Panzermeister:Dummy-kogels produceren een minder harde terugslag... Dus schiet dat langzamer.
Dummy-kogels zijn inerte stukken metaal of plastic zonder slaghoedje of kruit. ze hebben alleen de exacte afmetingen van een bepaald kaliber patroon. Deze worden alleen gebruikt voor opleiding (laden & ontladen van wapen enz).Wel ja, precies! Naar wat ik gehoord heb werd dat toen en ook nu wel eens juist daarom gebruikt
Blancs (losse flodders zoals men zegt) hebben een slaghoedje en kruitlading maar geen kogel (geen projectiel). om deze in een automatisch wapen te gebruiken, moet men op de loop een stuk monteren om de loop nagenoeg af te sluiten. Hierdoor wordt er druk in de loop gecreëerd voor de uitwerping van de huls en het herladen. Doordat de loop is afgesloten kan men dan geen gewone munitie gebruiken. Men ziet vaak bij militairen op maneuvers dat er een zo'n (meestal rood) afsluitstuk op de loop zit.
Lichtkogels zijn achteraan open en bijna volledig gevuld met een brandbaar materiaal (fosfor ?). Deze worden vaak gebruikt om al schietend te richten (bvb elke 5de kogel is een lichtkogel). Ze werden ook gebruikt om een doel aan te duiden. De amerikaanse GI's hadden vaak een lichtkogel als eerste kogel in de clip van hun Garand. Met hun eerste schot konden ze dan aan hun makkers tonen waarop ze schoten.
Ik hoop dat mijn uitleg niet te verwarrend overkomt