Colt vs. Luger

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
ZEN.45
Lid

Colt vs. Luger

Bericht door ZEN.45 »

Ik dacht dat het interessant kon zijn om eens een vergelijkende studie te maken tussen de 1911A1 en de P08. Waarschijnlijk de 2 meest legendarische pistolen in de geschiedenis.
De cijfers aangaande deze wapens (afmetingen, gewichten, enz) zijn gemakkelijk te vinden, dus ik beperk me tot de meer praktische eigenschappen.

Let wel, dit zijn gewoon MIJN persoonlijk bevindingen, niets meer en niets minder.

De test-exemplaren zijn de volgende:

‘COLT’ .45ACP Model 1911A1 (produktie Ithaca 1943)

Afbeelding

‘LUGER’ 9mm Model P08 (produktie Mauser 1942)

Afbeelding

Beide wapens zijn mechanisch in heel goede staat.

HOLSTERS:
- De holster van de Luger is in 1 woord ‘massief’, gemaakt van voorgevormd, dik leder. De klep sluit met een klassiek riempje en gesp. De holster heeft in de klep een vakje voor de ‘Luger-tool’ en op de zijkant een vak voor een extra lader.
Het pistool zit helemaal verzonken in de holster en er is daarom een riempje voorzien waarmee men het pistool een beetje naar buiten kan duwen. Samengevat ligt de nadruk duidelijk op de bescherming van het wapen.

Afbeelding
Afbeelding

- De holster van de 1911 bied veel minder bescherming, de klep laat de onderkant van de greep zichtbaar en het leder is veel dunner en soepeler. Dit maakt de holster wel aanzienlijk compacter en het maakt het wapen gemakkelijker bereikbaar.

Afbeelding

HET LADEN:
- De lader van de Luger heeft op de zijkant een knop waarmee men de veer en ‘follower’ kan opspannen. Je spant de veer op en schuift de patroon op zijn plaats. Dit systeem werkte goed tot er 4 of 5 patronen in de lader zitten. Daarna wordt het moeilijk om de veer met die knop nog verder op te spannen en moet je de laatste patronen er toch induwen zoals bij de meeste pistoolladers.
- Bij de lader van de 1911 duw je met de patroon gewoon de andere patronen dieper in de lader, simpel en het werkt. Mijn ervaring is wel dat je de volledig gevulde lader best eens met de rugzijde tegen je hand slaat zodat de neus van de eerste patroon licht omhoog wijst.
- Bij beide types van laders kan men via uitsparingen zien hoeveel patronen er nog inzitten.

Afbeelding

OP DE VUURLIJN:
- De Luger ligt aangenaam in de hand, alleen is de veiligheidspal onmogelijk met de duim te bedienen zonder de greep op het wapen te wijzigen. Mijn eerste schoten met de Luger zaten over de hele kaart, maar al snel raakte ik gewoon aan de ongewone hoek van de greep en ongewone trekker (je voelt verschillende keren weerstand voordat het schot afgaat). Vanaf dat moment was het een revelatie, de precisie is ronduit schitterend. Ik heb twee meer recente 9mm-pistolen die een geweldige reputatie hebben wat precisie betreft, en de Luger kan zich daar volgens mij probleemloos mee meten.
- De 1911 ligt eveneens aangenaam in de hand en de veiligheidspal kan probleemloos bedient worden zonder de grip te lossen. De terugslag van de .45 lijkt mij niet veel zwaarder dan die van de 9mm. Wel vind ik dat de 1911 een beetje meer ‘muzzle flip’ heeft doordat de loop hoger ligt t.o.v. de greep. De trekker van de 1911 vind ik aangenamer dan die van de P08. Met de 1911 schiet ik aardige groepjes, maar niet van het niveau dat ik met de P08 haal.
- Beide wapens waren proper en goed gesmeerd en vertoonden geen haperingen of problemen.

DEMONTAGE:
De demontage van deze wapens kan men op volgende links in detail bekijken:
http://www.surplusrifle.com/pistolp08lu ... /index.asp
http://www.surplusrifle.com/pistol1911/ ... /index.asp

Persoonlijk vind ik de één niet moeilijker/gemakkelijker dan de ander.

CONCLUSIE:
Voor mij is de keuze tussen beide gemakkelijk, om karton te perforeren op een schietstand verkies ik de P08. Maar op het slagveld zou ik mij beter voelen met de meer robuuste en praktische 1911A1 en zijn extra aan ‘punch’.

