Beste handwapen WO2...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie

Wat vindt u het beste wapen uit de WO2?

Sten Mark III SMG
4
2%
Thompson (M1A1 & M1928) SMG
24
10%
MP40 "Schmeisser" SMG
7
3%
M3 "Grease-Gun"
2
1%
PPSH SMG
15
6%
Bren LMG
5
2%
MP44 Sturmgewehr
61
26%
Mosin Nagant
8
3%
Mauser 98 k
23
10%
M1 Garand rifle
52
23%
M1(A1) Carbine
13
6%
No.4 Mk1 Lee-Enfield rifle
9
4%
BAR (Browning Automatic Rifle)
8
3%

Totaal aantal stemmen: 231

Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Niet echt... de MP 40 had nogal de neiging om omhoog te duwen. Terugslag was dus niet geheel recht naar achter. De stopkracht is minder vanwege kleiner kaliber. Dit was echter in het voordeel van de terugslag en de MP40 was daarom ook makkelijker in de hand te houden.
Dictators die, like all men.
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Terugslag was dus niet geheel recht naar achter
De terugslag is altijd recht naar achter in het verlengde van de loop. Of het wapen wapen bij het vuren veel of weinig 'klimt' heeft met verschillende faktoren te maken zoals, positie van de greep & kolf t.o.v. de loop, mondingsrem, gewicht van het wapen, kaliber, enz.

De stopkracht is minder vanwege kleiner kaliber
Stopkracht is niet gelijk aan kaliber ! De snelheid van een kogel speelt hierbij ook een rol.
vrij accuraat
U bent de eerste die ik de greasegun als accuraat zie omschrijven.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

snelheid van de kogel: niet te langzaam, maar zeker ook niet te snel. sneler is absoluut niet beter, het is namelijk slechter eigenlijk. als een kogel heel snel gaat gaat ie soms dwars door een vijand heen zonder verdere schade aan te richten. dat heeft wel weer met kaliber te maken; hoe groter de kogel, hoe eerder hij stopt in een lichaam. dus hoe groter het kaliber hoe groter de vuursnelheid kan zijn. daarom heb je bij de sniperrifles van tegenwoordig ook enorme kogels (10 cm hoog ofzo, echt heel groot), zodat ze over een grote afstand (waar je dus veel sneleid voor nodig hebt) toch veel schade aanrichten (want omdat de kogel zo groot is blijft ie -als het goed is- in het lichaam).
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

ZEN.45 schreef:
Terugslag was dus niet geheel recht naar achter
De terugslag is altijd recht naar achter in het verlengde van de loop. Of het wapen wapen bij het vuren veel of weinig 'klimt' heeft met verschillende faktoren te maken zoals, positie van de greep & kolf t.o.v. de loop, mondingsrem, gewicht van het wapen, kaliber, enz.
Dit bedoelde ik ook, ik kwam even verkeerd uit mijn woorden. Sorry hiervoor.
De stopkracht is minder vanwege kleiner kaliber
Stopkracht is niet gelijk aan kaliber ! De snelheid van een kogel speelt hierbij ook een rol.
Bij de Grease Gun speelde dit echter wel een rol. Omdat het hier om pistool munitie gaat kunnen hoge snelheden zoals bijvoorbeeld bij de .223 Remington patroon van vandaag niet behaalt worden.
vrij accuraat
U bent de eerste die ik de greasegun als accuraat zie omschrijven.
Voor een machinepistool was het een accuraat wapen. Natuurlijk maar tot op 30 meter maar dat ligt aan de pistoolmunitie. Als de M3 een verkorte versie van .30-06 had gevuurt was het een geduchter wapen geweest. Feit alleen dat men dat toen niet heeft gedaan en dus rekening moest houden dat een pistoolkogel over kortere afstand meer val heeft als een geweerpatroon vanwege de snelheid wat dus ook weer gevolgen had voor het accuraat schieten op grotere afstanden. Daar was de M3 ook niet voor ontworpen. Vanwege dat het wapen goed in de hand te houden was kon met op korte afstand accurater schieten als met een MP40. De M3 had geen uitwijkingen naar boven of naar de zijkanten maar schoot recht vooruit. Het enige nadeel is dus het korte bereik van de .45 ACP patroon.
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

gamer0004,

...sneler is absoluut niet beter, het is namelijk slechter eigenlijk. als een kogel heel snel gaat gaat ie soms dwars door een vijand heen zonder verdere schade aan te richten. dat heeft wel weer met kaliber te maken; hoe groter de kogel, hoe eerder hij stopt in een lichaam ...

Sneller is meestal wèl beter, een kogel richt meer schade aan dan alleen maar het gaatje dat het maakt. Er is ook zoiets als het trauma dat de kogel veroorzaakt op het lichaam. Een kogel die door het lichaam gaat richt schade aan die verder gaat dan de diameter van de kogel. Dat heb ik 'aan den lijve' mogen ondervinden.

Reichscollector,

... Bij de Grease Gun speelde dit echter wel een rol. Omdat het hier om pistool munitie gaat kunnen hoge snelheden zoals bijvoorbeeld bij de .223 Remington patroon van vandaag niet behaalt worden...

Je hoeft geen geweer- en pistoolkalibers te vergelijken wanneer men het heeft over SMG's. Ook binnen de pistoolkalibers zijn er verschillen in snelheid. De kogel van .45ACP is zwaarder dan die van de 9mm die zwaarder is dan die van de 7,62TOK. Maar de 7,62TOK is sneller dan de 9mm die sneller is dan de .45ACP . Ik ben het er mee eens dat de .45ACP meer stopkracht heeft dan de 9mm, maar het verschil in stopkracht is niet evenredig aan het verschil in kogeldiameter.

