Vage bronnen over Japanse overwinningen?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Mike.H
Lid

Vage bronnen over Japanse overwinningen?

Bericht door Mike.H »

Hoe kwam het toch dat er zoveel vage bronnen/beweringen zijn over Japanse overwinningen in Wo2?...

Hiroyoshi Nishizawa; de hoogst scorende japanse aas zei in de krant dat hij er 150 had neergehaald... 147 zei hij tegen zijn famillie en tegen zijn eskader zei hij in de 90... hoe kan het toch dat die getallen toch zover uit elkaar liggen?

Tetsuzo Iwamoto; de 2e hoogst scorende japanse aas die zei in dronken buien dat hij meer als 350 vliegtuigen neer had geschoten... in nuchtere buien claimde hij er 202.. maar kreeg er maar 80 als officieel..

hoe kan dat toch?...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Heb je hier wat aan?

http://users.accesscomm.ca/magnusfamily/ww2jap.htm

Mvg,

Paul Siemons
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

goede site paul... maar eigelijk bedoelde ik dat niet... ik bedoelde;

Furogori Goro IJAAF 30 victory total may be 50; claimed 20 victories in China (victory total may be 50... hoe komt het dat daar zoveel verschil tussenzit?... hij heeft maar 30 overwinningen gekregen... en het kunnen er totaal bijna 2x zoveel zijn!.. dat vond ik zo vreemd.. bij heel veel azen staat erachter; victory count may be higher..
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Ze kunnen het dan wel beweren, maar niet alles is na te gaan.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Het is net als bij sluipschutters; er moest minstens een persoon bij zijn geweest om de 'kill' te bevestigen. Maar aangezien er lang niet altijd een getuige aanwezig was ligt het bevestigde aantal 'kills' lager dan het werkelijke aantal.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

dat snap ik wel, maar iedere vlieger vloog toch in een eskader en had een *wingman* bij zich...?
Paul Siemons
Lid

Hallo,

Die "Wingman" zal tijdens een gevecht wel wat anders te doen hebben gehad dan allleen maar te kijken hoeveel zijn kollega er nu juist had afgeschoten.

Mvg,

Paul Siemons
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Paul Siemons schreef:Hallo,

Die "Wingman" zal tijdens een gevecht wel wat anders te doen hebben gehad dan allleen maar te kijken hoeveel zijn kollega er nu juist had afgeschoten.

Mvg,

Paul Siemons

:) ja tuurlijk das begrijpelijk... maar als je naar bijv. bronnen van Engelse overwinningen kijkt dan zijn die wel allemaal hetzelfde en dan beweren die piloten niet dat ze er nog veel meer hadden... en als je nou bijv. Hauptmann Hans-Joachim Marseille neemt (=158 overwinningen) die ging steeds in gevecht met een eskader andere vliegtuigen en die nam meestal alleen maar een wingman mee om zijn afschoten te bevestigen..
Paul Siemons
Lid

Hallo,

Ik denk dat men het beste zich kan houden aan de officiële "records".
En dan nog: ik meen dat er jaren geleden eens iemand uitgerekend heeft
dat als men alle "kills" van de Duitse piloten optelde er meer afgeschoten zouden zijn dan er in werkelijkheid werden geproduceerd.

Mvg,

Paul Siemons
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Paul Siemons schreef:Hallo,

Ik denk dat men het beste zich kan houden aan de officiële "records".
En dan nog: ik meen dat er jaren geleden eens iemand uitgerekend heeft
dat als men alle "kills" van de Duitse piloten optelde er meer afgeschoten zouden zijn dan er in werkelijkheid werden geproduceerd.

Mvg,

Paul Siemons
tsja in elk land hadden ze weer een ander systeem.. de Duitsers kregen geen 1/2 kills, de Britten konden door bijv 10 gedeelde afschoten toch aas worden... de Bulgaren kregen weer 2 kills voor 1 viermotorige bommenwerper en ga zo maar door...

natuurlijk kon niet alles goed nagetrokken worden enzo.. kijk naar Juutilainen.. die had 94 officiële overwinningen, maar in zijn persoonlijke archieven had hij het over rond de 120..
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Tjah jappaners. Heb nu blad over lucht vaart. Staan ook heleboel artikelen over wo2 en ook over pasific. En dan was er artikel over de Tigers (vs vrijwillegers in China) en er stond bij dat bord schutters wel tien tallen overwinningen cleamden na lucht gevecht. Dus ja ik ook niet weet.
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!