Negers in de geallierde legers...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

'Gemengde' divisies kwamen er pas in Korea, als ik mij niet vergis...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Er was in het VS leger sprake van segregatie ( iets wat ze in Zuid-Afrika apartheid noemen ), zelfs de douches en toiletten waren gescheiden. Negers waren vooral werkzaam als koks, chauffeurs en hoewel er wel een gevechts eenheid bestond die uit negers bestond (de 92e infanteriedivisie en de soldaten werden dan ook Buffalo Soldiers genoemd, 779arley heeft er ook een nummer over ) waren het vooral de achterhoede taken die door hen werden uitgevoerd. Er was dus sprake van racisme binnen de strijdkrachten.
Daar is 'ie weer!
siggel
Lid

Bericht door siggel »

Even tussendoor, maar als ik kan kiezen tussen een baantje in de achterhoede als kok of in de voorhoede in een schuttersputje, dan weet ik het wel. Of ben ik gek?
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

siggel schreef:Even tussendoor, maar als ik kan kiezen tussen een baantje in de achterhoede als kok of in de voorhoede in een schuttersputje, dan weet ik het wel. Of ben ik gek?
denk niet dat het je dan in dank word afgenomen door je vrienden die bijvoorbeeld samen met je vrijwillig dienst hebben genomen en naar de frontlinie gaan en die ontberingen meemaken... dan zien ze je maar als 'Cookie' of iets dergelijks... veel respect win je er niet mee, maar het is maar wat je zelf kiest natuurlijk...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
JoostV
Lid

Bericht door JoostV »

Skylighter schreef:Er waren ook "zwarte" atillerie bataljons, maar daar weet ik niet echt veel van af dus kan je er ook niet mee helpen.
Daar moest ik inderdaad ook aan denken. Burgett beschrijft een aantal ontmoetingen met een zo'n battaljon in "Seven roads to hell", tijdens het Ardennenoffensief dus. Heb wat zitten bladeren maar tot mijn spijt de bewuste pagina's niet terug kunnen vinden.
siggel
Lid

Bericht door siggel »

Mike.H schreef:
siggel schreef:Even tussendoor, maar als ik kan kiezen tussen een baantje in de achterhoede als kok of in de voorhoede in een schuttersputje, dan weet ik het wel. Of ben ik gek?
denk niet dat het je dan in dank word afgenomen door je vrienden die bijvoorbeeld samen met je vrijwillig dienst hebben genomen en naar de frontlinie gaan en die ontberingen meemaken... dan zien ze je maar als 'Cookie' of iets dergelijks... veel respect win je er niet mee, maar het is maar wat je zelf kiest natuurlijk...
Zin de meeste niet als dienstplichtig in dienst gekomen dan?
Ik heb het niet over de vrijwilligers. Dan kies je er voor.
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
JoostV
Lid

Bericht door JoostV »

Gevonden.

"Het 969ste Bataljon Veldartillerie, uitgerust met 155 mm-houwitsers, had zich langs de bosrand ten oosten van ons ingegraven. Het bataljon bestond uit zwarte Amerikanen.
...
Als zij opdracht kregen om te gaan vuren, zongen ze onder laden en vuren in een ritmische cadens en schoten hun projectielen met dodelijke accuratesse af."

Mooi!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

siggel schreef:
Mike.H schreef:
Zin de meeste niet als dienstplichtig in dienst gekomen dan?
Ik heb het niet over de vrijwilligers. Dan kies je er voor.
Oke.. voor de dienstplichtigen is het dus weer anders... maar ik heb er geheel geen ervaring mee en jij ook niet lijkt me dus we zijn als het waren maar aan het gokken wat ze dachten... heeft niet zoveel zin lijkt me...
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Jelle H. schreef:
Harro schreef:Een "neger tank brigade" onder Patton zegt mij niets (wat zijn we politiek oncorrect bezig).

De SS'ers van de Leibstandarte hebben tijdens het Ardennen offensief Afro-Amerikaanse soldaten (want zo heet dat) vermoord.
Ik zag laatst nog een foto van een 'Afro-Amerikaanse' parachutist.

Iemand nog een 'Afro-Amerikaanse'-zoen gegeten vandaag?!
Je kunt er weer raar over gaan doen Jelle: feit is dat dit de aanduiding is in het Amerikaanse leger en in de Amerikaanse politiek. Een Afro-Amerikaan.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Door de segregatie (apartheid) die pas in 1948 is afgeschaft en waar tot diep in jaren 60 veel problemen in de USA waren tussen Redneck KKK Zuiderlingen die de Afro Amerikanen als midnerwaardig beschouwden.

Waarom denk je dat zoveel zwarten in de States arm zijn?

Dus: geen gemengde divisies.
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Waarschijnlijk zijn de segregatie-toestanden gevolg van de mentaliteit in het thuisland, met de legerleiding die schrik heeft van uitingen van racisme in eigen rangen en daarmede de moraal en efficiëntie naar beneden halen. Racisme vanwege de strategen is het volgens mij niet, maar een staaltje realpolitiek.

Trouwens: volgens mij streden er aan Nazi/As-zijde tevens moslimdivisies uit Kroatië en Bosnië en dan nog wel in de SS! Neo-nazis: eat that!
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Gertos45 schreef:Door de segregatie (apartheid) die pas in 1948 is afgeschaft en waar tot diep in jaren 60 veel problemen in de USA waren tussen Redneck KKK Zuiderlingen die de Afro Amerikanen als midnerwaardig beschouwden.

Waarom denk je dat zoveel zwarten in de States arm zijn?

Dus: geen gemengde divisies.
Situatie 2006: New Orleans... :roll: :?
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

ja je had ook vrijwilligers uit India (!) na '42 werd de nood naar manschappen steeds hoger en toen hielden ze niet meer rekening met de achtergrond van de manschappen...
Foxley
Lid

Bericht door Foxley »

- Er kwam in het Amerikaanse leger ook racisme voor. Als kleurlingen konden vechten aan het front konden ze dus ook een hogere militaire rang beklimmen, en ik denk niet dat in de jaren '40 een blanke soldaat een gekleure CO had willen hebben.

- Guy Gibson was een Geallieerde piloot die een hond had met de naam: Nigger. Deze naam werd ook gebruikt tijdens operatie Chastise. Als de mohne dam vernield zou worden moesten ze een bericht sturen naar het hoofdkwartier, in dit bericht zou Nigger staan.

Je ziet in deze twee voorbeelden dat negers werden beschoud als minderwaardig, niet alleen in het leger maar ook in de VS zelf,

Foxley
Better to fight for something than live for nothing.
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

Ik vind dat feitelijk schandalig gedrag en dat dan voor een land dat zogenaamd voor de vrijheden en de democratie strijdt.

En dan sluiten ze zo minderheden uit. Zeer fout toch.
Plaats reactie