Heroïsme en het Duitse leger
- Harro
- Lid
Die theoriën daar is al een zeer lang topic over.
motorway: met off topic bedoel ik de link tussen de Waffen-SS en de aansprakelijkheid van het individu in het huidige Nederlandse strafrecht.
motorway: met off topic bedoel ik de link tussen de Waffen-SS en de aansprakelijkheid van het individu in het huidige Nederlandse strafrecht.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
-
- Lid
- Contacteer:
maar dit gaat allemaal wéér offtopic
. misschien nieuw topic met als titel: wat was de rede om rusland aan te vallen ofzo? maar goed: over heroisme. ze vogten om te overleven, maar daarbij konden ze nog wel dapper vechten, bijv. door een stelling lang te houden tegen een overmacht en daardoor anderen te ontzetten?

- Katusha
- Lid
- Harro
- Lid
Ik herhaal: daar is al een zeer lang topic over!gamer0004 schreef:maar dit gaat allemaal wéér offtopic. misschien nieuw topic met als titel: wat was de rede om rusland aan te vallen ofzo?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
- Nick
- Lid
Lijkt mij juist andersom. Ik denk dat men eerder voor hun land en zichzelf vocht dan voor de ideologie. Niet iedereen had politieke gedachtengoeden.Katusha schreef:Idd dapper.. Maar niet heroisch.. Ze vochten niet voor hun land maar voor een zeer foute ideologie.
Maar ik kan het fout hebben...
Infanterie: Königin aller Waffen!
-
- Lid
- Contacteer:
volgens mij vochten ze ook voor hun land ipv foute ideologie. zeker aan het einde van de oorlog. @Katusha: wat vind jij dan dapper en wat vind je heroïsch? waar ligt volgens jou het onderscheid?Nick schreef:Lijkt mij juist andersom. Ik denk dat men eerder voor hun land en zichzelf vocht dan voor de ideologie. Niet iedereen had politieke gedachtengoeden.Katusha schreef:Idd dapper.. Maar niet heroisch.. Ze vochten niet voor hun land maar voor een zeer foute ideologie.
Maar ik kan het fout hebben...
- Katusha
- Lid
Dapper is.. Je krijgt taak bijvoorbeeld machine geweerstnest uitschakelen... En je onderdrukt je angst en voert de taak uit als wist je dat het bijna een zeker dood zou zijn.
Heroïsch.. Is dat je tegen onderdrukker vecht.. Niet vecht om volk te onderdrukken!
En ja je kan lullen wat je wilt. Sovjet Unie en hele Oost Europa zou beter af zijn met Communisme en Stalin dan Met Nazisme en Hitler
Heroïsch.. Is dat je tegen onderdrukker vecht.. Niet vecht om volk te onderdrukken!
En ja je kan lullen wat je wilt. Sovjet Unie en hele Oost Europa zou beter af zijn met Communisme en Stalin dan Met Nazisme en Hitler
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
-
- Lid
- Contacteer:
Als je het militair bekijkt, en dit zonder partijdig te zijn, kan je toch moeilijk ontkennen dat het Duitse leger de oorlog inging met enkele heel vernieuwende strategieen die indruk maakten op hun tegenstanders.
Hiermee bedoel ik het gebruik van hun tankwapen, hun inzet van luchtlandingstroepen, hun mobiliteit en hun samenwerking tussen de verschillende wapens (Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine).
Dit heeft natuurlijk niets te maken met heroisme, maar met vernieuwing.
Ik herhaal nogmaals: Het heeft niets te maken met partijdigheid, maar Duitse para's sprongen reeds in 1940.
E-company pas in 1944.
Leo
Hiermee bedoel ik het gebruik van hun tankwapen, hun inzet van luchtlandingstroepen, hun mobiliteit en hun samenwerking tussen de verschillende wapens (Heer, Luftwaffe en Kriegsmarine).
Dit heeft natuurlijk niets te maken met heroisme, maar met vernieuwing.
Ik herhaal nogmaals: Het heeft niets te maken met partijdigheid, maar Duitse para's sprongen reeds in 1940.
E-company pas in 1944.
Leo
- Katusha
- Lid
Nee oke.. dat van Sovjet Unie tellen we dan niet mee..
Ik zeg alleen. Je kan agressor niet Heroïsch beschouwen. Dus ook Sovjet Unie niet als ze uiteindelijk buiten de grensen vechten. En ook niet Tijdens inval van Polen in 1939 en Finland in hetzelfde jaar!
Ik zeg alleen. Je kan agressor niet Heroïsch beschouwen. Dus ook Sovjet Unie niet als ze uiteindelijk buiten de grensen vechten. En ook niet Tijdens inval van Polen in 1939 en Finland in hetzelfde jaar!
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
- Nicodemus
- Lid
Ik denk dat heroïsme en dapperheid juist compleet los staan van welke ideologie dan ook; de twee begrippen betekenen dan ook hetzelfde voor mij.
