij de Garand nogal "zwaar" lijken.
/\_/\
|\-/|
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

Maar de garand heeft gewoon een mooie uitstraling. Nogal sexy.
Dat je die acht kogels tegelijk kon laden had ook nadelen. Als de m1 Garand leeg is vliegt het klipje eruit, de Duitsers wisten dan wanneer de Amerikanen moesten laden en maakten daar misbruik van. Als je met de M1 geschoten hebt en er zitten nog 3 kogels in kun je lastig opnieuw laden, ooke en nadeel. Maar het uiterlijk...Prachtig.
Better to fight for something than live for nothing.
PanzerMeister
Lid

De coloribus et gustibus...

Ik vind de G43 veel knapper. Als je de Garand ernaast legt denk ik zo bij mezelf: he, waar is de M1 laadstok en het M1 buskruit?
Ik blijf erbij dat jullie (als jullie leeftijd klopt) allemaal spelconsole-kenners zijn en in de moderne spelletjes worden de Amerikaanse WOII-wapens nogal "te" evident naar voren geschoven. Ik zeg niet dat dergelijke wapens inferieur waren, verre van, maar ze waren volgens mij nu ook niet superieur.
Laatst gewijzigd door PanzerMeister op 28 mar 2006, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
/\_/\
|\-/|
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Foxley schreef:Maar de garand heeft gewoon een mooie uitstraling. Nogal sexy.
Dat je die acht kogels tegelijk kon laden had ook nadelen. Als de m1 Garand leeg is vliegt het klipje eruit, de Duitsers wisten dan wanneer de Amerikanen moesten laden en maakten daar misbruik van. Als je met de M1 geschoten hebt en er zitten nog 3 kogels in kun je lastig opnieuw laden, ooke en nadeel. Maar het uiterlijk...Prachtig.
De schutter heeft eerder voordel van de uitspringende clip.
Je kamer is meteen open en je wordt gewaarschuwt dat je geen patronenen meer in je M1 hebt. Herladen duurt dan luttele seconden.
'Voordat die mof uit z'n hol komt heb je je volle clip er al lang weer in!'
sobel
Lid

Bericht door sobel »

was het trouwens een duur wapen van productie?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
PanzerMeister
Lid

sobel schreef:was het trouwens een duur wapen van productie?
Relatief gezien (tot de totale oorlogscapaciteit) niet.
Absoluut gezien zou ik denken dat de Garand zeker duurder is dan de G43.
/\_/\
|\-/|
sobel
Lid

Bericht door sobel »

maar ik denk dat een wapen was echt effectief is als de verhouding tussen prijs en prestatie gelijk is, je kan bijvoorbeeld wel een duur wapen produceren, maar wieweet schiet het voor geen meter
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
PanzerMeister
Lid

Uiteraard, maar zulke wapens worden niet in grote hoeveelheden geproduceerd; men ontwikkeld dan een ander.
De Garand is nu ook weer geen Rolls-ROyce en de G43 geen Volkswagentje, he!
De verschillen zijn te subtiel. Toch was de G43 een developed-in-war noodzaak, geproduceerd via de meest efficiënte/economische technieken (in tegenstelling tot de "prille" duitse wapens); terwijl de Garand een reeds ontwikkeld standard issue wapen was van een economisch sterkere opponent.

Hier zie je enkele G/K43's:
http://www.diggerhistory.info/images/we ... mage14.jpg
Toch knapper dan een Garand hoor...

