Mijn WOII wapenljstje ...-> en dat van jou?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Drs. S.
Lid

Bericht door Drs. S. »

C. Works schreef:Dit topic is geen POLL
Drs. S. schreef:Als ik al deze polls en topics zo zie, dan denk ik ...
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

nick,

Met de 'OK' boven mijn lijstje bedoel ik dat ik met al deze wapens ook effectief geschoten heb.

Verder meen ik dat geen van ons deel heeft uitgemaakt van de 101ste, het beleg van Stalingrad heeft meegemaakt of de beslissing genomen heeft om Dresden te bombarderen. Dit betekent niet dat we er geen zinnig debat over kunnen voeren.

Ik ben in deze recente posts over wapens al allerlei misvattingen tegengekomen die juist doordat erover geschreven wordt kunnen uitgeklaard worden.

Dit is natuurlijk maar mijn mening.

Greetz
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Nick
Lid

Bericht door Nick »

ZEN.45 schreef:nick,

Met de 'OK' boven mijn lijstje bedoel ik dat ik met al deze wapens ook effectief geschoten heb.
Dat begreep ik :wink:
Verder meen ik dat geen van ons deel heeft uitgemaakt van de 101ste, het beleg van Stalingrad heeft meegemaakt of de beslissing genomen heeft om Dresden te bombarderen. Dit betekent niet dat we er geen zinnig debat over kunnen voeren.

Ik ben in deze recente posts over wapens al allerlei misvattingen tegengekomen die juist doordat erover geschreven wordt kunnen uitgeklaard worden.

Dit is natuurlijk maar mijn mening.
Maar die topics over wapens worden de EIGEN meningen gevraagd, welk wapen goed en slecht was. Wel iets anders. Daarom, mensen die niet geschoten hebben kunnen niet oordelen. Jij kunt dat wel.

Maarja, dit is weer mijn mening :wink:
Infanterie: Königin aller Waffen!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Heb je zelf al eens geschoten met iets (behalve op de kermis).
Nick
Lid

Bericht door Nick »

C. Works schreef:Heb je zelf al eens geschoten met iets (behalve op de kermis).
Walther P5, tijdens de politieopendag.
Hoezo?
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Dis jijzelf hebt niet gestemd op alle verschillende wapen-POLLS?
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Nee :wink:
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Iemand interesse in een poll-over-het-nut-van-polls?

:lol:
whscharfschützen
Lid

Bericht door whscharfschützen »

back on topic.

hier mijn lijstje.heb inmiddels als militair en sportschutter veel ervaring met veel verschillende wapens opgedaan,zal er ook bijzetten waarom ik juist dat wapen kies.

universele MG: --- MG42 en de bren.ik kan niet kiezen.waarom niet?de bren was zeer briljant vanwege zijn wisselloop systeem,en ook zeer accuraat,allen het laden mbv magazijnen was minder.het beperkt je enigsinds.waarom de mg42:zeer krachtig en betrouwbaar.briljant systeem van het bovenladen,niet zoals de us.30 maar net wat effectiever.de hoge vuursnelheid die zeer effectief was bij het vuren vanaf affuit of vanaf voertuig(coax)...later na de oorlog kwam hiervoor het ultieme wapen uit de bren en de mg42 werden door FN herstal beide gebruikt in het onwerp van de mag.en dat is mijn favourite mitrailleur vanweg de voordelen van het bovenladen,simpele wissellopen systeem accuraatheid en de vuursnelheid

bolt-action: ------- k98k, simpel in onderhoud geen moeilijke wazige kleine onderdelen,makkelijk te hanteren.weing tot geen last van storingen.zeer effectief kaliber en enorm veel stopkracht

semi geweer: ---- G43 zie mijn reply in de topic:wat is volgens jou het betse semiauto wapen uit wo2

semi karabijn: ---ja karabijn...volgens de van dale is een karabijn een geweer met een zijwaarts geplaatste riem.dus niet ingekort zoals veel mensen zien.dat is anmelijk de amerikaanse benadering.verkort geweer,kort door de bocht.aangezien alleen de yanks zoiets hadden in grote productie de m1 carbine

SMG: ------------- mp38 (voorloper mp40,uiterlijk practisch zelfde,inwendig(systeem)stukken beter)vanwege zijn accuraatheid,klein en makkelijk in te korten voor optreden in oorden en in huizen.hoge vuursnelheid.makkelijk te herladen,genoeg munitiecapaciteit.simpel te hanteren..daarom zie je ookzo veel fotos van tommys met mp40's in arnhem;)

auto geweer: ---- stg44 vanwege zijn kleine maar zeer effectieve patroon in dodelijk 7,92kaliber,licht dus makkelijk te transporteren.betrouwbaar.hoge vuursnelheid,makkelijk te onderhoude.
en ook de fg42 vanwege de vuursnelheid en de nauwkeurigheid

bijna allemaal duitse wapens..ik wete het,maar duitsers legden voor hunzelf de lat van kwaliteit redelijk hoog en dat is ook vaak te zien..

groetjes

karel
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

bolt-action: ------- k98k, simpel in onderhoud geen moeilijke wazige kleine onderdelen,makkelijk te hanteren.weing tot geen last van storingen.zeer effectief kaliber en enorm veel stopkracht
Zou de Lee-Enfield niet nog iets beter zijn dan de Kg98k?
In ieder geval heeft hij 10 kogels...
PanzerMeister
Lid

K98k = "Kar"98k
Duitsers gebruikten benaming "karabin" ook voor de ingekorte versie van de Mauser 98, gekoppeld aan "k" voor "kurz". "Karabin" werd niet gebruikt zonder de "kurz" erbij. Dus de standaard WOII Mauser is in feite alvast ook een "verkort" geweer in benaming.

http://world.guns.ru/rifle/rfl02-e.htm

Karabijn duidt dan ook hoegenaamd niet op een vaste afmeting van verkorting. De Kar98k had immers een standaard lengte, vergelijkbaar met de M1 Garand. "Gewehr"43 was dan weer iets korter, maar de naam werd dan ook veranderd naar "Karabin"43.
whscharfschützen
Lid

Bericht door whscharfschützen »

het veranderen van de naam G43 naar K43 werd niet opzettelijk gedaan omdat de krijgsmacht dat wou maar vanwege een hersenspinsel van hitler die wou dat hij zo ging heten

ff toevoeging :wink:

groetjes

karel
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

PanzerMeister schreef:K98k = "Kar"98k
Duitsers gebruikten benaming "karabin" ook voor de ingekorte versie van de Mauser 98, gekoppeld aan "k" voor "kurz". "Karabin" werd niet gebruikt zonder de "kurz" erbij. Dus de standaard WOII Mauser is in feite alvast ook een "verkort" geweer in benaming.

Karabijn duidt dan ook hoegenaamd niet op een vaste afmeting van verkorting. De Kar98k had immers een standaard lengte, vergelijkbaar met de M1 Garand. "Gewehr"43 was dan weer iets korter, maar de naam werd dan ook veranderd naar "Karabin"43.
Karabiner 98 Kürz ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
PanzerMeister
Lid

Mike.H schreef:
PanzerMeister schreef:K98k = "Kar"98k

Karabiner 98 Kürz ;)
Danke schön!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Weet iemand toevallig ook hoe je de verkorte versie van de Karabiner 98 Kürz heet? Ik dacht iets van Willemientje of zo...

--- Karabiner 98
-- Karabiner 98 kürz
- ...(Willemientje?)...
Plaats reactie