Alle opmerkingen of vragen zijn welkom.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Ik kan helaas geen conclusie trekken aangezien ik met beide wapens nog nooit geschoten heb. Aangezien de bovengenoemde opsommingen zou ik ook voor de Colt 1911 gaan, ook het kaliber van de Colt staat me wat meer aan. De .45ACP is een betere "stop" kogel als de 9x19mm lijkt me.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Ik vond het 7 schots magazijn van de Colt altijd te weinig. Toen ik er mee schoot was het zo leeg en dat vond ik vervelend. Ik weet het niet zeker maar de Colt voelde mij zwaarder aan als de Luger. Voor de Colt heb je een vaste hand nodig. Bij de Luger kon ik vanwege de blootliggende loop zonder slede eromheen fijn losjes schieten. Dat met die veiligheidspal was mij ook opgevallen. Maar wat ik wel merkte is dat de Luger op grotere afstand (als je hem eenmaal doorhebt) veel preciezer is als de zware .45 ACP patroon. Ook bleef bij de Colt 1911 waar ik mee schoot de huls wel eens steken tussen de uitwerpopening. Dit kan natuurlijk ook aan de afstellingen van het individuele wapen liggen dus neem ik niet mee in de beoordeling. De holster van de Colt vond ik fijner als de P08 holster daar je sneller het wapen kan trekken. Bij de P08 holster is het wel zo dat er minder kans is dat het wapen vies word of beschadigt raakt als hij in de holster zit. Dit had de Colt holster wel. Het schieten bij de Colt ging wel maar bleef niet binnen vuistgrootte. 1 keer heb ik zelfs het lijntje waaraan het karton hing doorgeschoten. De eerste keer schieten ging niet geweldig bij de P08. De 2e keer bleven de schoten binnen de vuistgrootte. Op zowel de 10, 20 en 25 meter afstand. Na het afplakken de Colt geprobeert. Hierbij begonnen de schoten op de 20 meter verder uit mekaar te liggen en ook licht naar beneden.

Over het algemeen kan ik zeggen dat ik de Luger fijner vind schieten. Maar deze P08 is met zijn kniegewricht nogal gevoelig voor stof en andere rotzooi. Goed onderhoud en een niet al te vuile omgeving is vereist om dit wapen goed te laten schieten. Ik zou beide pistolen op 2 verschillende terreinen indelen. De Luger lijkt me beter om voor gevechten in de stad, terwijl de Colt, goed tegen vuil bestand, zou ik toch in open terrein en bosgebieden gebruiken.

Als ik moet kiezen tussen deze 2 wapens (geef mij maar een Browning HP 35) kom ik tot de conclusie dat de Colt toch een beter pistool is om mee te dragen in een oorlog daar in oorlogsomstandigheden de tijd om een wapen schoon te maken er vaak niet is en vuil in oorlogsituaties waar dan ook een grote factor speelt in de storingen die een wapen heeft of kan krijgen. De Luger is voor een oorlog toch te vuilgevoelige en te onderhoudsvereisend.
Dictators die, like all men.
vlim
Lid

Bericht door vlim »

Leuke vergelijking tussen twee echte klassiekers.

Rest me nog te vertellen dat de Luger verrassend dichtbij acceptatie door het Amerikaanse leger is gekomen en dat de US-style holsters dus ook voor de luger zijn te vinden.

Daarnaast is het laden van het lugermagazijn een verhaal apart. Bij elke luger wordt een laadhulpje annex schroevendraaier geleverd. Dit laadhulpje schuif je over de knop van het magazijn. Hierdoor ontstaat een grotere duimsteun waarmee je ontzettend gemakkelijk het magazijn kunt vullen.

De meeste lugerholsters hadden een extra compartimentje voor deze laadhulp.
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Vlim:
Daarnaast is het laden van het lugermagazijn een verhaal apart. Bij elke luger wordt een laadhulpje annex schroevendraaier geleverd. Dit laadhulpje schuif je over de knop van het magazijn. Hierdoor ontstaat een grotere duimsteun waarmee je ontzettend gemakkelijk het magazijn kunt vullen.
Tool in kwestie:

Afbeelding
De meeste lugerholsters hadden een extra compartimentje voor deze laadhulp.
Afbeelding

Zelf met dit laadhulpje vond ik het moeilijk gaan voor de laatste patronen er in te prutsen. Kan natuurlijk ook aan de lader in kwestie liggen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

ZEN ik vind dit topic héél interessant om te volgen :) komen er nog meer van zulke topic's? hier valt heel veel van te leren namelijk :)..