En kijk hier eens (zelfde site):
http://www.diggerhistory.info/images/we ... mage12.jpg
Onderaan 2 laatste-uursontwerpen: VK98(op een na onderste) en VG1(onderste). Iemand enig idee wat deze voorstelden?
Laatst gewijzigd door PanzerMeister op 28 mar 2006, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
/\_/\
|\-/|
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

PanzerMeister:
Zeg, ik weet niet maar... de garand lijkt toch zo lomp, he? Zo met die vettige kolfovergang/magazijn rond de trekker... De G43 ziet er gewoon gestroomlijnder uit en aangenamer om te hanteren, maar dat is enkel op zicht natuurlijk.
- Ik vind de G43 veel knapper. Als je de Garand ernaast legt denk ik zo bij mezelf: he, waar is de M1 laadstok en het M1 buskruit?
- Je moet hier volgens mij het onderscheid maken tussen de appreciatie van de wapenliefhebber en de soldaat. Ik ben er vrij zeker van dat de soldaat meer belang hecht aan termen als ‘degelijk’ en ‘robuust’ dan bvb. ‘gestroomlijnd’ en ‘knap’.
Ik blijf erbij dat jullie (als jullie leeftijd klopt) allemaal spelconsole-kenners zijn en in de moderne spelletjes worden de Amerikaanse WOII-wapens nogal "te" evident naar voren geschoven. Ik zeg niet dat dergelijke wapens inferieur waren, verre van, maar ze waren volgens mij nu ook niet superieur.
- Ik ben zelf een beetje te oud voor die WOII-games. Dat neemt niet weg dat ik het soms meer eens ben met die zogenaamde spelconsole- tieners dan met u. Zou het niet kunnen dat sommige onder hen evenveel internet-research over deze wapens doen als u, maar gewoon tot andere conclusies komen?
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Foxley:
... de Duitsers wisten dan wanneer de Amerikanen moesten laden en maakten daar misbruik van ...
Dit is een (blijkbaar hardnekkige) fabel. De clip maakt wel lawaai wanneer deze wordt uitgeworpen, maar dit was in een realistische gevechtssituatie geen nadeel.
Als je met de M1 geschoten hebt en er zitten nog 3 kogels in kun je lastig opnieuw laden, ook een nadeel.
Grendel naar achter trekken / knop op zijkant induwen (clip en resterende patronen worden uitgeworpen) / volle clip insteken / klaar !
Maar het uiterlijk...Prachtig.
Smaken verschillen, maar ja ik vind hem ook prachtig. :)
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
PanzerMeister
Lid

ZEN.45 schreef:PanzerMeister:
- Ik vind de G43 veel knapper. Als je de Garand ernaast legt denk ik zo bij mezelf: he, waar is de M1 laadstok en het M1 buskruit?
- Je moet hier volgens mij het onderscheid maken tussen de appreciatie van de wapenliefhebber en de soldaat. Ik ben er vrij zeker van dat de soldaat meer belang hecht aan termen als ‘degelijk’ en ‘robuust’ dan bvb. ‘gestroomlijnd’ en ‘knap’.
Ik maak dat onderscheid ook heel duidelijk. Ik weet helemaal niet wat ik zou kiezen in minder "comfortabele" situaties. Ik ga er echter van uit dat het weinig uitmaakt als het al iets uitmaakt.
- Ik ben zelf een beetje te oud voor die WOII-games. Dat neemt niet weg dat ik het soms meer eens ben met die zogenaamde spelconsole- tieners dan met u. Zou het niet kunnen dat sommige onder hen evenveel internet-research over deze wapens doen als u, maar gewoon tot andere conclusies komen?
Misschien, maar ik herhaal dat "knap" inderdaad puur over het uiterlijk gaat (de Garand is trouwens een in oorsprong pre-WOII design, de G43 niet).
/\_/\
|\-/|
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Eindelijk iemand die me ondersteunt het "pling-m1-fabeltje" uit de wereld te helpen. :wink:
Zoals ik al zei;
De schutter heeft eerder voordeel van de uitspringende clip.
Je kamer is meteen open en je wordt gewaarschuwt dat je geen patronenen meer in je M1 hebt. Herladen duurt dan luttele seconden.
'Voordat die mof uit z'n hol komt heb je je volle clip er al lang weer in!'
Plaats reactie