...Vanwege dat het wapen goed in de hand te houden was kon met op korte afstand accurater schieten als met een MP40. De M3 had geen uitwijkingen naar boven of naar de zijkanten maar schoot recht vooruit...

Dus volgens u is de M3 die lichter is, een kortere loop heeft, een zwaarder kaliber schiet en een hogere vuursnelheid heeft dan de MP40, toch gemakkelijker op doel te houden ?
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Ik heb ooit gesproken met een veteraan die mij heeft vertelt dat hij ooit noodgedwongen met een MP40 heeft moeten schieten. Dit omdat hij geen munitie meer had voor zijn M3. Hij zei tegen mij dat hij de M3 veel steviger vast moest houden maar dat hij geen grote afwijkingen had maar dat hij de MP40 een verschrikkelijk kreng vond om mee te schieten. Volgens hem lag dat waarschijnlijk kwam omdat hij het wapen niet kende en er nog nooit eerder mee geschoten had. Dat zal dan daar wel aan liggen. Zelf heb ik nog nooit met een M3 geschoten dus ik denk ook niet dat ik de juiste persoon om te beoordelen of hij accuraat is of niet. Ik heb dat gelezen in verschillende boeken en aan de hand van het gesprek met die veteraan de conclusie gemaakt dat het een vrij accuraat wapen moest zijn geweest.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

sorry, maar sneller is niet altijd beter. als hij door het lichaam gaat (er helemaal doorheen) richt dat realtief minder schade aan dan wanneer de kogel erin zou blijven. bovendien is het zo dat, hoe sneller de kogel gaat, hoe rechter hij door het lichaam gaat. een kogel gaat -als het goed is- in het lichaam, en kantelt dan zodat hij met de punt naar boven verdergaat, en dus als het ware de lengte van het patrroon het kaliber wordt, beha;ve dan dat de kogel natuurlijk even breed blijft. een kogel die dwars door een lichaam gaat -een kogel die dus niet te snel gaat- richt op deze manier veel meer schade aan.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Snelheid creëert een schokgolf die ook andere inwendige delen van het lichaam beschadigt dan de plaats waar de kogel doorheen gaat. Bijv. een .303 kogel heeft een vrij grote schokgolf van 20 cm in diameter terwijl de kogel zelf 7.62 mm doorsnede is. En om even een voorbeeld te noemen .38 Webley heeft dan wel een doorsnede van 9 mm maar veel minder massa en snelheid. Een .303 heeft daarom een grotere stopkracht als een 9mm kogel, en daarvoor hoeft een .303 niet eens te tollen om zo veel schade aan te richten.
Laatst gewijzigd door Bart M. op 08 apr 2006, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Gamer0004,

Vergelijk 2 revolver-kalibers, namelijk de .38spl en de .357mag. De kogels zijn volledig identiek maar de huls van de .357mag is langer (zit meer kruit in). Wanneer men beide uit eenzelfde wapen schiet is het enige verschil tussen beide de snelheid waarmee de (identieke) kogel de loop verlaat. De .357mag heeft toch aanzienlijk meer stopkracht dan een .38spl.
Een kogel die met hoge snelheid door het lichaam gaat doet meer dan 'een gaatje boren'. Zoals Reichscollector schreef "Snelheid creëert een schokgolf die ook andere inwendige delen van het lichaam beschadigt dan de plaats waar de kogel doorheel gaat".
Of een kogel gaat kantelen in het lichaam heeft meer te maken met wat er geraakt wordt (zoals een bot of rib).
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

julie hebben gelijk hoor, ik bedoel alleen dat als een kogel TE snel gaat, hij dwars door een vijand heen gaan, zonder veel schade VERDER aan te richten
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

"Ze" zeggen wel eens dat als de kogel dwars door je heen gaat, je "niks" voelt.... Dat zei een politieman een jaar of 4 terug!
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

C. Works schreef:"Ze" zeggen wel eens dat als de kogel dwars door je heen gaat, je "niks" voelt.... Dat zei een politieman een jaar of 4 terug!
Lijkt mij grote onzin.
Reken maar dat je de impact van de kogel echt wel verneemt.
Mvg/Best regards, Sipke
sobel
Lid

Bericht door sobel »

ik denk ook dat dit onzin is, want als een kogel 'dwars door je heen gaat' dan zie je geen 'gat', omdat het vlees zich direct weer hecht (nee de wond is nog niet geheeld) ik denk dat je dat wel voelt hoor...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Denk niet dat het onzin is.

Een paar jaar geleden heb ik 2 kogels in mijn lijf gekregen bij een overval. Ik heb geen kogels voelen inslaan, ik constateerde gewoon dat ik mijn rechterarm niet meet kon gebruiken. Het zijn de ambulanciers (ca 15 min. later) die mij er attent op gemaakt hebben dat er ook een kogel door mijn linkerarm was gegaan.
Een massieve adrenalinestoot kan je waarnemingen serieus in de war sturen. Zo heb ik ook van de 8 afgevuurde schoten (binnenkamers) alleen de eerste gehoord.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

De kogels van de politie zijn van de voorkant 'hol' in plaats van 'bol' of spits, daar door blijft de kogel in het lichaam zitten en dat doet (blijkbaar) meer pijn.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Plaats reactie