Charly1975 schreef:Welk vliegtuig was tijdens WO II het meest waardevol ?
Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?
Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??
- Mike.H
- Lid
Re: Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Mike.H
- Lid
OookeSjoerd schreef:Nee , de vraag was: welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoerenMike.H schreef: de vraag was 'voor de oorlog' en niet 'voor de Blitzkrieg'...![]()
Dan kom ik toch bij de Stuka uit: Ondanks dat het ontwerp al verouderd was hebben ze hem toch ingezet, juist omdat het toestel zo'n goede duikbommenwerper was. Stuka's hebben de grondtroepen enorm goed ondersteund door vijandelijke tanks en stellingen met (voor die tijd) grote precisie uit te schakelen zodat de infanterie niet onnodig lang werd opgehouden.
Je hebt gelijk als je zegt dat grote aantallen zijn neergehaald tijdens onder andere de Battle of Britain, maar het was dan ook geen jachtvliegtuig, maar een bommenwerper. Je kan dus ook niet verwachten dat het toestel partij zou kunnen bieden aan Spitfire's of Hurricane's.
Het toestel was vanaf het begin van de oorlog ingezet als duikbommenwerper en in die rol het optimaal benut.
Het was misschien niet het beste vliegtuig uit de oorlog, maar het is wel optimaal benut voor de rol die het uit moest voeren.

- Charly1975
- Lid
Laat ik de vraag wat makkelijker maken
Welk toestel is jullie favoriet ?? En waarom ???
Kan iedereen zich in deze vraag vinden ??
Ik ben inderdaad ook van mening dat de Ju-87 Stuka zeer geschikt was voor zijn taak die hij moest vervullen. Zelfs al hij al z'n bommenlast al had afgeworpen kon ie nog schrik aanjagen door een duikvlucht te maken en zo de 'Jerichohoorns' laten horen..... voor dat geluid alleen al dook iedereen weg. Maar het is niet mijn favoriet. Moet ik wel zeggen doordat ik een beetje 'vliegtuiggek' ben wel heel veel favo's heb, dus wordt het kiezen een beetje moeilijk.

Welk toestel is jullie favoriet ?? En waarom ???
Kan iedereen zich in deze vraag vinden ??

Ik ben inderdaad ook van mening dat de Ju-87 Stuka zeer geschikt was voor zijn taak die hij moest vervullen. Zelfs al hij al z'n bommenlast al had afgeworpen kon ie nog schrik aanjagen door een duikvlucht te maken en zo de 'Jerichohoorns' laten horen..... voor dat geluid alleen al dook iedereen weg. Maar het is niet mijn favoriet. Moet ik wel zeggen doordat ik een beetje 'vliegtuiggek' ben wel heel veel favo's heb, dus wordt het kiezen een beetje moeilijk.

We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
- Sjoerd
- Lid
Ik zit met exact hetzelfde probleem Charly...Charly1975 schreef: Moet ik wel zeggen doordat ik een beetje 'vliegtuiggek' ben wel heel veel favo's heb, dus wordt het kiezen een beetje moeilijk.

'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Mike.H
- Lid
ik ook... anders verdeel je het in categorieën...Sjoerd schreef:Ik zit met exact hetzelfde probleem Charly...Charly1975 schreef: Moet ik wel zeggen doordat ik een beetje 'vliegtuiggek' ben wel heel veel favo's heb, dus wordt het kiezen een beetje moeilijk.
- jagers
- bommenwerpers
- verkenners
- duikbommenwerpers
- PanzerMeister
- Lid
Ja, de Ju-87 heeft wel zijn scherpe kantjes, ondanks de ouderdom. Het psychologisch effect van een Stuka was enorm. Er was idd een enorm grote rol weggelegd voor de Ju-87 in de Blitzkrieg. De prille Duitse tankdivisies (vooral pril door de prille tankontwerpen zelf!) in 1940 zouden de Franse linies NOOIT platgekregen hebben zonder de Ju's! Genoeg verhalen...
Eerst Stuka's -> dan vlugge tanks -> dan opkuis door infanterie
Eerst Stuka's -> dan vlugge tanks -> dan opkuis door infanterie
- Charly1975
- Lid
Da's wel een goed idee !Mike.H schreef: ik ook... anders verdeel je het in categorieën...
- jagers
- bommenwerpers
- verkenners
- duikbommenwerpers
Iedereen is vrij om een lijstje te maken van z'n favo toestel. Je kunt dus per categorie aangeven of je geeft aan dat je maar 1 toestel je favo is.
Is mijn lijstje:
Jager: Heel moeilijk maar ik ga denk toch voor de Spitfire kies.
Bommenwerper: Ook al is ie pas vanaf 1943 en alleen tegen de Jappeners ingezet: de B-29 Superfortress
Verkenner: PBY Catalina (met dien verstande dat de BV 141 ook een uitstekend ontwerp was maar spijtig genoeg maar 1 exemplaar sporadisch ingezet is door de Duitsers)
Lestoestel: T-6 Texan/Harvard
Transport: C-47 Skytrain (Dakota) Alhoewel de Ju 52/3m ook hele goed capaciteiten had.
We're fools to make war
On our brothers in arms
On our brothers in arms
- Charly1975
- Lid
- Mike.H
- Lid
- Charly1975
- Lid
- Mike.H
- Lid
jup... naja de rest van de FW's waren bijna allemaal verkenningsvliegtuigen dusja niet moeilijk te radenCharly1975 schreef:Spitfire m'n laatste gok: De Mitsubishi A6M 'Zero' ???? Die heeft minder dan 2 motoren![]()
Mike H. welke Focke-Wulf ?? De FW 190 zeker ?