Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Reggiane is het gewoon net niet. De Re.2000 Falco I, alhoewel het toestel in trials de Me.109 eruit vloog, had zoveel ontwikkelingsproblemen dat de Regia Aeronautica op safe speelde en ging voor Macchi en Fiat. Bij het begin van de oorlog vorderde men export toestellen (Hongarije en Zweden) maar vanwege de logistieke problemen gingen deze maar naar de Marine.
De Re.2001 Falco II ontwikkeld als opvolger deed het bij zijn entree in 1942 wel aardig, maar functioneerde toch hoofdzakelijk als onderschepper of als jachtbommenwerper. Een eerstelijns jager voor dogfights is het nooit geworden.
De Re.2002 Ariete was een verdienstelijke jachtbommenwerper. Heeft dienst gedaan bij de Koninklijke Luchtmacht, RSI, Duitsers en Geallieerden. Maar toch geen spectaculair toestel.
De Re.2003 was een trainer, een dubbelzits 2002.
De Re.2005 Sagittario, goed toestel, maar de mindere van de Macchi en Fiat.
De Re.2007 slechts een prototype, waarvan ik gezien de omstandigheden en de totale afhankelijk aan de Duitsers me afvraag of het wijs was eraan te beginnen.
Afgezien van de prestaties vind ik de aerodynamische lijnen van Regiannes niet mooi. Wat vind jij (jullie) het mooiste Italiaanse toestel, hoeft geen jager te zijn natuurlijk.
Veltro
De Re.2001 Falco II ontwikkeld als opvolger deed het bij zijn entree in 1942 wel aardig, maar functioneerde toch hoofdzakelijk als onderschepper of als jachtbommenwerper. Een eerstelijns jager voor dogfights is het nooit geworden.
De Re.2002 Ariete was een verdienstelijke jachtbommenwerper. Heeft dienst gedaan bij de Koninklijke Luchtmacht, RSI, Duitsers en Geallieerden. Maar toch geen spectaculair toestel.
De Re.2003 was een trainer, een dubbelzits 2002.
De Re.2005 Sagittario, goed toestel, maar de mindere van de Macchi en Fiat.
De Re.2007 slechts een prototype, waarvan ik gezien de omstandigheden en de totale afhankelijk aan de Duitsers me afvraag of het wijs was eraan te beginnen.
Afgezien van de prestaties vind ik de aerodynamische lijnen van Regiannes niet mooi. Wat vind jij (jullie) het mooiste Italiaanse toestel, hoeft geen jager te zijn natuurlijk.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Schitterende keuze!!!
Maar wel typisch Italiaans; De CANT Z.1018 Leone en de Fiat G.55 Centauro waren fantastische toestellen, maar kwamen te laat.
De Breda BA.88 Lince en de Fiat CR.25 deden aan dezelfde competitie mee. De Fiat was beter maar de 8 toestelen sleten hun dagen als verkenner, terwijl de winnaar, de Lince uiteindelijk zo slecht voldeed dat ze als vliegveld decoy werden gebruikt (dit kwam trouwens niet door het woestijn klimaat) De Breda Ba-65 is nog zo'n voorbeeld, hoe maak je een toestel dat elke gevechtstaak moet kunnen uitvoeren, maar dat uiteindelijk in geen enkele rol effectief is.
Veltro
Maar wel typisch Italiaans; De CANT Z.1018 Leone en de Fiat G.55 Centauro waren fantastische toestellen, maar kwamen te laat.
De Breda BA.88 Lince en de Fiat CR.25 deden aan dezelfde competitie mee. De Fiat was beter maar de 8 toestelen sleten hun dagen als verkenner, terwijl de winnaar, de Lince uiteindelijk zo slecht voldeed dat ze als vliegveld decoy werden gebruikt (dit kwam trouwens niet door het woestijn klimaat) De Breda Ba-65 is nog zo'n voorbeeld, hoe maak je een toestel dat elke gevechtstaak moet kunnen uitvoeren, maar dat uiteindelijk in geen enkele rol effectief is.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
Even terzijde.
Als ik in het boek "Geïllustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1939-1945" van John Batchelor & Malcolm V. Lowe op pagina 71 naar de tekening van de Fokker G.1A kijk vind ik 'm erg veel lijken op de zij-aanzicht van de Boeing B-2A Spirit. De tekening betreft dan alleen de rompgondel.
Als ik in het boek "Geïllustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1939-1945" van John Batchelor & Malcolm V. Lowe op pagina 71 naar de tekening van de Fokker G.1A kijk vind ik 'm erg veel lijken op de zij-aanzicht van de Boeing B-2A Spirit. De tekening betreft dan alleen de rompgondel.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
hmm ik dacht dat de Lince alleen door de woestijnfilder nooit genoeg vermogen uit de motoren konden pompen... maargoed weer wat erbij geleerdVeltro schreef:Schitterende keuze!!!
De Breda BA.88 Lince en de Fiat CR.25 deden aan dezelfde competitie mee. De Fiat was beter maar de 8 toestelen sleten hun dagen als verkenner, terwijl de winnaar, de Lince uiteindelijk zo slecht voldeed dat ze als vliegveld decoy werden gebruikt (dit kwam trouwens niet door het woestijn klimaat) De Breda Ba-65 is nog zo'n voorbeeld, hoe maak je een toestel dat elke gevechtstaak moet kunnen uitvoeren, maar dat uiteindelijk in geen enkele rol effectief is.
Veltro

Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
hebt u misschien tijd om deze in dit topic te zetten want ik denk niet dat iedereen dit boek heeft - ik iig. nietCharly1975 schreef:Even terzijde.
Als ik in het boek "Geïllustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1939-1945" van John Batchelor & Malcolm V. Lowe op pagina 71 naar de tekening van de Fokker G.1A kijk vind ik 'm erg veel lijken op de zij-aanzicht van de Boeing B-2A Spirit. De tekening betreft dan alleen de rompgondel.


Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
Ik moet een beetje toegeven dat je misschien toch fantasie nodig hebt om de verglijking te zien. Misschien wil ik het te graag zien.
Ten tweede: zeg maar jij.
Ten derde: ik ga een poging wagen om de scan die ik net gemaakt hebt te uploaden. (Ben niet zo handig daarin ben ik bang...dus....)
Ten tweede: zeg maar jij.
Ten derde: ik ga een poging wagen om de scan die ik net gemaakt hebt te uploaden. (Ben niet zo handig daarin ben ik bang...dus....)
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
Scan gemaakt.
Heb 'm ge upload bij afbeeldingen (zie topic afbeeldingen)
Als ie daar door de selectie heen is dan zul je 'm zien staan bij de afbeeldingen van de vliegtuigen.
Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.
Heb 'm ge upload bij afbeeldingen (zie topic afbeeldingen)
Als ie daar door de selectie heen is dan zul je 'm zien staan bij de afbeeldingen van de vliegtuigen.
Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.
We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Mike.H
- Lid
- Berichten: 3298
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
- Locatie: Apeldoorn
Oke bedanktCharly1975 schreef:Scan gemaakt.
Heb 'm ge upload bij afbeeldingen (zie topic afbeeldingen)
Als ie daar door de selectie heen is dan zul je 'm zien staan bij de afbeeldingen van de vliegtuigen.
Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.

Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Sjoerd
- Lid
- Berichten: 3362
- Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
- Locatie: Dronten (Flevoland)
Hier een post die Sobel heeft geplaatst in het onderdeel "Opmerkingen en suggesties". Duidelijker kan het niet.Charly1975 schreef:
Helaas ben ik niet zo handig in om de foto hier te plaatsen. Wellicht in de toekomst.
Sobel schreef:oke hier komt hoe plaats ik een foto in 5 stappen!
stap 1!
surf naar http://www.imageshack.us.
stap 2!
klik op bladeren en zoek het fotobestand op in je computer dat je wilt uploaden.
stap 3!
klik op het pictogrammetje host it!, en wacht tot de volgende pagina is geladen.
stap 4!
nadat de volgende pagina is geladen zie je diverse balkjes met daarin de url van je afbeelding, kies hierbij Thumbnail for forums (1)
stap 5!
zorg nu dat de tekst in het vakje Thumbnail for forums (1) word geselecteerd, druk op ctrl C en vervolgens in het vakje waar je je reactie schrijft op het forum ctrl V
bij het plaatsen van je bericht zie je automatisch de foto!
veel succes!
Sobel
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Stephen E. Ambrose
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
- Veltro
- Lid
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05
Het ging hier om een vergelijking, misschien handig om ook een vergelijkbare foto van de Boeing B-2a Spirit te plaatsen, want de gondel configeratie(s) van de G1 zijn bij de meesten denk ik wel bekend.
Persoonlijk vind ik de vergelijking niet op gaan, maar misschien doet een vergelijkbare foto mij van gedachten veranderen.
Veltro
Persoonlijk vind ik de vergelijking niet op gaan, maar misschien doet een vergelijkbare foto mij van gedachten veranderen.
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe
Ik ga juist van het tegenovergestelde uit. De B-2A Spirit is bij de meesten wel bekend.
En ik plaatse eigenlijk alleen het plaatje omdat Mike H. erom vroeg. Daarbij verwijs ik je ook even op de voorgaande posten van mijn persoon over de 'verglijking' ten eerste was het gewoon terzijde en ten tweede gaf ik zelf ook toe dat het misschien toch teveel fantasie is. Dus kort samengevat: een zij-aanzicht van de B-2A Spirit is overbodig m.i.
Ik ging/ga teveel off-topic...notabene het topic dat ik zelf gestart ben
En ik plaatse eigenlijk alleen het plaatje omdat Mike H. erom vroeg. Daarbij verwijs ik je ook even op de voorgaande posten van mijn persoon over de 'verglijking' ten eerste was het gewoon terzijde en ten tweede gaf ik zelf ook toe dat het misschien toch teveel fantasie is. Dus kort samengevat: een zij-aanzicht van de B-2A Spirit is overbodig m.i.
Ik ging/ga teveel off-topic...notabene het topic dat ik zelf gestart ben

We're fools to make war
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
On our brothers in arms
(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe