PanzerMeister:
Mag ik hier even opmerken dat de Kar98 vergelijken met de Garand uiteraard niet opgaat. De Amerikanen hadden een groot voordeel met de M1 omdat het een nieuwe generatie wapens inluidde én op grote schaal verkrijgbaar was. Als de je de M1 vergelijkt met de FG42, bekom je al wat beters. Die was nog vuurkrachtiger en trouwens moderner vanwege op vuursnelheid in te stellen (semi-automatisch of automatisch).
De Garand vergelijken met de FG42 gaat volgens mij helemaal niet op. De Kar 98 en de Garand waren in WO2 de standaard geweren van 2 legers die tov elkaar stonden.
De FG42 kan in opzet, functie, gewicht dan weer wel goed vergeleken worden met de amerikaanse BAR.
Tim Y.
Nou een tik zou ik ook weer niet zeggen, hij zal ook niet worden verbrijzeld. Maar ik denk dat je wel een blauwe nagel hebt hoor, als hij met volle kracht naar volgen schiet. En je krijgt de tik niet van het hamertje maar van de gehele bolt.
Een Garand heeft geen hamer. Wanneer ik zeg/schrijf 'hamer(tje)' bedoel ik een 'hamer' zoals die waarmee iedereen al wel eens op zijn vingers gemept heeft.
C. Works:
Ik zou beter de G43 (Duits Semi-auto rifle 10 patroons) vergelijken met de Garand (Ook Semi-auto 8 patroons).
Volledig mee akkoord. Maar ik denk dat de Garand dan nog altijd veruit de beste is van deze twee. Vooral dan op het gebied van betrouwbaarheid. De G43 had hier geen al te beste reputatie.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?