Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Na veel twijfel ben ik tot het onderstaande lijstje gekomen:

Jachtvliegtuig: P-51D Mustang
Grondaanvalsjager: Hawker Typhoon
Duikbommenwerper: Ju-87 Stuka
Bommenwerper (zwaar): B-29 Superfortress
Bommenwerper (licht): DeHavilland Mosquito
Verkenner: PBY Catalina
Transportvliegtuig: C-47 'Dakota'
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Mike.H schreef:
Charly1975 schreef:Spitfire m'n laatste gok: De Mitsubishi A6M 'Zero' ???? Die heeft minder dan 2 motoren :wink:


Mike H. welke Focke-Wulf ?? De FW 190 zeker ?
jup... naja de rest van de FW's waren bijna allemaal verkenningsvliegtuigen dusja niet moeilijk te raden ;)
De FW 189 was ook een jager vandaar mijn vraag :wink:

Sjoerd: Mooie lijst ! Inderdaad moeilijk om te kiezen...

Wat me al opvalt is dat de Catalina al meerdere malen is genoemd.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

De Catalina is dan ook een schitterend vliegtuig, met een immens vliegbereik. Met name in de Pacific was het toestel onmisbaar.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Spitfire
Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 jan 2006, 19:55
Locatie: Zelzate
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Spitfire »

:lol: :lol: :lol: Voor mij natuurlijk de SPIT.

De Hawker Typhoon vindt ik trouwens ook een pareltje net als
bij de bommenwerpers de Lancaster en de B24.

Eigenlijk is het moeilijk om een keuze te maken :? :?

Grtz.

Luc.
SPITFIRE....KING OF THE SKY
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

AAaaaah de Spitfire !! Dat ik daar niet opgekomen ben !! :wink:

Ja nu besef ik me ook pas dat het eigenlijk een zeer moeilijke vraag is om te beantwoorden met zoveel prachtige toestellen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Gertos45 schreef:De Focke Wulf Condor was toch ook een prachtig machien...
klopt... maar meer een verkenner/bommenwerper dan jager :)...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Oke, als we het over favorieten gaan hebben, is het een ander vehaal. :wink:

Jager: P-51 Mustang
Bommenwerper: B-17 Flying Fortress (My Favorite!!! :wink: )
Duikbommenwerper: JU-87 Stuka
Torpedobommenwerper: Grumman Avenger
Verkenner: PBY Catalina
Transport: C-47 Dakota
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Mike.H heeft erg veel smaak met zijn keuze voor de schitterende Macchi Mc.205 Veltro!!!!!!!!al is qua aerodynamica de Macchi Mc. 202 Folgore schoner door de afwezigheid van de luchtinlaten op de neus

Mijn vreemde lijstje :lol:

Jager: Fiat Cr.42 Falco, de laatste van zijn soort
Jachtkruiser: Fokker G1, Nederlands trots
Duikbommenwerper: Junkers Ju 87 Stuka, dodelijk effectief
Middelzware bommenwerper: Savoia Marchetti SM.79 Sparviero, manusje van alles
Zware Bommenwerper: Boeing B29 Stratofortress, technisch hoogstandje
Verkenner: Arado 196, de ogen van de kriegsmarine
Transport: C.47 Skytrain/Dakota, de redder van velen

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:Mike.H heeft erg veel smaak met zijn keuze voor de schitterende Macchi Mc.205 Veltro!!!!!!!!al is qua aerodynamica de Macchi Mc. 202 Folgore schoner door de afwezigheid van de luchtinlaten op de neus

Mijn vreemde lijstje :lol:

Jager: Fiat Cr.42 Falco, de laatste van zijn soort
Jachtkruiser: Fokker G1, Nederlands trots
Duikbommenwerper: Junkers Ju 87 Stuka, dodelijk effectief
Middelzware bommenwerper: Savoia Marchetti SM.79 Sparviero, manusje van alles
Zware Bommenwerper: Boeing B29 Stratofortress, technisch hoogstandje
Verkenner: Arado 196, de ogen van de kriegsmarine
Transport: C.47 Skytrain/Dakota, de redder van velen

