Colt vs. Luger
- Bart M.
- Lid
Nee maar over het algemeen konden de meeste er toch wel mee overweg dacht ik. De Luger had anders niet in zoveel landen gedient en de 9mm Parabellum patroon is het meest gebruikt op de hele wereld. Daar kan het dus niet aan liggen. Ik heb de Luger als prettig ervaren om mee te schieten. Dat van dat wapens niet iedereen goed kunnen liggen klopt wel. Ik kan helemaal niet omgaan met wedstrijdwapens of jachtwapens. Alleen militaire geweren en pistolen doen het goed bij mij.
Dictators die, like all men.
-
- Lid
Ik heb de COLT .45 ACP onlangs ter hand mogen nemen, met veel plezier overigens.
Omdat er geen luger eigenaren zijn bij de vereniging waar ik lid ben (voor zover ik weet) kan ik (nog) geen vergelijking trekken tussen beiden.
Ik schiet zelf met een moderne 9mm wat toch zeker anders aandoet als de .45 ACP.
Omdat er geen luger eigenaren zijn bij de vereniging waar ik lid ben (voor zover ik weet) kan ik (nog) geen vergelijking trekken tussen beiden.
Ik schiet zelf met een moderne 9mm wat toch zeker anders aandoet als de .45 ACP.
"One enemy soldier is never enough, but two is entirely too many"
Murphys Law of Combat Operations
- stengun
- Lid
- Contacteer:
Ik heb zelf niet met beide wapens geschoten, dus ik spreek ook niet uit ervaring. Maar wat ik hoor en lees (niet hier op w2 forum) hoor ik JUIST dat de luger niks is. No offence voor de mensen die deze fijn vinden, maar als ik uit moet gaan van de dingen die ik eerder gehoord en gelezen heb zou ik gaan voor de GP35 of de colt M1911.
-
- Lid
Het is in ieder geval niet makkelijk om wapens met zulke radicale verschillen aan elkaar te meten, de knokkelvergrendeling van de luger en de nokkenvergrendeling van de colt zijn beiden innovaties die je op hun waarde schatten moet, evenals dat de kalibers ook zo uit elkaar liggen.
"One enemy soldier is never enough, but two is entirely too many"
- ZEN.45
- Lid
Stengun,
-De enige kleine Mauser die ik kan bedenken is de HSc, en als men die gaat vergelijken met de 1911, P08, P38 en GP ...
DUIKEEND, de kniegewricht-vergrendeling bestond voor de Luger en de nokkenvergrendeling bestond voor de 1911.
-Als je op een afstand van 10m over mansgroot doelwit heen schiet is er iets mis met de schutter. Zelf een pistool met een loop als een rioolpijp zou op die afstand moeten raken.... Ze hadden namenlijk 5 vuistvuurwapens uit WO2 getest, de colt M1911, de Luger P08, Walther P38, Browning GP, en de mauser ...(die kleine).
De colt ook erg goed, maar de luger deed het heel slecht (had meerdere redenen, maar moet ik even opzoeken) "hij schoot op een afstand van 10m over een mansgroot doelwit heen".
Volgens hun is de luger helemaal niet zo best
-De enige kleine Mauser die ik kan bedenken is de HSc, en als men die gaat vergelijken met de 1911, P08, P38 en GP ...

