Lichte machinegeweren in NL dienst?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Machinepistool

Bericht door asjemenou »

Bart M. schreef:
Mike.H schreef:ook zo'n aantal Schmeissers dacht ik..
Hoe zouden ze aan exemplaren van een MP41 moeten komen als Duitsland in oorlog was met Nederland?
Kopen misschien?! Wat dan te denken van de Dornier D24K vliegboten en de PAK 35/36 kanonnen die het Nederlandse leger had?!

Wat de machinepistolen betreft, het Nederlandse leger had in 1940 volgens mij geen standaard machinepistool in haar bewapening. Toch zijn er wel een aantal machinepistolen aanwezig geweest denk ik. Prins Bernhard had er in ieder geval wel één.

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto's zijn genomen in de tuin van paleis Noordeinde in Den Haag tijdens de meidagen van 1940. Op de bovenste foto prins Bernhard met z'n machinepistool. Op de onderste foto staat z'n machinepistool tegen de schuilkelder aan. Op de voorgrond prinses Juliana met prinses Irene en rechts prinses Beatrix.
Wat voor type machinepistool prins Bernhard hier heeft weet ik niet precies. Misschien is er wapendeskundige op dit forum die het wel weet.
Bart Geraerts
Lid
Contacteer:

Bericht door Bart Geraerts »

Is al eens uitvoerig besproken geweest op een ander forum. Stichting de Greb had het volgende te zeggen:
Een MP36 is het zeker niet, dat was een op de bekende MP38/MP40 gelijkende Vollmer/Schmeisser. Het is een wapen dat is afgeleid van de Bergmann MP18/MP28 serie en wel de Erma MPE 9 mm, ontwikkeld door Vollmer half jaren 20 [1925/1926]. Vollmer ontwikkelde later ook de bekende MP 38 en MP 40, die beter bekend werden als de Schmeissers. Bergmann en Erma waren fabrikanten, Vollmer en Schmeisser ontwerpers.

De foto is overigens in de tuin van Paleis Noordeinde, in de morgen van de 10de. Overigens schoot Bernhard op Ju-52's [die geen bewapening voerden die naar onderen kon vuren - dus niet direct gevaarlijk voor de mensen. Daarbij zat de rest van de Koninklijke Familie in de bunker die speciaal voor hen was aangelegd in 1939] en deze vlogen op 330 voet of minder over. Prima doelwitten dus voor een MP met een vuursnelheid van tegen de 600/min.

Er zijn inderdaad verhalen dat het wapen een gift was van een Duitse officier. Het machinepistool kan ook een van de testwapens zijn geweest die in 1938 was meegegeven toen het KNIL deze wapens wilde aanschaffen. Het wapen werd namelijk door Spanje en Frankrijk ook aangeschaft. Uitsluitsel van het een of het ander zal wel niet c.q. nooit komen.Tenslotte zijn inderdaad 150 MP-28/II's aangeschaft voor het KNIL [mariniers] en later meer [2,420] MP 28/II's voor de KNIL onderdelen. Ook heeft het KNIL opdrachten gegeven voor de STAR, de UDM en de Sterling pistoolmitraiileurs. Deze werden allen gecanceld of geblokkeerd. Thompsons en enkele Stenguns zijn wel geleverd aan het KNIL. Het Nederlandse leger bezat geen enkele MP in mei 1940. Kan dat gelijk ontzenuwd worden.
Afbeelding
Foto: waroverholland.nl

Origineel topic:
http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... 14&start=0
Fort Eben-Emael - Ils se battaient pour notre liberté
Gids fort Eben-Emael
Bart M.
Lid

Re: Machinepistool

Bericht door Bart M. »

asjemenou schreef:
Bart M. schreef:
Mike.H schreef:ook zo'n aantal Schmeissers dacht ik..
Hoe zouden ze aan exemplaren van een MP41 moeten komen als Duitsland in oorlog was met Nederland?
Kopen misschien?! Wat dan te denken van de Dornier D24K vliegboten en de PAK 35/36 kanonnen die het Nederlandse leger had?!
Deze zijn toch voor de oorlog aangeschaft? De MP41 verscheen tijdens de oorlog. Lijkt me niet handig om wapens te gaan kopen van een land wat op dat moment je eigen thuisland bezet.
Dictators die, like all men.
Mike.H
Lid

Re: Machinepistool

Bericht door Mike.H »

Bart M. schreef:
asjemenou schreef:
Bart M. schreef: Hoe zouden ze aan exemplaren van een MP41 moeten komen als Duitsland in oorlog was met Nederland?
Deze zijn toch voor de oorlog aangeschaft? De MP41 verscheen tijdens de oorlog. Lijkt me niet handig om wapens te gaan kopen van een land wat op dat moment je eigen thuisland bezet.
een Schmeisser was een MP.34 dacht ik? GEEN MP.41
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

De fabrieken die dit soort wapens leverden keken veel minder naar politieke gebeurtenissen en oorlogsverklaringen. Zij kregen geld voor de producten die ze leverden dus verkochten ze aan landen die wapen bij hun bestelden.
Zo heeft Nederland in 1939 in Duitsland nog 20 3,7cm. luchtafweer kanonnen bij Rheinmetall-Borsig besteld. Daarnaast heeft Nederland ook bij Duitse bondgenoten nog kanonnen besteld namelijk 20 batterijen van 4 7,5cm. Skoda kanonnen ieders(uit Tjecho-Slowakije), 200 Italiaanse 2cm. Scotti-Isotta Fraschini kanonnen en een aantal in licentie gebouwde 40mm. bofors kanonnen in Hongarije.

