Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
Na veel twijfel ben ik tot het onderstaande lijstje gekomen:
Jachtvliegtuig: P-51D Mustang
Grondaanvalsjager: Hawker Typhoon
Duikbommenwerper: Ju-87 Stuka
Bommenwerper (zwaar): B-29 Superfortress
Bommenwerper (licht): DeHavilland Mosquito
Verkenner: PBY Catalina
Transportvliegtuig: C-47 'Dakota'
Jachtvliegtuig: P-51D Mustang
Grondaanvalsjager: Hawker Typhoon
Duikbommenwerper: Ju-87 Stuka
Bommenwerper (zwaar): B-29 Superfortress
Bommenwerper (licht): DeHavilland Mosquito
Verkenner: PBY Catalina
Transportvliegtuig: C-47 'Dakota'
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
De FW 189 was ook een jager vandaar mijn vraagMike.H schreef:jup... naja de rest van de FW's waren bijna allemaal verkenningsvliegtuigen dusja niet moeilijk te radenCharly1975 schreef:Spitfire m'n laatste gok: De Mitsubishi A6M 'Zero' ???? Die heeft minder dan 2 motoren
Mike H. welke Focke-Wulf ?? De FW 190 zeker ?
Sjoerd: Mooie lijst ! Inderdaad moeilijk om te kiezen...
Wat me al opvalt is dat de Catalina al meerdere malen is genoemd.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
- Tim Y.
- Lid
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
- Locatie: Kerkrade
Oke, als we het over favorieten gaan hebben, is het een ander vehaal.
Jager: P-51 Mustang
Bommenwerper: B-17 Flying Fortress (My Favorite!!! )
Duikbommenwerper: JU-87 Stuka
Torpedobommenwerper: Grumman Avenger
Verkenner: PBY Catalina
Transport: C-47 Dakota
Jager: P-51 Mustang
Bommenwerper: B-17 Flying Fortress (My Favorite!!! )
Duikbommenwerper: JU-87 Stuka
Torpedobommenwerper: Grumman Avenger
Verkenner: PBY Catalina
Transport: C-47 Dakota
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
A man is not dead, until he is forgotten.
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Mike.H heeft erg veel smaak met zijn keuze voor de schitterende Macchi Mc.205 Veltro!!!!!!!!al is qua aerodynamica de Macchi Mc. 202 Folgore schoner door de afwezigheid van de luchtinlaten op de neus
Mijn vreemde lijstje
Jager: Fiat Cr.42 Falco, de laatste van zijn soort
Jachtkruiser: Fokker G1, Nederlands trots
Duikbommenwerper: Junkers Ju 87 Stuka, dodelijk effectief
Middelzware bommenwerper: Savoia Marchetti SM.79 Sparviero, manusje van alles
Zware Bommenwerper: Boeing B29 Stratofortress, technisch hoogstandje
Verkenner: Arado 196, de ogen van de kriegsmarine
Transport: C.47 Skytrain/Dakota, de redder van velen
Veltro
Mijn vreemde lijstje
Jager: Fiat Cr.42 Falco, de laatste van zijn soort
Jachtkruiser: Fokker G1, Nederlands trots
Duikbommenwerper: Junkers Ju 87 Stuka, dodelijk effectief
Middelzware bommenwerper: Savoia Marchetti SM.79 Sparviero, manusje van alles
Zware Bommenwerper: Boeing B29 Stratofortress, technisch hoogstandje
Verkenner: Arado 196, de ogen van de kriegsmarine
Transport: C.47 Skytrain/Dakota, de redder van velen
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Dankje Veltro mij is bekend dat dit toestel eigelijk beter was dan de Spitfire... Fiat G.55 Centauro is ook een geweldig toestel... Jammer voor de Italianen dat ze aan de late kant in de oorlog pas in dienst kwamen...Veltro schreef:Mike.H heeft erg veel smaak met zijn keuze voor de schitterende Macchi Mc.205 Veltro!!!!!!!!al is qua aerodynamica de Macchi Mc. 202 Folgore schoner door de afwezigheid van de luchtinlaten op de neus
Mijn vreemde lijstje
Jager: Fiat Cr.42 Falco, de laatste van zijn soort
Jachtkruiser: Fokker G1, Nederlands trots
Duikbommenwerper: Junkers Ju 87 Stuka, dodelijk effectief
Middelzware bommenwerper: Savoia Marchetti SM.79 Sparviero, manusje van alles
Zware Bommenwerper: Boeing B29 Stratofortress, technisch hoogstandje
Verkenner: Arado 196, de ogen van de kriegsmarine
Transport: C.47 Skytrain/Dakota, de redder van velen
Veltro
jou'n smaak is ook goed! de Savoia Marchetti SM.79 Sparviero was een geweldige bommenwerper vind ik
De Fiat CR-42 Falco die lijkt me net als de Stuka een beetje aan de oude kant toen WO2 begon...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
De oorlog begon te vroeg voor de Italianen. Toestellen superieur aan die van de Geallieerden en de Duitsers gingen in 1943 regelrecht van de fabriek naar de schroothoop of naar de nieuwe Duitse machthebbers. Na lang getouwtrek en intriges bleef de Aeronautica Nazionale Repubblicana uiteindelijk toch zelfstandig en beet fantastisch van zich af. Een kleine groep vliegers bonden de strijd aan met de geweldige overmacht. Deze RSI troepen zijn eigenlijk de enige die zonder schaam uit de oorlog kwamen, omdat ook de rebellen/communisten respect hadden voor hun inzet tot het beschermen van de Italiaanse steden.