Veltro
Dankje Veltro ;) mij is bekend dat dit toestel eigelijk beter was dan de Spitfire... Fiat G.55 Centauro is ook een geweldig toestel... Jammer voor de Italianen dat ze aan de late kant in de oorlog pas in dienst kwamen...

jou'n smaak is ook goed! de Savoia Marchetti SM.79 Sparviero was een geweldige bommenwerper vind ik ;)

De Fiat CR-42 Falco die lijkt me net als de Stuka een beetje aan de oude kant toen WO2 begon...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

De oorlog begon te vroeg voor de Italianen. Toestellen superieur aan die van de Geallieerden en de Duitsers gingen in 1943 regelrecht van de fabriek naar de schroothoop of naar de nieuwe Duitse machthebbers. Na lang getouwtrek en intriges bleef de Aeronautica Nazionale Repubblicana uiteindelijk toch zelfstandig en beet fantastisch van zich af. Een kleine groep vliegers bonden de strijd aan met de geweldige overmacht. Deze RSI troepen zijn eigenlijk de enige die zonder schaam uit de oorlog kwamen, omdat ook de rebellen/communisten respect hadden voor hun inzet tot het beschermen van de Italiaanse steden.

Fantastische toestellen ook om te zien, oa:
Macchi Mc. 205 Veltro, Fiat G.55 Centauro, Fiat G.56, Regianne R.2005 Sagittario, Savoia Marchetti SM.84, Savoia Marchetti SM.92 enz.

En over de Fiat Cr.42, tuurlijk was het toestel verouderd, maar hij heeft een soort flair. In een open cockpit vliegen boven de woestijn en oasen. Een enorme wendbaarheid en flexibiliteit. En dan nog het gevecht aangaan met Spitfires en Hurricanes.... De beste dubbeldekker, maar wel een oorlog te laat.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:De oorlog begon te vroeg voor de Italianen. Toestellen superieur aan die van de Geallieerden en de Duitsers gingen in 1943 regelrecht van de fabriek naar de schroothoop of naar de nieuwe Duitse machthebbers. Na lang getouwtrek en intriges bleef de Aeronautica Nazionale Repubblicana uiteindelijk toch zelfstandig en beet fantastisch van zich af. Een kleine groep vliegers bonden de strijd aan met de geweldige overmacht. Deze RSI troepen zijn eigenlijk de enige die zonder schaam uit de oorlog kwamen, omdat ook de rebellen/communisten respect hadden voor hun inzet tot het beschermen van de Italiaanse steden.

Fantastische toestellen ook om te zien, oa:
Macchi Mc. 205 Veltro, Fiat G.55 Centauro, Fiat G.56, Regianne R.2005 Sagittario, Savoia Marchetti SM.84, Savoia Marchetti SM.92 enz.

En over de Fiat Cr.42, tuurlijk was het toestel verouderd, maar hij heeft een soort flair. In een open cockpit vliegen boven de woestijn en oasen. Een enorme wendbaarheid en flexibiliteit. En dan nog het gevecht aangaan met Spitfires en Hurricanes.... De beste dubbeldekker, maar wel een oorlog te laat.

Veltro
ik vind het vanaf lijn 2 (zo noemden ze dat dacht ik?) jachtvliegtuigen de Italiaanse toestellen al prachtig!... (als je niet snapt wat ik bedoel; lijn 1 was de Fiat G.50, Macchi MC.200 Saetta en de Reggiane RE.2000... lijn 2 was; Macchi MC.202 Folgore en de Reggiane RE.2001 Ariete

(daar laat ik dus de Reggiane RE.2002 Ariete 2 buiten, want dat was een jachtbommenwerper)

lijn 3 was; Macchi MC.205 Veltro, Reggiane RE.2005 Sagittario en de Fiat G.55 Centauro...

Kijk alleen eens naar die vliegtuigen... prachtig gewoon... de Italianen hadden een luxeprobleem!

