7e Fallsch Div

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

7e Fallsch Div

Bericht door wittmann »

Zoals sommige van jullie misschien wel weten,
heb ik 2 jaren geleden ongeveer, een Duits gasmasker
gekregen van een vriend van mij.
Dat bleek van een Fallschirmjager geweest te zijn.
Het was in de oorlog in het huis bij de groot-ouders van
mijn vriend blijven liggen en daar vond hij
het op zolder en gaf het aan mij.

De inscriptie was

FLJ (naam)
123
11./FJ Rgt 92.

Hier zocht ik lange tijd informatie over,
maar ik kon niets vinden.
Totdat ik weer eens op mijn queste bezig was
in een boek met informatie over mijn streek.
Daar vond ik een kaartje uit de oorlog waarop stond
dat de 7e Fallschirm Divisie in mijn buurt heeft gezeten
Toen had ik een aanknopingspunt.
Ik zoeken op internet
kwam ik een site tegen waarop de volgende info stond:

7th Parachute Division Fallschirmjager
Formed in Holland in September 1944 from remnants of the 6th and parts of the 4th & 5th Parachute Divisions.

Dus ik verder zoeken en bij de 4e Fallsch Divisie stond dit:

4th Parachute Division
The 4th was formed in Italy in December 1943 and composed of the 10th, 11th and 12th Parachute regiment

en 11./ FJ Rgt staat ook op mijn gasmasker!! :)


Afbeelding
Een foto van mijn Gasmasker.

http://www.eagle19.freeserve.co.uk/index.html
Deze site heb ik de info vanaf.

Nu is mijn vraag, of iemand info/site's/foto's/ wat dan ook heeft
waar ik mee verder kan op mijn Queste :)
alle info is handig, hoe onbenullig het ook lijkt,
alles van dit 11 Rgt van de 4e Fallschirmjager divisie
die uiteindelijk is overgegaan in de 7e Fallschirmjager divisie
of wat er ook bij de 7e hoorde.
Hopelijk heeft iemand iets!!
Groeten
Ruud
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Niet helemaal wittmann.

11./FJ Rgt 92 betekent 11. Kompanie van Fallschirmjäger-Regiment 92.

Maar Fallschirmjäger-Regiment 92 heeft nooit bestaan. Zou het Fallschirmjäger-Regiment 29 o.i.d. kunnen zijn?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Ironclad schreef:Niet helemaal wittmann.

11./FJ Rgt 92 betekent 11. Kompanie van Fallschirmjäger-Regiment 92.

Maar Fallschirmjäger-Regiment 92 heeft nooit bestaan. Zou het Fallschirmjäger-Regiment 29 o.i.d. kunnen zijn?
]

shit :oops:

dacht ik eindelijk een major breaktrough te hebben gemaakt!!
potvolkoffie!!
nop het is echt 92, staat erop. ( zie je op de foto ook een beetje)
en er is niet mee geprutst, heeft gewoon sinds wo2 daar op de
zolder gelegen. Nouja, ben ik dus nog net zover als eerst.
iemand info of hulp??




(kan het ook niet zo zijn dat die soldaat het er fout op heeft gezet ofzo?
want hoe ik het las was het ook: 11e fallschirmjager regiment 92 iets)
zou wel super logisch zijn geweest ivm 7e divisie die in tienray zat
5 kilometer verderop.

+ op dat plaatje in dat boek staat dat Fallschirmjager regiment 24.
in sevenum zat, en ik heb gelezen in een ander boek dat
dat regiment zich terug trok richtig venray (eerste dorp wat ze dan
tegen komen is horst waar het gasmasker gevonden is)
en ze zeiden van we komen wel terug, maar dat deden ze dus niet.
misschien heeft het hier iets mee te maken gehad(zal ik even opzoeken)
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

het 24e regiment hoorde bij de 8e fallschirmjager divisie
volgens die site... :? vaag??
die hebben weer niet hier in de buurt gezeten volgens het kaartje
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

wittmann schreef:(kan het ook niet zo zijn dat die soldaat het er fout op heeft gezet ofzo?
want hoe ik het las was het ook: 11e fallschirmjager regiment 92 iets)
Ik denk dat die soldaat wel wist hoe hij zijn eigen eenheid moest schrijven :mrgreen:
wittmann schreef:het 24e regiment hoorde bij de 8e fallschirmjager divisie
volgens die site... :? vaag??
die hebben weer niet hier in de buurt gezeten volgens het kaartje
Wellicht dat de rest van de divisie en de staf net buiten het kaartje gestationeerd waren?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Nicodemus
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40
Locatie: Leiden

Bericht door Nicodemus »

Hier is iets vreemds aan de hand. Fallschirmjäger-Regiment 92 heeft nooit bestaan, ook niet als ad-hoc eenheid.

Er zijn twee mogelijkheden:
1. De soldaat was zijn eenheid aan het opschrijven toen er plots een Brit uit de bosjes dook die aan hem vroeg waar de dichtsbijzijnde WC was. De Fallschirmjäger wees hem de weg en zei dat het 92 meter verder was. Hij ging weer door met het opschrijven van zijn gegevens en schreef dus per ongeluk het getal 92 i.p.v. het werkelijke nummer van zijn regiment op.