Fantastische toestellen ook om te zien, oa:
Macchi Mc. 205 Veltro, Fiat G.55 Centauro, Fiat G.56, Regianne R.2005 Sagittario, Savoia Marchetti SM.84, Savoia Marchetti SM.92 enz.
En over de Fiat Cr.42, tuurlijk was het toestel verouderd, maar hij heeft een soort flair. In een open cockpit vliegen boven de woestijn en oasen. Een enorme wendbaarheid en flexibiliteit. En dan nog het gevecht aangaan met Spitfires en Hurricanes.... De beste dubbeldekker, maar wel een oorlog te laat.
Veltro
Fantastische toestellen ook om te zien, oa:
Macchi Mc. 205 Veltro, Fiat G.55 Centauro, Fiat G.56, Regianne R.2005 Sagittario, Savoia Marchetti SM.84, Savoia Marchetti SM.92 enz.
En over de Fiat Cr.42, tuurlijk was het toestel verouderd, maar hij heeft een soort flair. In een open cockpit vliegen boven de woestijn en oasen. Een enorme wendbaarheid en flexibiliteit. En dan nog het gevecht aangaan met Spitfires en Hurricanes.... De beste dubbeldekker, maar wel een oorlog te laat.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
ik vind het vanaf lijn 2 (zo noemden ze dat dacht ik?) jachtvliegtuigen de Italiaanse toestellen al prachtig!... (als je niet snapt wat ik bedoel; lijn 1 was de Fiat G.50, Macchi MC.200 Saetta en de Reggiane RE.2000... lijn 2 was; Macchi MC.202 Folgore en de Reggiane RE.2001 ArieteVeltro schreef:De oorlog begon te vroeg voor de Italianen. Toestellen superieur aan die van de Geallieerden en de Duitsers gingen in 1943 regelrecht van de fabriek naar de schroothoop of naar de nieuwe Duitse machthebbers. Na lang getouwtrek en intriges bleef de Aeronautica Nazionale Repubblicana uiteindelijk toch zelfstandig en beet fantastisch van zich af. Een kleine groep vliegers bonden de strijd aan met de geweldige overmacht. Deze RSI troepen zijn eigenlijk de enige die zonder schaam uit de oorlog kwamen, omdat ook de rebellen/communisten respect hadden voor hun inzet tot het beschermen van de Italiaanse steden.
Fantastische toestellen ook om te zien, oa:
Macchi Mc. 205 Veltro, Fiat G.55 Centauro, Fiat G.56, Regianne R.2005 Sagittario, Savoia Marchetti SM.84, Savoia Marchetti SM.92 enz.
En over de Fiat Cr.42, tuurlijk was het toestel verouderd, maar hij heeft een soort flair. In een open cockpit vliegen boven de woestijn en oasen. Een enorme wendbaarheid en flexibiliteit. En dan nog het gevecht aangaan met Spitfires en Hurricanes.... De beste dubbeldekker, maar wel een oorlog te laat.
Veltro
(daar laat ik dus de Reggiane RE.2002 Ariete 2 buiten, want dat was een jachtbommenwerper)
lijn 3 was; Macchi MC.205 Veltro, Reggiane RE.2005 Sagittario en de Fiat G.55 Centauro...
Kijk alleen eens naar die vliegtuigen... prachtig gewoon... de Italianen hadden een luxeprobleem!
Jammer dat de Piaggo P.108 zo weinig gebruikt is... 163 maar...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Voor zover ik weet hanteerde de Regia Aeronautica geen ontwerplijnen van vliegtuigen, maar het kan best later zo geclassificeerd zijn. En welke lijn is dan de Fiat Cr.42 en Cr.32?
Verder waren er natuurlijk ook nog jagers van: Societa Italiana Ernesto Breda, S.A.I. Ambrosini en Aeronautica Umbra S.A.
Over de Piaggio P.108, echt een appart toestel met geschut in de motorgondels en de zeer aparte lijnen. Het toestel is vooral bekend om zijn bombardementen op Gibraltar, propagandavluchten en natuurlijk de dood van Bruno Mussolini (de zoon van) die is omgekomen tijdens een vlucht met dit toestel. Ik bezit een Tempo (Italiaanse vorm van signal) over een P.108 missie naar Gibraltar met schitterende foto's en een Duitse Der Flieger van oktober 1941 met een overlijdensadvertentie van Bruno Mussolini. Ik wil binnenkort wel een schaalmodel van de P.108 kopen, lijkt mij zeker wel de moeite waard.
