Beste handwapen WO2...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie

Wat vindt u het beste wapen uit de WO2?

Sten Mark III SMG
4
2%
Thompson (M1A1 & M1928) SMG
24
10%
MP40 "Schmeisser" SMG
7
3%
M3 "Grease-Gun"
2
1%
PPSH SMG
15
6%
Bren LMG
5
2%
MP44 Sturmgewehr
61
26%
Mosin Nagant
8
3%
Mauser 98 k
23
10%
M1 Garand rifle
52
23%
M1(A1) Carbine
13
6%
No.4 Mk1 Lee-Enfield rifle
9
4%
BAR (Browning Automatic Rifle)
8
3%

Totaal aantal stemmen: 231

PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

ZEN.45 schreef:PanzerMeister,
Met je stopkracht-index ga je er van uit dat kaliber, snelheid v/d kogel en massa v/d kogel elk een EVEN GROTE ROL spelen.
Ondertussen bestaan er wat stopkracht betreft evenveel stopkracht-indexen als zogenaamde 'ballistiek-experten'. Dit debat wordt
zeer intensief gevoerd (vooral door Amerikanen) en men is er nog lang niet uit hoe men 'stopkracht' kan berekenen.

De mondingsenergie is een berekenbaar fysisch gegeven. MAAR dan moet je wel de juiste cijfers 'inputten'.

1 grain = 0.0648 gram

Dus als ik jouw cijfers overneem:

Voor 7.62 Tokarev 5.58gram 458m/s krijg je Eo= 596 J
Voor 9mm Para 7.75 gram 381m/s krijg je Eo= 562 J
Voor .45 ACP 12.96 gram 255m/s krijg je Eo= 421 J

Bovendien neem je voor de .45ACP (toevallig ???) wel verkeerde cijfers:

255 m/s is de mondingsnelheid uit een (korte) pistool-loop, uit de loop van van een M3 is dit 285 m/s.
Bovendien was het gewicht van de standaard .45-munitie niet 200 grains maar 234 grains (= 15.16 gram)

Dan wordt de berekening de volgende:

Voor .45 ACP 15.96 gram 285 m/s krijg je Eo = 615 J

Dit zijn cijfers voor op 1cm van de loop! De snelle kogels zullen hun eigenschappen minder vlug verliezen (snelheid is de enige parametere die variabel is in afstand), waardoor op een bepaalde afstand de effectieve stopkracht (lees: betrouwbaarheid) van de .45 ACP even groot word als de andere. Volgens mij is dat al lang gebeurd vóór 50m. Niet dat de .45 ACP plotseling "zwak" wordt, maar vergeet niet dat op 100m een .45 al reeds een volle meter afwijkt van het doel.
Komaan zeg !
Ter vergelijking: Met gewone commerciële FMJ munitie 230 grains uit een pistool (5-duims loop) is de mondingsnelheid 268 m/s. Na 50 yards (= 45.72 m) is dit nog altijd 254 m/s !!!
Ik had de 8 verwisselt blijkbaar 0.0684 ipv 0.0648 .... :roll: .

Over SMG/pistool snelheden: kloppen die snelheden van de 7.62mm en 9mm dan ook nog wel? Zijn die ook niet pistoolsnelheden dan?

Dat de Thompson en M3 het meest effectief waren rond de 50m, dat spreekt niemand tegen, ZEN :wink:
Maar op 100m-200m is het geen wapen meer te noemen. Het is een kwestie van gebruik. Samen met een paar M1 Garand-buddies naast je zijde dik OK. Als je er helemaal alleen voor staat, toch maar de PPSh41 (of Suomi natuurlijk :lol: ).
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Voor de nieuwe leden...
Even mijn topic uit het stof gehaald :)
micky
Lid

Bericht door micky »

Ik heb gekozen voor de mp44(sturmgewehr) omdat je het kon gebruien als een machinegeweer en een gewoon geweer. Bij de m1 garand hoor je het beroemde "ping"geluid en wist de vijand dat je moest herladen.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

micky schreef:Bij de m1 garand hoor je het beroemde "ping"geluid en wist de vijand dat je moest herladen.
Daar gaan we weer :roll:
29th Let's Go!!!!!
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

micky schreef:Ik heb gekozen voor de mp44(sturmgewehr) omdat je het kon gebruien als een machinegeweer en een gewoon geweer. Bij de m1 garand hoor je het beroemde "ping"geluid en wist de vijand dat je moest herladen.
Je kan ook herladen zonder dat ping geluid. :wink:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

MP40 vind ik veruit de beste,

De MP44 is veel te groot en te plat.
Net alsof hij tussen een wals heeft gezeten.

De MP40 is heel robuust en mooi wapen om te zien.
Dus mijn stem gaat naar de mp40
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Robert-Jan schreef:MP40 vind ik veruit de beste,

De MP44 is veel te groot en te plat.
Net alsof hij tussen een wals heeft gezeten.

De MP40 is heel robuust en mooi wapen om te zien.
Dus mijn stem gaat naar de mp40
maar hier ga je dus enkel uit op uiterlijk?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

óf mensen vinden de mp40 heel fijn om mee te schieten, óf helemaal niet... tenminste dat zeggen de meeste duitse veteranen...
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Tokarev SVT 40 8)
Dictators die, like all men.
aKoni
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door aKoni »

Mosin Nagant, waarom weet ik niet :lol: maar wat ik erover gelezen heb is alleen maar lovend.
Imme
Lid
Lid

Bericht door Imme »

johan willaert schreef:
micky schreef:Bij de m1 garand hoor je het beroemde "ping"geluid en wist de vijand dat je moest herladen.
Daar gaan we weer :roll:

Wat je zegt johan.... :roll: *schudt hoofd en zucht luid*

Garand is een prima wapen, gewicht is wat aan de hoge kant maar verder vind ik dat de yanks er goed aan hebben gedaan om dat ding als standaard in te voeren.
rood
Lid

Bericht door rood »

Weer zo'n topic waar ik zo mijn bedenkingen over heb. 'Welk wapen is het best', ja voor welke situatie? Huis aan huis gevechten of voor lange afstand?

En hoe kiezen jullie?

1. via statistieken en gegevens op het internet
2. via eigen schietervaringen
3. of welke het beste schiet in Call of Duty :roll:
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Bart M. schreef:Tokarev SVT 40 8)
Kijk tenminste nog verstandige mensen..... :P
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Wat is het beste WOII vuurwapen?

Bericht door asjemenou »

Goeie opmerking van rood, hoe stem je nu voor het beste WOII handvuurwapen? Zeker wanneer je geen of nauwelijks ervaring hebt met vuurwapens. Je kunt een wapen mooi van vorm of ontwerp vinden maar is het dan ook goed? Ik heb ooit eens geschoten bij kennissen in Zwitserland. En wel met een Kalasjnikov en het Zwitserse Sturmgewehr. Nogmaals te weinig om een goed oordeel te geven over beide wapens.
Ik heb deze vraag dus maar eens aan enkele experts gevraagd. De experts zijn dus ex-militairen die in hun diensttijd (of oorlogservaring) ruimschoots met bepaalde WOII vuurwapens hebben geschoten. Dit zijn hun bevindingen;

Hembrug M95 karabijn; Slechts één van de experts had hier ervaring mee. Volgens zeggen een makkelijk te grendelen wapen. De persoon in kwestie heeft er vrijwel niet mee geschoten (bezuinigen tijdens de mobilisatietijd) maar daarin tegen zeer vaak schoon moeten maken. Werd dus vrijwel niet vuil dus makkelijk schoon te maken!

Lee Enfield No. 4; Zuiver wapen, vrij ongevoelig voor vuil (zand, modder e.d.), makkelijk schoon te maken. schiet blijkbaar altijd.

Stengun; Niet zuiver, onbetrouwbaar. Met onbetrouwbaar bedoelen de experts eensgezind dat men bij voorkeur niet met een geladen Stengun rondliep. Het wapen schijnt zelfs bij lichte schokken al vanzelf af te kunnen gaan.

Brengun; Zuiver wapen, zeer gevoelig voor vuil.

Garand M1; Zuiver wapen, makkelijk schoon te houden, schiet blijkbaar altijd.

Karabijn M1; Zuiver wapen, ook zeer betrouwbaar, ideaal in gevechten op korte afstand.
Justin
Lid

Re: Wat is het beste WOII vuurwapen?

Bericht door Justin »

asjemenou schreef:Goeie opmerking van rood, hoe stem je nu voor het beste WOII handvuurwapen? Zeker wanneer je geen of nauwelijks ervaring hebt met vuurwapens. Je kunt een wapen mooi van vorm of ontwerp vinden maar is het dan ook goed? Ik heb ooit eens geschoten bij kennissen in Zwitserland. En wel met een Kalasjnikov en het Zwitserse Sturmgewehr. Nogmaals te weinig om een goed oordeel te geven over beide wapens.
Ik heb deze vraag dus maar eens aan enkele experts gevraagd. De experts zijn dus ex-militairen die in hun diensttijd (of oorlogservaring) ruimschoots met bepaalde WOII vuurwapens hebben geschoten. Dit zijn hun bevindingen;

Hembrug M95 karabijn; Slechts één van de experts had hier ervaring mee. Volgens zeggen een makkelijk te grendelen wapen. De persoon in kwestie heeft er vrijwel niet mee geschoten (bezuinigen tijdens de mobilisatietijd) maar daarin tegen zeer vaak schoon moeten maken. Werd dus vrijwel niet vuil dus makkelijk schoon te maken!

Lee Enfield No. 4; Zuiver wapen, vrij ongevoelig voor vuil (zand, modder e.d.), makkelijk schoon te maken. schiet blijkbaar altijd.

Stengun; Niet zuiver, onbetrouwbaar. Met onbetrouwbaar bedoelen de experts eensgezind dat men bij voorkeur niet met een geladen Stengun rondliep. Het wapen schijnt zelfs bij lichte schokken al vanzelf af te kunnen gaan.

Brengun; Zuiver wapen, zeer gevoelig voor vuil.

Garand M1; Zuiver wapen, makkelijk schoon te houden, schiet blijkbaar altijd.

Karabijn M1; Zuiver wapen, ook zeer betrouwbaar, ideaal in gevechten op korte afstand.
Dat van die Sten heb ik idd ook wat over gelezen... zo'n 'ooggetuige' (iemand die het zelf had meegemaakt), van het verzet ergens va (volgens mij het Franse verzet) zei dat als ze in wagen zaten en het begon te erg te trillen door een slechte weg, dat de Sten al af kon gaan... :|
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Plaats reactie