2. Iemand heeft dat er later opgezet.

Nick
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Nicodemus schreef:Hier is iets vreemds aan de hand. Fallschirmjäger-Regiment 92 heeft nooit bestaan, ook niet als ad-hoc eenheid.

Er zijn twee mogelijkheden:
1. De soldaat was zijn eenheid aan het opschrijven toen er plots een Brit uit de bosjes dook die aan hem vroeg waar de dichtsbijzijnde WC was. De Fallschirmjäger wees hem de weg en zei dat het 92 meter verder was. Hij ging weer door met het opschrijven van zijn gegevens en schreef dus per ongeluk het getal 92 i.p.v. het werkelijke nummer van zijn regiment op.

2. Iemand heeft dat er later opgezet.

Nick
1. lijkt me dan de meest logische oplossing

want 2. is niet!!

nee serieus er is niet mee gekloot,
in de oorlog is het gasmasker in het huis blijven liggen
toen woonde de opa en oma van een vriend van mij daar
toen hebbe de ouders van die ene vriend(niet DE) het huis overgenomen
en warempel! het lag er nog steeds! tot 2 jaar terug toen ze
hoorde dat ik verzamelde en ik het kreeg.

Diegene die het gasmasker herkende als zijnde FJ zei
tegen mij dat het van bepaald personeel was wat bij de FJ was ingedeeld.
maar ik heb gister verder gezocht en dit heb ik gevonden:

Volgens Oud Horst in het nieuws1943-1946(boek met oude berichten)
- zat er in Oktober '44 in Leunen (6 kilometer verderop) het 21 FJ regiment

-Trok in November FJ reg 24 van helenaveen - Sevenum - Horst -
Tienray

-Werd in November Kasteelbroekhuizen verdedigt door leden van het 20 FJ regiment

- Zat eind september de 7e FJ divisie in helenaveen en Sevenum
en eind November zat de 7e FJ divisie rond Tienray
Dan zijn ze dus door Horst getrokken!!

- Werd in November Horst verdedigt door de 108 infanterie Divisie
Die zichzelf "volksgrenadier divisie 108" noemde
omdat het aangevuld was met een samenraapsel van SS, Hitlerjugend,
Fallschirmjagers en administratief personeel.


Genoeg Fallschirmjagers dus in de buurt...
Maar wie heeft het gasmasker achtergelaten?? :?
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Afbeelding

Ik heb er even een kaartje bijgepakt!!
(de snelweg heb ik even weggeveegd)

-De omcirkelde gebieden zijn de dorpen die genoemt worden.
-de rode Stip is waar het gasmasker gevonden is.
-En de Lijn links is waar het front in oktober '44 - November '44 lag.

Venray ligt boven, dat zie je nog net.
Venlo ligt onder bij blerick, aan de andere kant van de maas.
reachts is Duitsland


Het veroveren van deze gebieden had de naam:
operation Nutcracker.

Iemand enige info, ideën waar ik om info kan vragen,
wat dan ook!! laat het weten :)
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

Hmm ik heb nog een andere theorie....

Het kan zijn dat er staat FL reg 92
het flieger regiment 92 bestaat namelijk wel!!
daar heb ik dit over gevonden:

Flieger-Regiment 92
Kommandeure:
?
Formed Winter 43/44 in France with 3 battalions. Stationed in France (Toul area, Nancy). 9.44 in Metz and Belfort. Disbanded in late 1944 after the withdrawal from France.

Dus misschien is deze FL reg 92
wel toegevoegd aan de 108 infantrie divise
die immers was aangevuld met een samenraapsel van vanalles
wat over was! :?

lijkt logisch.
Groeten Ruud
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Heb je al het stadsarchief geraadpleegd?
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

vincent schreef:Heb je al het stadsarchief geraadpleegd?
heb ik wel aan gedacht,(hoewel we geen stad zijn) maar waar moet ik dan naar zoeken?? de Duitse onderdelen die in september, oktober,november hier in de buurt zaten?
En ik weet niet eens of ze die informatie wel hebben!
ik denk dat ik beter, zoals ik nu doe, veel boeken kan doorspitten.
kaartjes zoeken, namen zoeken, misschien bij andere verzamelaars vragen(zoals ik nu doe) Maar ik weet dat er hier ene paar verzamelaars zitten die bij mij uit de buurt komen... misschien heeft er iemand van hun
iets waar ik mee verder kan.

wat houd een flieger regiment eigenlijk in??
zijn dat piloten? :?
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Je kan het altijd proberen. ;)
Ik zou eerst oppervlakkig zoeken naar Fallschj. eenheden die in de omgeving geopereerd hebben, dan moet je vast wel stuiten op de eenheid die je zoekt. Vandaar kan je de details erover vinden.

Werd Flieger niet vaak gebruikt als synoniem voor Fallschirmjäger?
Ik kan me herinneren dat de 1. Fallschirmjäger divsion eerst een Flieger division was.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

1. Fallschirmjäger was eerst Flieger Corps toch?... is flieger corps/division niet een luchtlandingsleger?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Ik heb er geen kracht meer voor
Plaats reactie