Veltro
Verder waren er natuurlijk ook nog jagers van: Societa Italiana Ernesto Breda, S.A.I. Ambrosini en Aeronautica Umbra S.A.
Over de Piaggio P.108, echt een appart toestel met geschut in de motorgondels en de zeer aparte lijnen. Het toestel is vooral bekend om zijn bombardementen op Gibraltar, propagandavluchten en natuurlijk de dood van Bruno Mussolini (de zoon van) die is omgekomen tijdens een vlucht met dit toestel. Ik bezit een Tempo (Italiaanse vorm van signal) over een P.108 missie naar Gibraltar met schitterende foto's en een Duitse Der Flieger van oktober 1941 met een overlijdensadvertentie van Bruno Mussolini. Ik wil binnenkort wel een schaalmodel van de P.108 kopen, lijkt mij zeker wel de moeite waard.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
-
- Lid
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
- Locatie: Margraten
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
idd. de Piaggio P.108 was ook nog goed bewapend voor zijn tijd... naja kijk de Fiat CR.32 en CR.42 waren *biplanes* dus die waren weer in de *biplane class* ingedeeld zegmaar... had ik laatst op een site gelezen iig. maar ik kan m niet meer terugvinden... je had dan First class; Mc.200, G.50 en RE.2000. Second class; MC.202, RE.2001 en Third class; MC.205, G.55 en RE.2005... zo stond het daar ong.Veltro schreef:Voor zover ik weet hanteerde de Regia Aeronautica geen ontwerplijnen van vliegtuigen, maar het kan best later zo geclassificeerd zijn. En welke lijn is dan de Fiat Cr.42 en Cr.32?
Verder waren er natuurlijk ook nog jagers van: Societa Italiana Ernesto Breda, S.A.I. Ambrosini en Aeronautica Umbra S.A.
Over de Piaggio P.108, echt een appart toestel met geschut in de motorgondels en de zeer aparte lijnen. Het toestel is vooral bekend om zijn bombardementen op Gibraltar, propagandavluchten en natuurlijk de dood van Bruno Mussolini (de zoon van) die is omgekomen tijdens een vlucht met dit toestel. Ik bezit een Tempo (Italiaanse vorm van signal) over een P.108 missie naar Gibraltar met schitterende foto's en een Duitse Der Flieger van oktober 1941 met een overlijdensadvertentie van Bruno Mussolini. Ik wil binnenkort wel een schaalmodel van de P.108 kopen, lijkt mij zeker wel de moeite waard.
Veltro
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Ik denk toch dat die onderverdeling een spinsel is van de schrijver van die desbetreffende site.
Dat de Fiat G.50 Freccia en de Macchi Mc.200 Seatta in dezelfde lijn worden ingedeeld is nog te volgen, maar dat de Reggiane Re.2000 Falco erbij staat klopt al niet. Dit toestel is door de vele ontwikkelings problemen nooit als eerstelijnsjager door de luchtmacht ingezet. Het toestel is uiteindelijk door de Marine als escortevliegtuig vanaf land en de slagschepen ingezet.
Om vervolgens de Macchi Mc.202 Folgore en Regianne Re.2001 Falco II bij elkaar te zetten is nog vreemder. De Regianne is namelijk een jachtbommenwerper net als de 2002.
Voor de derde serie kan men zeggen dat de Reggiane Re.2005 Sagittario er weer eerder was dan de andere twee in het rijtje.
Volgens mij heeft de schrijver gewoon een periode gepakt en hierin vliegtuigen geplaatst toen in gebruik zijnde.
Wat vind jij eigenlijk van de Campini Caproni N-1? Hoort ie in hetzelfde rijtje als de Gloster Meteor en Messerschmitt 262?
Veltro
Dat de Fiat G.50 Freccia en de Macchi Mc.200 Seatta in dezelfde lijn worden ingedeeld is nog te volgen, maar dat de Reggiane Re.2000 Falco erbij staat klopt al niet. Dit toestel is door de vele ontwikkelings problemen nooit als eerstelijnsjager door de luchtmacht ingezet. Het toestel is uiteindelijk door de Marine als escortevliegtuig vanaf land en de slagschepen ingezet.
Om vervolgens de Macchi Mc.202 Folgore en Regianne Re.2001 Falco II bij elkaar te zetten is nog vreemder. De Regianne is namelijk een jachtbommenwerper net als de 2002.
Voor de derde serie kan men zeggen dat de Reggiane Re.2005 Sagittario er weer eerder was dan de andere twee in het rijtje.
Volgens mij heeft de schrijver gewoon een periode gepakt en hierin vliegtuigen geplaatst toen in gebruik zijnde.
Wat vind jij eigenlijk van de Campini Caproni N-1? Hoort ie in hetzelfde rijtje als de Gloster Meteor en Messerschmitt 262?
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!