Jammer dat de Piaggo P.108 zo weinig gebruikt is... 163 maar...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Voor zover ik weet hanteerde de Regia Aeronautica geen ontwerplijnen van vliegtuigen, maar het kan best later zo geclassificeerd zijn. En welke lijn is dan de Fiat Cr.42 en Cr.32?
Verder waren er natuurlijk ook nog jagers van: Societa Italiana Ernesto Breda, S.A.I. Ambrosini en Aeronautica Umbra S.A.

Over de Piaggio P.108, echt een appart toestel met geschut in de motorgondels en de zeer aparte lijnen. Het toestel is vooral bekend om zijn bombardementen op Gibraltar, propagandavluchten en natuurlijk de dood van Bruno Mussolini (de zoon van) die is omgekomen tijdens een vlucht met dit toestel. Ik bezit een Tempo (Italiaanse vorm van signal) over een P.108 missie naar Gibraltar met schitterende foto's en een Duitse Der Flieger van oktober 1941 met een overlijdensadvertentie van Bruno Mussolini. Ik wil binnenkort wel een schaalmodel van de P.108 kopen, lijkt mij zeker wel de moeite waard.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Bericht door Cas »

P51 Mustang !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Veltro schreef:Voor zover ik weet hanteerde de Regia Aeronautica geen ontwerplijnen van vliegtuigen, maar het kan best later zo geclassificeerd zijn. En welke lijn is dan de Fiat Cr.42 en Cr.32?
Verder waren er natuurlijk ook nog jagers van: Societa Italiana Ernesto Breda, S.A.I. Ambrosini en Aeronautica Umbra S.A.

Over de Piaggio P.108, echt een appart toestel met geschut in de motorgondels en de zeer aparte lijnen. Het toestel is vooral bekend om zijn bombardementen op Gibraltar, propagandavluchten en natuurlijk de dood van Bruno Mussolini (de zoon van) die is omgekomen tijdens een vlucht met dit toestel. Ik bezit een Tempo (Italiaanse vorm van signal) over een P.108 missie naar Gibraltar met schitterende foto's en een Duitse Der Flieger van oktober 1941 met een overlijdensadvertentie van Bruno Mussolini. Ik wil binnenkort wel een schaalmodel van de P.108 kopen, lijkt mij zeker wel de moeite waard.

Veltro
idd. de Piaggio P.108 was ook nog goed bewapend voor zijn tijd... naja kijk de Fiat CR.32 en CR.42 waren *biplanes* dus die waren weer in de *biplane class* ingedeeld zegmaar... had ik laatst op een site gelezen iig. maar ik kan m niet meer terugvinden... je had dan First class; Mc.200, G.50 en RE.2000. Second class; MC.202, RE.2001 en Third class; MC.205, G.55 en RE.2005... zo stond het daar ong.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik denk toch dat die onderverdeling een spinsel is van de schrijver van die desbetreffende site.
Dat de Fiat G.50 Freccia en de Macchi Mc.200 Seatta in dezelfde lijn worden ingedeeld is nog te volgen, maar dat de Reggiane Re.2000 Falco erbij staat klopt al niet. Dit toestel is door de vele ontwikkelings problemen nooit als eerstelijnsjager door de luchtmacht ingezet. Het toestel is uiteindelijk door de Marine als escortevliegtuig vanaf land en de slagschepen ingezet.
Om vervolgens de Macchi Mc.202 Folgore en Regianne Re.2001 Falco II bij elkaar te zetten is nog vreemder. De Regianne is namelijk een jachtbommenwerper net als de 2002.
Voor de derde serie kan men zeggen dat de Reggiane Re.2005 Sagittario er weer eerder was dan de andere twee in het rijtje.
Volgens mij heeft de schrijver gewoon een periode gepakt en hierin vliegtuigen geplaatst toen in gebruik zijnde.

Wat vind jij eigenlijk van de Campini Caproni N-1? Hoort ie in hetzelfde rijtje als de Gloster Meteor en Messerschmitt 262?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie