Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Het belangrijkste vliegtuig.....?

Wat denken jullie van Tante Ju en de Dakota ?

Dit waren de werkbeesten van de tweede wereldoorlog. Zonder hen geen Glidertrekkers, Paradroppings of bevoorading.

Stalingrad is ten onder gegaan door gebrek aan bevoorading.
Geen Normandie of Arnhem zonder Dakota's.
Geen oversteek van de Rijn door Monty zonder Dakota's.
Geen bevoorading van de langeafstands patrouiilles in Burma.
Noem maar op..........
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Bericht door karell »

Ik heb niet de hele discussie gelezen, dus misschien staat het er al. Maar elk vliegtuig had een eigenfuncctie. Dus het is moeilijk vergelijken. Misschien werden sommige meer gebruikt dan andere vliegtuigen, maar moesten die vliegtuigen ook vaker worden gebruikt om hetzelfde effect te behalen. het is ook neit te zeggen hoe de oorlog was gelopen als een bepaald type vliegtuig neit was ingezet. Vaak werden ze ook in combinatie gebruikt, jagers met bommenwerpers, echter hadden de jagers niet zo'n groot bereik.

Persoonlijk vind ik de spitfires erg mooi maar van de effectiviteit weet ik weinig. En de dakota's die werden gebruikt voor de parachutisten te droppen zijn ook erg nuttig geweest. verder weet ik dat de stuka's ook zijn gebruikt met sirenes, ze doken op burgers om ze op of weg te jagen. Dit vind ik persoonlijk ook een goed gebruik, beter dan bommmen.

kortom ik denk dat het fenomeen vliegtuig op zich veel heeft bijgedragen aan de oorlog in verschillende opzichten. Snelheid van gevechten, en het maakte het nog meer tot een wereldoorlogg.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Bericht door Charly1975 »

karell schreef:Ik heb niet de hele discussie gelezen, dus misschien staat het er al. Maar elk vliegtuig had een eigenfuncctie. Dus het is moeilijk vergelijken.
Uit de openingspost:
Charly1975 schreef: Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?
M.a.w. je had niet de hele discussie te hoeven volgen maar alleen de vraag even goed moeten lezen :wink:

Overigens is het naar mijn mening geen discussie maar wordt er naar een persoonlijke mening gevraagd. Discussies worden maar in een ander topic behandeld vind ik :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Als zo..

Jager: P-51
Transport: Dacota
Aanval: IL-2/10
Bommenwerper: hmm B-17 Denk toch wel Ja americanen hadden er zo veel.. En Lancaster kon dingen doen.. ik weet niet of je Dam Busten met B-17 kon uitvoeren.. Dus dat is beetje lastig!

Duikbommenwerper: Ju-87 of toch Pe-2 :P
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

;) hmm Katusha licht je keuze voor de Jager en Aanval toe aub :)! dat je voor de P-51 kiest dat kan maar de IL-2..?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Il-2 had ik al uitgelegt ergen in dit topic. Zwaar bepantersd (einige vlietuig in wo2 die geheel bepaserd was, als er ander zijn hoor ik graag, en dan massa productie geen prototypen). Het was zeer dodelijk als met en als zonder luchtoverwicht(Duitsers hadden al 'last' van dit vliegtuig in begin).

Voor de rest lees maar terug in dit Topic.

P-51 Vuurkracht+snelheid+afstand+wengbaarheid! Nou ik bedoel welke vliegtuig kan daar aan tippen??
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Als je een Fin in een BF 109 G-14 ofzo erinzet, dan hij dus.. en afstand had hij met een droptank.. als die erop zat was de wendbaarheid verdomd minder..

Dat ik een Fin zeg komt omdat zij -denk ik- de best opgeleide luchtmacht hadden uit WO2.. zeker als je Magnusson hebt als commandant.. en ik zie de piloten van 'Eismeer' ook wel een paar P-51's neerhalen..

Tsja het ligt er maar net aan welke piloot erin zit!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Ja he.. Kozhedub heeft ook een 262 neergehaald dus ja!! Dat van welke piloot. Je moet een gemiddelde nemen. En welke vliegtuig waardevolste was niet het beste. Zonder P-51 werden VS bommewerpers van VS afgeslacht! En IL-2 was meest waardevolle (denk wel meenst waardevolle) vliegtuig als ondersteuning van grondtroepen. Stuka was gewoon minder. En Gealleerde hadden meerde vliegtuigen die dat taak op zich namen.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Als ik een gemiddelde Fin tegen een US piloot zie vliegen dan zie ik de US piloot niet winnen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Nee.. het gaat ook over vliegtuigen niet over piloten Denk je als je bijvoorbeeld Gemiddelde VS piloot in p-51 tegen over fin in bf-109G zet dat hij minder moete mee zal hebben dan anderes om. (dus fin in p-51 en americaan in bf-109g) en vooral op grote hoogtes. Plus het gaat welke vliegtuig meest waardevolle was.. niet het beste!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Het punt m.b.t. tot de Finnen is denk ik nu wel duidelijk Mike H. :wink:

Het gaat zoals Katusha al zegt over het vliegtuig en niet over de piloot.

Dat een piloot zeker een verschil maakt is in diverse conflicten en oorlogen wel duidelijk geworden.

Je kunt de vraagstelling dan ook bekijken op deze manier: welk toestel was (ervanuitgaande dat de allerbeste piloot erin zat) het meest waardevol tijdens de Tweede Wereldoorlog ?

Maar ja...als je wat er tussen haakjes staat weer weghaalt staat er toch echt gewoon de eerst gestelde vraag.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Oke lads..

Fiat G.55 'Centauro'. Wendbaar, snel en goed bewapend..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Mike.H schreef:Oke lads..

Fiat G.55 'Centauro'. Wendbaar, snel en goed bewapend..
Vergeleken met wat?? Zo snel was ie niet.. P-51 en Spitfire was 10x beter! En Fokke Wulf ook! La-5 was niet veel minder.. dus ja

Nog 1
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Spitfire was niet beter.. ook de Macchi MC.205 'Veltro' was beter.. Focke-Wulf was niet beter. La-5 was wél minder..

Some aviation experts consider the FIAT G55 Centauro the best single seat fighter produced for the Italian air force in World War Two

stukje over Macchi MC.205:

The MC.205 was capable of meeting on equal terms the Mustang and the latest German fighters. The MC.205 was produced until 1948, representing the best aeronautical engineering during the war
It was also capable to beat the Spitfire on several therms..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Tjah.. er word ook vaak op sites en zo beweerd dat T-34 de beste tank van wo2 was.. En bijna hele forum is daar mee niet eens (lees vaak genoeg hier). Dus wat ik vind.. Als er 2 a 3 extra bronen zijn die dat bijna letterlijk bevestigen. Show me!

Maar was had hij hetzelfde berijk als P-51 en hadden Italianen wel zon Jager nodig? Wat ik al zei P-51 was onmisbaar voor Gealeerden en IL-2 was onmisbaar voor Sovjets. Want productie van MiG-3 was eerst verminder dan gestopt( MiG-3 had hetzelfde motor) voor IL-2. En je kan moelijk MiG-3 matige jager noemen des tijds. Was een van de beste op het moment. Vuurkracht minder. Maar vlogensmij sneller dan Bf-109E en kon hoogtes berkijken die maar weinig jagers konden. Als geen!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Plaats reactie