Hoe dachten de Duitsers over de Nederlandse SS?
- Mike.H
- Lid
Hoe dachten de Duitsers over de Nederlandse SS?
Nou de vraag zegt het al; weet iemand hoe de Duitsers nou eigelijk dachten over de Nederlandse SS?
Himmler had al eens gezegd dat de eerste buitenlandse ridderkruisdrager een Nederlander moest zijn... dus moet ik hieruit uitmaken dat de Duitsers wel positief dachten over de Nederlandse soldaten?
Mvg, Mike
Himmler had al eens gezegd dat de eerste buitenlandse ridderkruisdrager een Nederlander moest zijn... dus moet ik hieruit uitmaken dat de Duitsers wel positief dachten over de Nederlandse soldaten?
Mvg, Mike
Laatst gewijzigd door Mike.H op 03 apr 2006, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Hoe dachten de Duitsers over de Nederlandse SS?
volgens mij was het meer omdat Nederlanders een verwant (arisch) ras waren. Pin me er niet op vast !Mike.H schreef:Nou de vraag zegt het al; weet iemand hoe de Duitsers nou eigelijk dachten over de Nederlandse SS?
Himmler vond altijd dat de eerste buitenlandse ridderkruisdrager een Nederlander moest zijn... dus moet ik hieruit uitmaken dat de Duitsers wel positief dachten over de Nederlandse soldaten?
Mvg, Mike
In ieder geval wel intressant onderwerp, zal het zeker blijven volgen !
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Contacteer:
- Harro
- Lid
Heb je daar een bron voor, wanneer heeft Himmler dat gezegt?Mike.H schreef:Himmler vond altijd dat de eerste buitenlandse ridderkruisdrager een Nederlander moest zijn... dus moet ik hieruit uitmaken dat de Duitsers wel positief dachten over de Nederlandse soldaten?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Harro
- Lid
Dat is tegenstrijdig want in de Wiking Division dienden veel Nederlanders.gamer0004 schreef:volgens mij waren we geen speciaal goede soldaten (zoals de ss groep wiking) of hele slechte (zoals de italianen :p ).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
-
- Lid
De Italianen vochten echt niet zo slecht, misschien moet je dit eens lezen 
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10592&start=0
Himmlers mening moet je niet vertrouwen als de waarheid; zo zei hij aan het eind van de oorlog bijv. dat de Nederlanders er alles aan gedaan hadden om een Duitse overwinning tegen het Communisme tegen te gaan. Iets wat alles behalve waar is (zo'n 22.000 Nederlanders hebben tegen het Communisme gevochten, wat samen met de Letten het hoogste aantal buitenlanders zijn binnen de Waffen-SS).
Voor de Duitsers waren de Nederlanders een vrij goede bondgenoot, het grootste probleem was dat de Nederlandse brigade te klein was om zelfstandig te opereren en daardoor een "huureenheid" was, delen van de brigade werden vaak uitgeleend aan andere divisies.
Ik raad je aan om http://www.waffen-ss.nl en de boeken van Leningrad tot Berlijn door Perry Pierik en Kriegsberichter door G. Groeneveld

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10592&start=0
Himmlers mening moet je niet vertrouwen als de waarheid; zo zei hij aan het eind van de oorlog bijv. dat de Nederlanders er alles aan gedaan hadden om een Duitse overwinning tegen het Communisme tegen te gaan. Iets wat alles behalve waar is (zo'n 22.000 Nederlanders hebben tegen het Communisme gevochten, wat samen met de Letten het hoogste aantal buitenlanders zijn binnen de Waffen-SS).
Voor de Duitsers waren de Nederlanders een vrij goede bondgenoot, het grootste probleem was dat de Nederlandse brigade te klein was om zelfstandig te opereren en daardoor een "huureenheid" was, delen van de brigade werden vaak uitgeleend aan andere divisies.
Ik raad je aan om http://www.waffen-ss.nl en de boeken van Leningrad tot Berlijn door Perry Pierik en Kriegsberichter door G. Groeneveld
Ik heb er geen kracht meer voor
-
- Lid
- Contacteer:
- Mike.H
- Lid
Himmler had al eens gezegd: de eerste Europese vrijwilliger die het Ridderkruis ontvangt moet een Nederlander zijn. Het aantal Nederlandse aanmeldingen was in vergelijking met de rest van Europa het hoogst. Himmler meende daarom de Nederlanders te moeten belonen door hen het eerste Ridderkruis te gunnen. In de Nederlandse collaborerende pers werd 'Der Panzerjäger', zoals Mooymans bijnaam inmiddels luidde, vergeleken met belangrijke historische figuren als Piet Heyn en Michiel de Ruyter. Dit alles om de Nederlandse Waffen-SS een hart onder de riem te steken en er voor te zorgen dat het aantal vrijwilligers verder toenam. De jonge Ridderkruisdrager werd verder gebruikt in een soort propagandatour om de Nederlanders te enthousiasmeren. Alles werd aangewend om de SS cultus in Nederland op te bouwen.Harro schreef:Heb je daar een bron voor, wanneer heeft Himmler dat gezegt?Mike.H schreef:Himmler vond altijd dat de eerste buitenlandse ridderkruisdrager een Nederlander moest zijn... dus moet ik hieruit uitmaken dat de Duitsers wel positief dachten over de Nederlandse soldaten?
http://www.waffen-ss.nl/mooyman.php
- Mike.H
- Lid
Niet alleen maar. kijk hier; http://www.waffen-ss.nl/wiking.phpgamer0004 schreef:in de wiking waren tog scandinaviërs?
-
- Lid
Ik dacht dat het de bedoeling van Hitler was om Nederlanders en Belgen naar Rusland te verhuizen zo dat hier `echte ´ Arièrs konden komen wonen of vergis ik mij
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
- Mike.H
- Lid
je vergist je denk ik niet... kan wel kloppen ik heb dit ook wel ergens eens gelezen.. maja maar waarCas schreef:Ik dacht dat het de bedoeling van Hitler was om Nederlanders en Belgen naar Rusland te verhuizen zo dat hier `echte ´ Arièrs konden komen wonen of vergis ik mij

-
- Lid
Het was wel de bedoeling dat nederlandse agrariers ( boeren dus) rusland zouden gaan bevolken maar niet zodat er dan in Nederland 'echte Áriers' konden wonen. Hitler zag Nederlanders al als 'echte Ariers.
Overigens was het wel zo dat Duitsers Nederlanders in de ss wel hoger inschatte dan bijvoorbeeld hun Italiaanse medestanders of - in hun ogen nog erger- de Roemenen.
Overigens was het wel zo dat Duitsers Nederlanders in de ss wel hoger inschatte dan bijvoorbeeld hun Italiaanse medestanders of - in hun ogen nog erger- de Roemenen.
- Bert-Jan
- Lid
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 14 keer
bron : http://www.waffen-ss.nl
Himmler had al eens gezegd: de eerste Europese vrijwilliger die het Ridderkruis ontvangt moet een Nederlander zijn. Het aantal Nederlandse aanmeldingen was in vergelijking met de rest van Europa het hoogst. Himmler meende daarom de Nederlanders te moeten belonen door hen het eerste Ridderkruis te gunnen