Ik hèb beide wapens en ik hèb met beide geschoten, dus hoef ik niet uit te gaan van de dingen die ik eerder gehoord of gelezen heb. Ik schreef gewoon neer wat mijn ervaring met beide pistolen was. Als ik met mijn P08 dezelfde preciezie bereik als met mijn moderne SIG P210 en H&K P7 in hetzelfde kaliber, dan noem ik dit uitmuntend (lees ook mijn conclusie).Ik heb zelf niet met beide wapens geschoten, dus ik spreek ook niet uit ervaring. Maar wat ik hoor en lees (niet hier op w2 forum) hoor ik JUIST dat de luger niks is. No offence voor de mensen die deze fijn vinden, maar als ik uit moet gaan van de dingen die ik eerder gehoord en gelezen heb zou ik gaan voor de GP35 of de colt M1911.
DUIKEEND, de kniegewricht-vergrendeling bestond voor de Luger en de nokkenvergrendeling bestond voor de 1911.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
- stengun
- Lid
- Contacteer:
Zoals ik al zei, ik spreek niet uit ervaring, jij wel dat scheelt
Ik geloof graag dat jij goed kunt schieten met een Luger. Maar zolang ik er zelf nog niet mee heb geschoten ga ik ervan uit dat schutters mij kunnen vertellen hoe zo'n ding schiet
Nu heb ik dus 2 dingen gehoort, dat de Luger goed is en dat hij niet goed is. Nu kan ik zeggen "meeste stemmen gelden, maar ik wacht wel tot ik de kans krijg er zelf mee te schieten

Nu heb ik dus 2 dingen gehoort, dat de Luger goed is en dat hij niet goed is. Nu kan ik zeggen "meeste stemmen gelden, maar ik wacht wel tot ik de kans krijg er zelf mee te schieten

- stengun
- Lid
- Contacteer:
- vlim
- Lid
Hoi,DUIKEEND schreef:was het de luger p08 die het schoonheidsfoutje had dat bij demontage er een kogel in de kamer achterblijven kon en deze per abuis af kon gaan door het aanraken van het slagveer mechanisme? of vergis ik me met onze vriend de mauser C96 "besenstiel"?
Dat is niet echt een schoonheidsfoutje. De luger was indertijd een van de eerste wapens waaraan je kon zien en voelen of er iets in de kamer zat. De uitwerper stak dan namelijk iets boven de afsluiter uit en in kleine letters was zelfs het woord 'GELADEN' te lezen. Het bovenstuk (loop en afsluiter) alleen is echter nog bruikbaar om een gekamerde patroon af te schieten, zelfs als het hele bovenstuk van het frame is gescheiden.
Vooral politieagenten bleken problemen te hebben met dit verschijnsel, vandaar dat in Duitsland de politiepistolen werden voorzien van een extra beveiliging die ervoor zorgde dat bij demontage van het bovenstuk het vuurmechanisme werd geblokkeerd.
ps. Op een afstand van 10 meter over een doel heenschieten is voor een onervaren luger schutter niet onlogisch. Het vaste vizier van een P08 staat afgesteld op 50 meter. Je zult dus op 10 meter een beetje lager moeten mikken

- Bart M.
- Lid
Dan zullen het ook wel geen ervaren schutters zijn geweest die hem hebben beoordeelt. Die hadden het vizier dan wel juist ingestelt of in ieder geval opgemerkt dat hij niet op die afstand was gemaakt. Als je op de haren mikt schiet hij over ja maar dat noem ik geen manshoog doelwit. Op de 25 meter deed hij het bij mij aardig op een plaatje wat niet veel groter was als 30X30 cm.
- vlim
- Lid
Hoi,Bart M. schreef:Die hadden het vizier dan wel juist ingestelt of in ieder geval opgemerkt dat hij niet op die afstand was gemaakt.
Bij een standaard militaire uitvoering is de korrel alleen te stellen met een speciaal stukje gereedschap. De keep aan de achterkant is niet te stellen. Dat maakt het richten met een P08 op een doel soms een uitdaging. De marineversies hadden een in twee standen verstelbaar visier, de artillerieversies (LP08) konden afhankelijk van de uitvoering wat gemakkelijker worden gecorrigeerd, daarnaast hadden ze ook een verstelbaar laddervizier.
- Bart M.
- Lid
Als je een professionele test doet heb je dat gereedschap toch wel bij dacht ik zo? Of ze hadden eerst op een kaart moeten schieten. Dan wisten ze hoe ze moesten mikken. Dat heb ik wel eens moeten doen en toen hadden we hem pas na een uur ofzo op de kaart (met een geweer op de 100 meter)
- ZEN.45
- Lid