Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Reggiane is het gewoon net niet. De Re.2000 Falco I, alhoewel het toestel in trials de Me.109 eruit vloog, had zoveel ontwikkelingsproblemen dat de Regia Aeronautica op safe speelde en ging voor Macchi en Fiat. Bij het begin van de oorlog vorderde men export toestellen (Hongarije en Zweden) maar vanwege de logistieke problemen gingen deze maar naar de Marine.

De Re.2001 Falco II ontwikkeld als opvolger deed het bij zijn entree in 1942 wel aardig, maar functioneerde toch hoofdzakelijk als onderschepper of als jachtbommenwerper. Een eerstelijns jager voor dogfights is het nooit geworden.

De Re.2002 Ariete was een verdienstelijke jachtbommenwerper. Heeft dienst gedaan bij de Koninklijke Luchtmacht, RSI, Duitsers en Geallieerden. Maar toch geen spectaculair toestel.

De Re.2003 was een trainer, een dubbelzits 2002.

De Re.2005 Sagittario, goed toestel, maar de mindere van de Macchi en Fiat.

De Re.2007 slechts een prototype, waarvan ik gezien de omstandigheden en de totale afhankelijk aan de Duitsers me afvraag of het wijs was eraan te beginnen.

Afgezien van de prestaties vind ik de aerodynamische lijnen van Regiannes niet mooi. Wat vind jij (jullie) het mooiste Italiaanse toestel, hoeft geen jager te zijn natuurlijk.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

CANT Z 1018 "Leone" als bommenwerper

Fiat G.55 'Centauro' als jager

Breda BA.88 als aanvalsvliegtuig (zo lang ze maar niet boven de woestijn opereren)

FIAT CR.25 als verkenner
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Schitterende keuze!!!

Maar wel typisch Italiaans; De CANT Z.1018 Leone en de Fiat G.55 Centauro waren fantastische toestellen, maar kwamen te laat.
De Breda BA.88 Lince en de Fiat CR.25 deden aan dezelfde competitie mee. De Fiat was beter maar de 8 toestelen sleten hun dagen als verkenner, terwijl de winnaar, de Lince uiteindelijk zo slecht voldeed dat ze als vliegveld decoy werden gebruikt (dit kwam trouwens niet door het woestijn klimaat) De Breda Ba-65 is nog zo'n voorbeeld, hoe maak je een toestel dat elke gevechtstaak moet kunnen uitvoeren, maar dat uiteindelijk in geen enkele rol effectief is.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Even terzijde.

Als ik in het boek "Geïllustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1939-1945" van John Batchelor & Malcolm V. Lowe op pagina 71 naar de tekening van de Fokker G.1A kijk vind ik 'm erg veel lijken op de zij-aanzicht van de Boeing B-2A Spirit. De tekening betreft dan alleen de rompgondel.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:Schitterende keuze!!!

De Breda BA.88 Lince en de Fiat CR.25 deden aan dezelfde competitie mee. De Fiat was beter maar de 8 toestelen sleten hun dagen als verkenner, terwijl de winnaar, de Lince uiteindelijk zo slecht voldeed dat ze als vliegveld decoy werden gebruikt (dit kwam trouwens niet door het woestijn klimaat) De Breda Ba-65 is nog zo'n voorbeeld, hoe maak je een toestel dat elke gevechtstaak moet kunnen uitvoeren, maar dat uiteindelijk in geen enkele rol effectief is.

Veltro
hmm ik dacht dat de Lince alleen door de woestijnfilder nooit genoeg vermogen uit de motoren konden pompen... maargoed weer wat erbij geleerd ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Charly1975 schreef:Even terzijde.

Als ik in het boek "Geïllustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1939-1945" van John Batchelor & Malcolm V. Lowe op pagina 71 naar de tekening van de Fokker G.1A kijk vind ik 'm erg veel lijken op de zij-aanzicht van de Boeing B-2A Spirit. De tekening betreft dan alleen de rompgondel.
hebt u misschien tijd om deze in dit topic te zetten want ik denk niet dat iedereen dit boek heeft - ik iig. niet ;)- maar ben er wel in geïnteresseerd :)!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik moet een beetje toegeven dat je misschien toch fantasie nodig hebt om de verglijking te zien. Misschien wil ik het te graag zien.

Ten tweede: zeg maar jij.

Ten derde: ik ga een poging wagen om de scan die ik net gemaakt hebt te uploaden. (Ben niet zo handig daarin ben ik bang...dus....)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Scan gemaakt.
Heb 'm ge upload bij afbeeldingen (zie topic afbeeldingen)
Als ie daar door de selectie heen is dan zul je 'm zien staan bij de afbeeldingen van de vliegtuigen.

Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Charly1975 schreef:Scan gemaakt.
Heb 'm ge upload bij afbeeldingen (zie topic afbeeldingen)
Als ie daar door de selectie heen is dan zul je 'm zien staan bij de afbeeldingen van de vliegtuigen.

Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.
Oke bedankt :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Charly1975 schreef:
Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.
Hier een post die Sobel heeft geplaatst in het onderdeel "Opmerkingen en suggesties". Duidelijker kan het niet.
Sobel schreef:oke hier komt hoe plaats ik een foto in 5 stappen!


stap 1!

surf naar http://www.imageshack.us.

stap 2!

klik op bladeren en zoek het fotobestand op in je computer dat je wilt uploaden.

stap 3!

klik op het pictogrammetje host it!, en wacht tot de volgende pagina is geladen.

stap 4!

nadat de volgende pagina is geladen zie je diverse balkjes met daarin de url van je afbeelding, kies hierbij Thumbnail for forums (1)

stap 5!

zorg nu dat de tekst in het vakje Thumbnail for forums (1) word geselecteerd, druk op ctrl C en vervolgens in het vakje waar je je reactie schrijft op het forum ctrl V

bij het plaatsen van je bericht zie je automatisch de foto!


veel succes!


Sobel
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Met dank aan Sjoerd en Sobel !!!!! _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding afkomstig uit het boek: "Geïllustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1939-1945" van John Batchelor & Malcolm V. Lowe (pagina 71)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Het ging hier om een vergelijking, misschien handig om ook een vergelijkbare foto van de Boeing B-2a Spirit te plaatsen, want de gondel configeratie(s) van de G1 zijn bij de meesten denk ik wel bekend.
Persoonlijk vind ik de vergelijking niet op gaan, maar misschien doet een vergelijkbare foto mij van gedachten veranderen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik ga juist van het tegenovergestelde uit. De B-2A Spirit is bij de meesten wel bekend.

En ik plaatse eigenlijk alleen het plaatje omdat Mike H. erom vroeg. Daarbij verwijs ik je ook even op de voorgaande posten van mijn persoon over de 'verglijking' ten eerste was het gewoon terzijde en ten tweede gaf ik zelf ook toe dat het misschien toch teveel fantasie is. Dus kort samengevat: een zij-aanzicht van de B-2A Spirit is overbodig m.i.

Ik ging/ga teveel off-topic...notabene het topic dat ik zelf gestart ben :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ok, maar soms is een off-topic toch wel interresant en zeker de moeite waard om erover door te gaan :wink: .

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Daar heb jij ook weer gelijk in.

Mochten er nog meer mensen behoefte hebben aan de zij aanzicht van de B-2A Spirit dan hoor ik het graag....of als iemand 'm al wil plaatsen....kan ook natuurlijk !!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie