luger verder gebruikt
- bomber_nander
- Lid
luger verder gebruikt
ik heb eens van een vriend gehoord dat lugers na de oorlog werden verder werden gebruikt door het nederlands leger kan dat?
of heb ik et mij late wijsmake ?
graag jullie mening.
of heb ik et mij late wijsmake ?
graag jullie mening.
- Mike.H
- Lid
- bomber_nander
- Lid
- Mike.H
- Lid
- Mike.H
- Lid
De Politie na de 2e wereldoorlog:
dus bij de politie zeker niet..De uitrusting van een agent bestond uit een Belgisch pistool de FN. Begin jaren tachtig werd de FN vervangen door de Walther P5. Tevens werd de gummiknuppel en de knevelketting ook nog door de agenten gebruikt. Eind jaren ’70 werd de knevelketting door de handboeien vervangen. De handboeien werden op de persoon uitgereikt. Bij de invoering van het nieuwe dienstpistool Walther P5 kreeg de politie ook een extra patroonhouder met 8 patronen.
van iemand van World at war.. ik denk dat jij bedoeld dat de Luger wel gebruikt is door Nederlandse troepen.. dat is ook zo. Onder de naam Pistool Model 12 dacht ik.. maar dan in Nederlands-Indië..Het Nederlandse leger na de oorlog werd door de Britten getrained, dus de uitrusting was ongeveer het zelfde als bij de Britten.
En dat zal voor de wapens ook wel zo geweest zijn.
Pas in de jaren zestig is het Nederlandse leger omgegaan van Britse uitrusting naar Amerikaanse.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- bomber_nander
- Lid
- vlim
- Lid
Het gaat hier om de KNIL-luger die officieel tot en met het opheffen van het KNIL dienst heeft gedaan. Verder had ook de Nederlandse marine de beschikking over lugers, en het is niet ondenkbaar dat die ook na WO2 de luger nog hebben gebruikt. De KNIL-luger, model 1906, herkenbaar aan de handgreepbeveiliging, was in gebruik als het pistool, model 1911. De marine-versie was bekend onder de naam pistool nr. 1.
Ik schat dat de luger dus in Nederland en zeker in Indonesie nog tot 1948 dienst heeft gedaan.
Notoire luger-gebruikers na WO2 waren trouwens ook de Oostduitsers en de Noren. Het Noorse gebruik heeft er in elk geval voor gezorgd dat ook de luger en het bijbehorende holster nog een 'Nato serienummer' of NSN-nummer hebben gekregen
Ik schat dat de luger dus in Nederland en zeker in Indonesie nog tot 1948 dienst heeft gedaan.
Notoire luger-gebruikers na WO2 waren trouwens ook de Oostduitsers en de Noren. Het Noorse gebruik heeft er in elk geval voor gezorgd dat ook de luger en het bijbehorende holster nog een 'Nato serienummer' of NSN-nummer hebben gekregen
- the_king88
- Lid
- Contacteer:
Ik heb eens gehoord/gelezen dat er ook een type wapen is die lijkt sprekend op de luger,
Maar is geen luger en word er vaak mee door de war gehaald?
Misschien is dit ook het geval ? dat er verwarring is met de echte luger en dat andere type?
Maar ik weet ook niet of het waar is hoor dat er een type is die op een luger lijkt.
Misschien is dit ook het geval ? dat er verwarring is met de echte luger en dat andere type?
Maar ik weet ook niet of het waar is hoor dat er een type is die op een luger lijkt.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse ~~~
- ZEN.45
- Lid
the_king88,
http://world.guns.ru/handguns/hg96-e.htm
Waarschijnlijk de Finse Lathi, deze is bij mijn weten nooit een Nederlands dienstwapen geweest.Ik heb eens gehoord/gelezen dat er ook een type wapen is die lijkt sprekend op de luger,
http://world.guns.ru/handguns/hg96-e.htm
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
- PanzerMeister
- Lid
Geen luger, maar interessante variant van .22 sportpistool.
http://www.ruger.com/Firearms/FAProdRes ... d&famid=55
http://www.ruger.com/Firearms/FAProdRes ... d&famid=55
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
- vlim
- Lid
Naast de Finse Lathi leek ook de Japanse Nambu qua uiterlijk op de Luger en werd daar door US-militairen regelmatig mee verward.
Beide pistolen zijn door Nederland nooit gebruikt, dus als er al sprake is van Nederlands luger-gebruik na 1945 dan zijn het de KNIL en Marine-versies.
Na WO1 hebben diverse Nederlandse politiekorpsen gebruik gemaakt van surplus WO1-lugers, maar daarover heb ik nog geen gedetailleerde informatie kunnen vinden.
Beide pistolen zijn door Nederland nooit gebruikt, dus als er al sprake is van Nederlands luger-gebruik na 1945 dan zijn het de KNIL en Marine-versies.
Na WO1 hebben diverse Nederlandse politiekorpsen gebruik gemaakt van surplus WO1-lugers, maar daarover heb ik nog geen gedetailleerde informatie kunnen vinden.
-
- Lid
- Contacteer:
- vlim
- Lid