Elke soldaat kan dapper zijn door bijvoorbeeld diverse malen vijandelijk vuur te trotseren om gewonden te verzorgen, of, op gevaarlijke wijze een tank buiten gevecht stellen met springladingen. Van welke partij die soldaat is, doet er op dat moment niet toe. Die ideologie die zijn regering heeft, is namelijk wel het laatste waar die bewuste soldaat op dat moment aan denkt.
Het is onmogelijk om te beweren dat de soldaten van de Wehrmacht niet heroïsch waren!
Elke soldaat kan dapper zijn door bijvoorbeeld diverse malen vijandelijk vuur te trotseren om gewonden te verzorgen, of, op gevaarlijke wijze een tank buiten gevecht stellen met springladingen. Van welke partij die soldaat is, doet er op dat moment niet toe. Die ideologie die zijn regering heeft, is namelijk wel het laatste waar die bewuste soldaat op dat moment aan denkt.
Het is onmogelijk om te beweren dat de soldaten van de Wehrmacht niet heroïsch waren!
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
-
- Lid
- Contacteer:
- Katusha
- Lid
Ja oke maar ik ben doel het niet taalkunig maar filosofisch! Of jullie zeggen dat bijvoorbeeld Americanen 'Helden' waren in Vietnam oorlog. Ze hebben maar weinig tot niks goeds gedaan daar! Net als Sovjets in Afghanistan en Polen. Zo als Engelsen in Zulu Land.. ga maar door. Dat de soldaten daar dapper waren.. zonder minder. Maar heroïsche daden maken van iemand een held en held maak heroïsche daden. En waar discussie begonne was dat er op een Site stond over Heroïsche stand van Duitse soldaten in Kurland.. Niet eigengrond gebied waar ze weinig tot niks hadden te zoeken. Het staat los van een feit dat ze moedig en dapper vochten. En het staat ook los van een feit dat dan Russische soldaat een heldendaden zou hebben verrichten in Polen (al ben ik daar niet helemaal mee eens maar dat is meer emotionele aard dan rationeel aard).
Of jullie zijn niet mee eens met mijn filosofische deffenitie van het woord Held/Heroïtisch!
Wat kan natuurlijk.. en daar wil ik graag disscusie over houden.. zonder gezeik
al begong ik zelf er mee 
Of jullie zijn niet mee eens met mijn filosofische deffenitie van het woord Held/Heroïtisch!
Wat kan natuurlijk.. en daar wil ik graag disscusie over houden.. zonder gezeik

- koos24
- Lid
Ik denk dat dit een hele moeilijke discussie is, held heeft ook te maken met tijdgeest.
Simpel voorbeeld:
Nelson Mandela in de jaren 60 een terrorist, in de jaren 80 een held naar wie straten genoemd werden en later staatshoofd.
Simpel voorbeeld:
Nelson Mandela in de jaren 60 een terrorist, in de jaren 80 een held naar wie straten genoemd werden en later staatshoofd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- Katusha
- Lid
Zo werd ook over Che Gevara gesproken. Voor mensen in Latijns America die onderdrukt werden door kapitalisme was hij een held. En voor kapitalistische VS was hij een Terrorist. Dus heeft weinig te maken met een tijdgeest als je bekijkt wie wat doet.
Kijk maar heel simpelevoorbeeld. Stripfiguur misschien wat simpel en lomp.. Maar sumperhelden. Als je kijkt waar ze voor vechten. Voor beschermen van de zwakken! Wat ik al zei heel erg door de bocht. Maar het gaat Hier over Helden binnen de Wehrmacht in 1939-1945 en in die tijdgeest vind ik dat Duitsers die met voeren van agressieve oorlog hielpen geen heroïsche daden konden verrichten. Want het komt op neer. In door hen bezette gebieden vonden nog altijd razzieas plaats en voor al in '44-'45 zeer massal vernietiging van Joden en andere 'ongewenste' opschaal nooit eerder gezien en nog steeds blijft het zeer ziek.
Kijk maar heel simpelevoorbeeld. Stripfiguur misschien wat simpel en lomp.. Maar sumperhelden. Als je kijkt waar ze voor vechten. Voor beschermen van de zwakken! Wat ik al zei heel erg door de bocht. Maar het gaat Hier over Helden binnen de Wehrmacht in 1939-1945 en in die tijdgeest vind ik dat Duitsers die met voeren van agressieve oorlog hielpen geen heroïsche daden konden verrichten. Want het komt op neer. In door hen bezette gebieden vonden nog altijd razzieas plaats en voor al in '44-'45 zeer massal vernietiging van Joden en andere 'ongewenste' opschaal nooit eerder gezien en nog steeds blijft het zeer ziek.
- Nicodemus
- Lid
Nu haak ik echt af. Je geeft iets toe en tegelijkertijd spreek je jezelf ontzettend tegen. Ik kan je beredeneringen niet volgen. Als jij graag je eigen definities van heroïsch gelooft, be my guest!
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"