Negers in de geallierde legers...

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
PanzerMeister
Lid

Bericht door PanzerMeister »

Peter schreef:Om de Amerikaanse segregatie te vergelijken met het Duitse rassenbeleid vind ik ver gaan, het is absoluut waar de negers als de minderen van de blanken werden gezien, en dat was niet alleen is de US zo! Dit is heel anders dan de Duitse uitroeiingspolitiek. Het is erg lastig om in het kort de tijdsgeest te schetsen, maar negers werden gezien als een soort van apen. Nog niet zo gek lang geleden is er uit een Spaans museum ( Sevilla meen ik... ) een opgezette neger verwijderd en ritueel begraven in Afrika... En: eerlijk is eerlijk, er is nog steeds sprake van racisme en dat niet alleen van de blanke zijde...
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=12870
vooral eindberichten (als je het nog niet gelezen had uiteraard! :wink: )
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Gertos45
Lid

Bericht door Gertos45 »

ZEN.45 schreef: Je snapt toch dat (zelf voor de nazi's) de 'Joodse bacil die het Duitse bloed besmetten' beeldspraak is ?
Toch niet hoor, onlangs nog 'Hitlers Wetenschappers'gelezen, maar bepaalde Nazi ideologen waren ervan overtuigd dat de Joodse üntermensch het Duitse ras en het Duitse bloed besmette en zo het Duitse volk verzwakte, dat is één van de redenen geweest om de joden uit te roeien. Beeldspraak? Het scheelt niet veel hoor. Ze waren daar doodserieus is, dacht ik zo, maar dit is misschien een andere topic waard, want...

het is inderdaad verkeerd om de segregatie in de states te gaan vergelijken met de duitse politiek mbt tot de Joden...toch zijn er parallelen te trekken hoor, de zwarten moesten in die apartheidspolitiek volledig eigen voorzieningen hebben (eigen bussen, banken, ingangen,....) en de Duitse Joden mochten toch ook niet meer naar Arische docters gaan, huwen met Ariërs, de bus nemen, alle joodse zaken moesten worden geregeld met het Joodse centrum, niet meer rechtstreeks met het stadbestuur, enz enz enz...

Het boek 'Tot het Bittere Einde 1933-1945' vdagboek van de Duitse Jood Victor klemperer is een uitstekend naslagwerk om te lezen hoe Joden feitelijk systematisch uit het dagelijkse leven van de gewone Duisters werden geweerd....
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Afbeelding
pieter de vleminck
Lid

Bericht door pieter de vleminck »

Er waren weldegelijk Afro-Amerikanen die zelf vlogen. Mijn grootvader heeft ooit zo eentje een verkeerde landing zien maken, maar de persoon kwam er met de schrik vanaf en naar het schijnt zag hij wit van schrik, alé zo vertelt mijn grootvader toch
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

De Amerikaanse bommerwerperbemanningen die vanuit de Middenlandse zee missies vlogen. Wilden het liefst begeleid worden door de Tuskagee (neger) piloten. Geen 1 bommenwerper is verloren gegaan als deze door de Tuskagee piloten werden begeleid.

In het bekende beleg van Bastogne hebben er ook neger soldaten gevochten.
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

ik heb thuis een boek liggen genaamd: De helden van Rotterdam
dit boek is een biographie van de rotterdamse mariniers tijdens mei 1940
om precies te zijn mariniers van "trekhondenbak 13"

hierin komt een surinamer genaamd Noville Arthur Ezechiëls in voor hij iwas een marinier 1ste klasse.

hij werd in zijn been geschoten maar herstelde en overleefde de oorlog
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Sander Hoenjet schreef:ik heb thuis een boek liggen genaamd: De helden van Rotterdam
dit boek is een biographie van de rotterdamse mariniers tijdens mei 1940
om precies te zijn mariniers van "trekhondenbak 13"

hierin komt een surinamer genaamd Noville Arthur Ezechiëls in voor hij iwas een marinier 1ste klasse.

hij werd in zijn been geschoten maar herstelde en overleefde de oorlog
Verdomd mooi boek Sander en je hebt gelijk.. hij was met een Lewis bewapend dacht ik..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie