Hoe dachten de Duitsers over de Nederlandse SS?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

;) hehe Bertjan 6 posts boven de jouwe heb ik precies hetzelfde gepost ;)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Bedankt voor de bronnen heren. Overigens is er wel een verschil tussen het artikel van Edwin (Himmler heeft eens gezegt) en hoe het door Mike gebracht wordt (Himmler vond altijd).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Himmler had al eens gezegd heb ik getypt uit mijn bron.. ik heb hem dan wel in mijn vraag misschien fout getypt, maar dat verander ik nu wel.. maar je weet wel wat ik bedoel
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

De Division bleef tot op de dag van vandaag bekend om zijn typische karakter. Gedurende de gehele oorlog vochten diverse West-Europeanen in de eenheid, in tegenstelling tot de legioenen bleef de gevechtskwaliteit van 'Wiking' erg hoog.
van dezelfde site.. dus de gevechtskwaliteit bleef hoog.. dat weet ik nu dus al.. alleen weet ik nog niet hoe de Duitsers over de Nederlanders dachten...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

In dit topic worden vaak de Italianen genoemd alszijnde mindere der SS strijdkrachten. De reden verdient enige korte toelichting. De 29. Waffen-Grenadier Division der SS (Italienische Nr.1) is gevormd in 1943 na de Italiaanse overgave. De vijandige houding van de Duitsers tegenover de Italianen door de overgave en de aanstormende Geallieerden en de oorlogsmoeheid betekende het volgende: vele Italiaanse soldaten werden in kampen gestopt door de Duitsers, grote groepen Italianen sloten zich aan bij de Geallieerden en soldaten hielden zich schuil of gingen over naar de Partizanen.
Italianen die wel trouw bleven aan Mussolini hadden weinig trek om zich aan te sluiten bij een Duitse organisatie vanwege de ervaringen rond de overgave en de beste eenheden bleven daarom onder Italiaanse commando (bijv. X-mas). De Italiaanse SS telde daarom maar rond de 6000 man welke door de ervaringen van de eerdere oorlogsjaren ook nog eens een slechte reputatie hadden bij de Duitsers. Toch weerde deze zwakke divisie zich uitstekent bij Anzio in mei 1944 en tijdens Anti-partizaan missies. De slechte reputatie bleef echter.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Elke SS-eenheid werd gewaardeerd. Bij de SS mochten alleen de beste soldaten. Ze kregen een strenge keuring en moesten aan alle voorschriften voldoen. De Nederlanders kwamen bij de Viking-SS samen met nog Noren en Denen. Deze deden het goed zoals elke SS eenhied. Daarom zie ik geen reden dat de Duitsers de Nederlandse SS-ers niet goed of minder goed vonden.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Voor de oorlog en het begin ervan had je strenge selectieciteria, maar die werden naarmate de oorlog vorderde versoepeld.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nouja.. de Handschar divisie van Moslims hadden ze toch denk ik wat minder aanzien voor dan bijv. de Liebstandarte... kijk de Post van Veltro.. de Itailianen vonden ze ook maar minderwaardig en de Roemenen helemaal.. die vonden ze verantwoordelijk voor de nederlaag bij Stalingrad.. Wiking deed het erg goed zelfs.. ze hebben *een 2e Stalingrad* voorkomen en tot aan het eind van de oorlog bleef de gevechtskwaliteit hoog..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nick schreef:Voor de oorlog en het begin ervan had je strenge selectieciteria, maar die werden naarmate de oorlog vorderde versoepeld.
idd. eerst mocht je helemaal geen joods bloed hebben, daarna was het (dacht ik) rond de 1/32e en daarna zelfs maar 1/8e en ook Indiërs werden toegelaten tot de SS.. Russen ook, dus toen de oorlog afgelopen was had je meer een vreemdelingenlegioen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Foxley schreef:Elke SS-eenheid werd gewaardeerd. Bij de SS mochten alleen de beste soldaten. Ze kregen een strenge keuring en moesten aan alle voorschriften voldoen. De Nederlanders kwamen bij de Viking-SS samen met nog Noren en Denen. Deze deden het goed zoals elke SS eenhied. Daarom zie ik geen reden dat de Duitsers de Nederlandse SS-ers niet goed of minder goed vonden.
Dit is van begin tot einde flauwekul. Kan iemand het Foxley uitleggen? Ik heb de fut niet om de zoveelste puber uit te leggen dat de SS geen elite was en dat veel SS eenheden middelmatig tot slecht waren vergeleken met het gewone Duitse leger, en dat veruit de meeste SS'ers zonder enige speciale eisen lid werden, gewoon gedwongen, als dienstplichtige, alles dat ze konden krijgen, zelfs vrijgelaten misdadigers. De beste eenheden met de beste soldaten, strenge keuring en grote waardering is een mythe, een fabeltje.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Bromberg

Bericht door Bromberg »

De Waffen SS was volgens mij pas na de Pools/Engelse oorlogsverklaring aan Duitsland opgericht. En zij hanteerden in het begin wel degelijk strikte fysieke selektiekriteria. Aanmelden was geheel vrijwillig, er van uitgaande dat men an door de selektie heenkwam, kwam er nog eens bij dat men het eigen uniform en schoenen enzovoort moest betalen, waar toch uit blijkt dat hen die zich aanmelden toch wel gemotiveerd waren. Daarnaast ontvingen zij in hun opleiding wijsgeerlijke vorming wat men in de Wehrmacht niet kende. De gemiddelde Waffen SS'er was beter getraind en mentaal harder dan hun tegenstanders, welke daar zelfs respekt voor hadden. Toen het tij eenmaal begon te keren namen ze natuurlijk met alles genoegen, zelfs met veroordeelde kriminelen zoals u zei (De Einherjar Divisie dacht ik).
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Er was geen Pools/Engelse oorlogsverklaring aan Duitsland. Mensen met die opvatting ken ik en die moet ik niet want dat is de nazi uitleg van het arme Duitsland dat wel moesten reageren op de "Poolse agressie". Er was een Duitse aanval op Polen met daarop een Frans/Engelse oorlogsverklaring aan Duitsland.

Verder zitten er nog fouten in je uitleg. Je uitleg over selectie en scholing gaat niet over de Waffen-SS maar over de vooroorlogse Leibstandarte en SS-VT. Betere training, nee, ze waren slechter dan het gewone leger en kwamen pas op hun niveau toen ze de dienstvoorschriften van het gewone leger gingen gebruiken. Respect van hun tegenstanders en betere training zijn ook fabeltjes van de naoorlogse SS-fans.

Harder dan hun tegenstanders? SS'ers waren zelfs jaloers op de fysieke hardheid van de Russische soldaten! Een mij bekende SS veteraan:

"Wir wissen, daß der Russe zu kämpfen versteht - eine Handvoll Sonnenblumenkerne in der Tasche, ein wenig Machorka und ein paar Seiten der Prawda - mehr braucht er nicht, um Krieg zu führen. Er ist ein Meister im Improvisieren. Seine Waffen schießen immer - ob Dreck - ob klirrende Kälte. Wenn an seinen Fahrzeugen irgend etwas wackelt, dann bindet er das einfach mit einem Stück Draht oder Schnur zusammen und das Werkel läuft wieder. Auch die Läuse ist unser Iwan gewohnt."

De Einherjar Divisie? Nee, Kaminski en Dirlewanger.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Harro schreef:
Foxley schreef:Elke SS-eenheid werd gewaardeerd. Bij de SS mochten alleen de beste soldaten. Ze kregen een strenge keuring en moesten aan alle voorschriften voldoen. De Nederlanders kwamen bij de Viking-SS samen met nog Noren en Denen. Deze deden het goed zoals elke SS eenhied. Daarom zie ik geen reden dat de Duitsers de Nederlandse SS-ers niet goed of minder goed vonden.
Dit is van begin tot einde flauwekul. Kan iemand het Foxley uitleggen? Ik heb de fut niet om de zoveelste puber uit te leggen dat de SS geen elite was en dat veel SS eenheden middelmatig tot slecht waren vergeleken met het gewone Duitse leger, en dat veruit de meeste SS'ers zonder enige speciale eisen lid werden, gewoon gedwongen, als dienstplichtige, alles dat ze konden krijgen, zelfs vrijgelaten misdadigers. De beste eenheden met de beste soldaten, strenge keuring en grote waardering is een mythe, een fabeltje.
De Waffen SS kan wel middelmatig tot slecht vergeleken met de Weermacht zijn, maar de keuring was toch wel anders... en de SS kreeg toch maar 2% van de Duitse jeugd.. wat moet je dan?.. ik zou ook om vrijwilligers gevraagd hebben... Ik vind btw. de FJ toch iets meer elite troepen dan de SS, die leden toch wel iets teveel verliezen als je het mij vraagd..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Mike.H schreef:
(....)

De Waffen SS kan wel middelmatig tot slecht vergeleken met de Weermacht zijn, maar de keuring was toch wel anders... en de SS kreeg toch maar 2% van de Duitse jeugd.. wat moet je dan?.. ik zou ook om vrijwilligers gevraagd hebben... Ik vind btw. de FJ toch iets meer elite troepen dan de SS, die leden toch wel iets teveel verliezen als je het mij vraagd..
Zie ook (onder meer):
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=4508

Ik denk dat een van de grote problemen het feit is, dat een heleboel geinteresseerden hun informatie van het internet halen (hoewel de site van mijn naamgenoot drs. E. Meinsma erg goed is) en dat blijkbaar de grote berg serieuze literatuur over dit onderwerp ongelezen blijft. Een goede introductie vind het ik boekske van John Keegan in de Ballantine reeks.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Mike, de fout die veel mensen maken is dat ze spreken van "de Waffen-SS" terwijl er zoveel verschillen zitten tussen al die eenheden en recruten tussen 1933 en 1945. Zo ook met de keuring en het percentage van de jeugd waarover jij spreekt. Dit was in de jaren dertig zo maar tijdens de oorlog was dit totaal anders.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie