Nederlandse Shermans
-
- Lid
Nederlandse Shermans
Ik had graag wat foto's/informatie over de Sherman Firefly's die Nederland na de oorlog overnam,
ze werden dacht ik ook nog in Nederlands-Indië ingezet.....
ze werden dacht ik ook nog in Nederlands-Indië ingezet.....
-
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
het enigste dat ik weet is dat het bijna allemaal fireflys waren,
er waren nog enige shermans met 105 mm howitsers die overgenomen waren van eenheden in Nl-indië deze deden dienst bij de mariniers.
toen ze vervangen werden door de centurion was het plan om ze in te graven in de ijssellinie maar dit ging niet door omdat de ijssellinie werd opgeheven vanwege veranderende tactieken.....
maar waar ik naar op zoek ben zijn foto's en achtergrondinfo
er waren nog enige shermans met 105 mm howitsers die overgenomen waren van eenheden in Nl-indië deze deden dienst bij de mariniers.
toen ze vervangen werden door de centurion was het plan om ze in te graven in de ijssellinie maar dit ging niet door omdat de ijssellinie werd opgeheven vanwege veranderende tactieken.....
maar waar ik naar op zoek ben zijn foto's en achtergrondinfo
- vlim
- Lid
-
- Lid
Klopt.gamer0004 schreef:en er werden shermans aan de ijssellinie ingegraven als een soort bunkers geloof ik... of dat ook fireflies waren wete ik niet...
2 Shermans zitten in de dijk, 1 met lange loop, 1 met een korte.
In de bossen eromheen liggen 3 grote bunkers.
Ik woon er in de buurt en ga er regelmatig heen

Deas Gu Cath
-
- Lid
- Bart M.
- Lid
Ik kwam dit tegen op Ardennen.nl. Gaat om het Poteau 44 museum.vlim schreef:Op de Rucphense Heide heeft op het militair oefenterrein jarenlang een afgedankte Sherman als oefendoel gestaan.
Nadat iemand een stuk van de loop had afgezaagd voor het oud ijzer is hij afgevoerd en verschroot, een jaar of 10 geleden.
Zou dit niet dezelfde tank kunnen zijn?Buiten het museum staan ook nog enkele museumstukken. Indrukwekkend is de Tsjechische 105mm Howitzer en een Sherman tank met een 105 mm kanon. Deze tank werd door het Nederlandse leger gebruikt als doelwit tijdens trainingen maar is compleet gerenoveerd sinds de aankoop door het museum.
Dictators die, like all men.
-
- Lid
http://web.inter.nl.net/users/spoelstra/g104/nl.htm
Nederland heeft schijnbaar verschillende shermans overgenomen niet alleen Firefly's ook Shermans met 76mm kanon en HVSS vering,
wat ik nooit heb geweten is dat Nl M10 met 17pdr heeft overgenomen van Canada.
Nederland heeft schijnbaar verschillende shermans overgenomen niet alleen Firefly's ook Shermans met 76mm kanon en HVSS vering,
wat ik nooit heb geweten is dat Nl M10 met 17pdr heeft overgenomen van Canada.
- Mike.H
- Lid
-
- Lid