Garand of Kar98k?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig

Welk wapen kies jij?

Kar98k
17
57%
M1 Garand
13
43%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

ik stem voor de Kar98; omdat het een goed grendelgeweer was, makkelijk en goedkoop te produceren en er waren in oorlogstijd altijd genoeg kogels voor... Voor de lange afstand ideaal wapen, maar dichtbij dan kan je nog wel eens de pineut zijn omdat het een grendelwapen is... eigelijk ga ik eerder voor de Tsjechische ZB.24 een soort upgrade van de Kar98... alleen dan lichter en nog goedkoper te produceren, voor de rest niet veel anders...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

C. Works schreef:Ik begrijp je helemaal Sobel. Het is alleen dat ik zelf een beeld wil krijgen wat de populairste wapens uit Wo2 zijn... Zelf vond ik het aantal stemmen (21) erg tegenvallen, als je bedenkt dat het topic al 600 keer bekeken is!
maar als ik een pagina refresh dan kijk ik er bijv al 2 keer in, elke keer dat jij kijk kijk je er ook weer in:) het is bij elkaar 600 keer aangeklikt of gerefreshd... niet door 600 verschillende gebruikers
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Dat snap ik ook, maar blijkbaar weten meer mensen of ze Carnaval leuk of stom vinden (Terwijl 3/4 niet eens weet wat het is).

Back-on-topic maar weer hè?
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:Dat snap ik ook, maar blijkbaar weten meer mensen of ze Carnaval leuk of stom vinden (Terwijl 3/4 niet eens weet wat het is).

Back-on-topic maar weer hè?
ach joh zeur nou niet zo over zo'n kleinigheidje... wees blij dat die 21 mensen wel stemmen... ik heb op jouwn topic gestemd.. ik ga toch ook niet zeuren waarom je niet op mijn topic stemt kom nou.. die stemmen komen heus nog wel... en misschien moet je er eens bij nagaan dat er al 21 stemmen zijn en die mensen meestal wel voor een 2e/3e/4e/5e keer komen kijken...

back on topic = OK
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Weet het...
Ben wat opgefokt vadaag.

Laten we nu alsjeblieft back-on-topic gaan!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:Weet het...
Ben wat opgefokt vadaag.

Laten we nu alsjeblieft back-on-topic gaan!
;) haha oke... no sweat... ---> back on topic enne verwacht zometeen maar een pb'tje terug beste C. Works
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Mike H., bedankt voor je stem!
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van de ZB. 24 en ik heb op google niet veel gevonden....

Zou je er wat meer over kunnen vertellen?
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Operation Overlord schreef:Mike H., bedankt voor je stem!
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van de ZB. 24 en ik heb op google niet veel gevonden....

Zou je er wat meer over kunnen vertellen?
oke :)... ehm dit is wat ik ervan weet:

- standaardgeweer bij de Roemenen in WO2...

http://www.worldwar2.ro/arme/?article=278 (plaatje en andere feiten)
(goeie site trouwens voor mensen die geïnterreseerd zijn in Roemenië in WO2...)

meer kan ik op het moment ff niet vinden, maar ik zal zometeen wel ff doorzoeken ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Bedankt.
Ook erg goeie site!
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Operation Overlord schreef:Bedankt.
Ook erg goeie site!
geen probleem ;) ben nu nog ff wat meer sites aan het zoeken... als je nog eens wat wil weten ---> pb kan altijd... of je moet me ff toevoegen op msn ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

http://www.2svetovavalka.kvalitne.cz/zb ... 29_ENG.htm

volgens mij is dit hem ook... maar nogal wat foutjes want het is de ZB.24 en niet de ZB.29, want dat was een half automatisch geweer.. ook goeie site trouwens :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Ok!
Heel erg bedankt! Mooie sites!
:):):)
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Operation Overlord schreef:Ok!
Heel erg bedankt! Mooie sites!
:):):)
no problemo! je weet me wel te pb'en he ;) help graag mense ;) vooral als ze aardig zijn ;) haha
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Ik heb een Garand en een Mauser en ik ga met beide regelmatig naar de schietstand. Als mijn leven ervan afhing (letterlijk) zou ik geen seconde twijfelen en de Garand kiezen.

Operation Overlord:
Ik ga voor de Kar98k omdat die heel geschikt was voor langere afstanden, kon goed tegen stof en vuil, maar de Garand had weer een hogere vuursnelheid
Ik zie niet hoe de Kar98K (zonder telescoopvizier) op lange afstanden zoveel beter zou zijn dan de Garand.

Operation Overlord:
Ooit van de Garand-Thumb gehoord? Dan werd je duim verbrijzeld door het hamertje.
De Garand-thumb doet zich alleen voor bij het sluiten van de grendel van een LEEG wapen, niet bij het LADEN.
De Garand-thumb doet zich alleen voor bij sportschutters die de juiste techniek niet kennen. Ik ben vrij zeker dat de GI werd aangeleerd om de grendel van zijn Garand te sluiten zonder Garand-thumb.
De duim wordt ook niet verbrijzeld. Meer een tik van een hamer(tje). De grendel van de zweedse Jungmann is trouwens veel gevaarlijker wat dat betreft.

Operation Overlord:
De ping was erg nadelig, want de vijand hoorde dan dat je geen kogles meer had, en dus heel kwetsbaar was. Meestal was er nogwel een maat van je met kogels, maar soms ook niet.

De ping is geen mythe want ik ben zelf op een schietbaan geweest en mijn vader heeft daar met de Garand geschoten en ik was erbij. Ik hoorde de ping duidelijk
De 'ping' is geen mythe, dat de 'ping' een groot probleem was is wel een mythe. Ik denk dat het zelden voorkwam dat verschillende GI's, allemaal gewapend met een Garand, allemaal schietend aan hetzelfde ritme, tegelijk een 'ping' lieten horen.
Als het probleem reeel was zouden nogal wat GI's een lege clip hebben gebruikt om een ping te laten horen en de mof uit zijn tent te lokken. :evil:

greetz.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Mag ik hier even opmerken dat de Kar98 vergelijken met de Garand uiteraard niet opgaat. De Amerikanen hadden een groot voordeel met de M1 omdat het een nieuwe generatie wapens inluidde én op grote schaal verkrijgbaar was. Als de je de M1 vergelijkt met de FG42, bekom je al wat beters. Die was nog vuurkrachtiger en trouwens moderner vanwege op vuursnelheid in te stellen (semi-automatisch of automatisch).

http://www.modelguns.co.uk/fg42.htm
Plaats reactie