Is het waar dat eigelijk de Browning HP M.35 het beste pistool van Wo2 was? dat las ik laatst ergens.. maar toch vreemd dat er niet zoveel landen waren die dat wapen als standaardwapen hadden!
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Mike H.:
ZEN ik vind dit topic héél interessant om te volgen komen er nog meer van zulke topic's? hier valt heel veel van te leren namelijk ..
Bedankt Mike, ik zal mijn best doen. Maar het is vooral de 'research' waar ik plezier aan beleef, niet zozeer aan het schrijven erover. :)

Is het waar dat eigelijk de Browning HP M.35 het beste pistool van Wo2 was? dat las ik laatst ergens.. maar toch vreemd dat er niet zoveel landen waren die dat wapen als standaardwapen hadden!
Waarschijnlijk kwam de GP 35 gewoon te laat om tijdens WO2 nog ruime acceptatie te kennen. Nà WO2 was het een ongeëvenaard succes en werd de GP 35 het standaardpistool in meer dan 55 legers.

Ik ben ervan overtuigd dat de GP 35 decennia lang het beste militaire 9mm pistool was, zonder noemenswaardige concurrentie. Ik heb zelf nooit een GP gehad, maar ik heb er wel al vaak mee geschoten. Als ik een 9mm pistool uit die periode moet kiezen zou ik zonder twijfel ook voor de GP gaan. Het wapen heeft een zeer goede reputatie op gebied van betrouwbaarheid, en ondanks de magazijncapaciteit van 13 patronen ligt het aangenaam in de hand (en ik heb eerder kleine handen).

Als ik mijn keuze niet beperk tot 9mm's zou ik toch voor de 1911A1 gaan. Gezien militairen alleen FMJ patronen (mogen) gebruiken, verkies ik een kaliber waar een beetje meer 'gewicht' achter zit.

mvg
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Een geweldig wapen om mee te schieten inderdaad. Maar John Moses Browning stierf tijdens het ontwerpen van het wapen dacht ik? Heeft degene die het wapen afmaakte noemenswaardige extra's toegevoegd aan de HP waardoor het zo'n succes werd?
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Na het overlijden van J. M. Browning heeft Dieudonne Saive van FN aanzienlijke wijzigingen aangebracht aan het ontwerp.
Als je een foto ziet van het prototype van Browning, herken je de GP 35 zeker niet.

Belangrijkste wijzigingen van D. Saive:
- Externe hamer
- Ander type veiligheid
- Ander type trekker
- Verkleinen van de greep (capaciteit gaat van 15 naar 13 patronen)
- Re-design van frame en slede om gewicht te besparen

Belangrijkste elementen van J.M. Browning die behouden bleven:
- 9mm high-capacity was zijn idee (oorspronkelijk met capaciteit van 15 patronen)
- ontwerp van vergrendeling tussen loop en slede

Ik wil hiermee zeker geen afbreuk doen aan het genie van Browning ! We zullen (spijtig) nooit weten hoe zijn
oorspronkelijk ontwerp zou geëvolueerd zijn, als hij langer had geleefd. Maar het valt niet te ontkennen dat de inbreng
van Saive essentieel is geweest voor het succes van de GP 35.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Zeker! Browning was een genie. Maar het is dus toch essentieel geweest voor het succes van de GP 35 dat deze afgemaakt is door Saive. Saive klinkt me overigens bekent in de oren. Is deze niet de ontwerper van de FAL?
DUIKEEND
Lid

Bericht door DUIKEEND »

was het de luger p08 die het schoonheidsfoutje had dat bij demontage er een kogel in de kamer achterblijven kon en deze per abuis af kon gaan door het aanraken van het slagveer mechanisme? of vergis ik me met onze vriend de mauser C96 "besenstiel"?
"One enemy soldier is never enough, but two is entirely too many"
Murphys Law of Combat Operations
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

Ik las in een tijdschrift (AK 56, weet niet welk nummer meer, moet ik even opzoeken). Dat de Browning inderdaad de beste uit de test was. Ze hadden namenlijk 5 vuistvuurwapens uit WO2 getest, de colt M1911, de Luger P08, Walther P38, Browning GP, en de mauser ...(die kleine).
De colt ook erg goed, maar de luger deed het heel slecht (had meerdere redenen, maar moet ik even opzoeken) "hij schoot op een afstand van 10m over een mansgroot doelwit heen".
Volgens hun is de luger helemaal niet zo best.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Dan hebben ze wel een erg slechte schutter gehad :lol:
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

DUIKEEND schreef:was het de luger p08 die het schoonheidsfoutje had dat bij demontage er een kogel in de kamer achterblijven kon en deze per abuis af kon gaan door het aanraken van het slagveer mechanisme? of vergis ik me met onze vriend de mauser C96 "besenstiel"?
Dan ben je wel erg onzorgvuldig geweest in het leegmaken van het wapen. Ik demonteer een Luger niet graag als hij nog geladen is.
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

[quote="Bart M."]Dan hebben ze wel een erg slechte schutter gehad :lol:[/quote]

zoiezo moet je er zelf mee schieten, voor iedereen is een wapen anders. De een kan goed met de luger schieten, de andere kan er gene hol van. :)
Plaats reactie