Uiteindelijk blokkeerde de Duitse regering natuurlijk al wel vrij snel alle uitvoervergunningen waardoor er uit Tjechie en Duitsland nog maar 3 Skodabaterijen en 3 Rheinmetall-borsig kanonnen waren geleverd. Aan de fabrieken heeft het dus verder niet gelegen, de regering was het die de fabrieken tegenhield meer te leveren.

(P.S. Voor de mei-dagen van '40 zijn er van de Italiaanse en Hongaarse kanonnen nog 35 2cm. kanonnen geleverd en 10 40mm. bofors kanonnen)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

vraagje: waarom moesten we in nederland met troep (en wat best wel goed spul) vechten, terwijl ze in indie wel mps hadden? zoveel instabieler was het daar toch niet?
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Dat heb ik ook nooit begrepen eigenlijk. In Nederland zelf viel het ook nog wel mee maar in Indië hadden ze al beschikking over Commercial Dutchman tanks (slechts bewapent met mitrailleurs). Ik denk dat het materiaal in Indië al grotendeels aanwezig was vanwege botsingen met Atjeh-rebellen (die pas onlangs een vredesakkoord met de regering van Indonesië hebben getekent). Het Nederlandse leger begon gewoon te laat met het uitvoeren van vernieuwing van het wapenarsenaal.

Ik meen overigens ook dat de Nederlandse troepen in Indonesië beschikten over semi-automatische geweren (Johnson M1941) of dat dit vlak erna is geweest in de Indisch-Nederlandse oorlog.
Bart M.
Lid

Bericht door Bart M. »

Dat heb ik ook nooit begrepen eigenlijk. In Nederland zelf viel het ook nog wel mee maar in Indië hadden ze al beschikking over Commercial Dutchman tanks (slechts bewapent met mitrailleurs). Ik denk dat het materiaal in Indië al grotendeels aanwezig was vanwege botsingen met Atjeh-rebellen (die pas onlangs een vredesakkoord met de regering van Indonesië hebben getekent). Het Nederlandse leger begon gewoon te laat met het uitvoeren van vernieuwing van het wapenarsenaal.

Ik meen overigens ook dat de Nederlandse troepen in Indonesië beschikten over semi-automatische geweren (Johnson M1941) of dat dit vlak erna is geweest in de Indisch-Nederlandse oorlog.

@ Mike H

De MP41 is een Schmeisser. De MP41 en de MP40 werden vaak door elkaar gehaalt door Geallieerde troepen vanwege hun sterke gelijkenis en noemden de MP40 en 38 ten onrechte Schmeissers terwijl deze niet door Hugo Schmeisser ontworpen zijn. De MP34 is ontworpen in Zwitserland en onder licentie geproduceert door Steyr. Zijn oorspronkelijke naam is Solothurn S1-100.
Sander Hoenjet
Lid

Bericht door Sander Hoenjet »

Het nederlandse leger en de K.N.I.L stonden onder verschillende "commando's" waarschijnlijk kreeg de KNIL gewoon meer financiering vanwege de situatie daar.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

In Nederland hoopte men dat ze een neutrale status konden behouden. Hoe naief deze hoop misschien ook wel was, het WO1 scenario stond bij de meeste Nederlanders nog in het achterhoofd. Zo ook bij de regering geloof ik. Vandaar dat ze te laat zijn begonnen met bewapening.
Opzich ook wel logisch, Nederland is niet echt bruikbaar. Het enige wat men in Nederland kon gebruiken was de haven van Rotterdam (en daar hadden de Duitsers ook niet echt behoefte aan, want ze hebben heel Rotterdam platgegooid, niet echt ten goede van de infrastructuur).
Grondstoffen, daar kon men in Nederland niet echt veel van vinden. Het enige belangrijke hier in Nederland, het gas, werd pas in 1959 ontdekt. Landbouw had men zat in andere landen, en van een kenniseconomie kon men ook niet echt spreken.. :)

Bij Nederlands-Indië ligt het anders. De grondstoffen zijn daar in overvloed. Mocht er een invasie komen op het Nederlandse rijk, kon men die eerder verwachten in Nederlands-Indië. Daar liepen de spanningen ook hoog op en er waren vele grondstoffen, o.a. olie. Toch wel zéér belangrijk voor een oorlogs-industrie.

Ik denk dat ze bij Nederland de hoeveelheid tijd die er nog was verkeerd hadden ingeschat. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

ja, maar toen men begon in te zien dat ze ons toch gingen aanvallen (wat zo was, ook al bleef men beweren dat we neutraal bleven) en we meer matariaal aankochten, was het toch veel beter geweest als we meer militairen en materiaal hierheen hadden verplaatst? we kregen voordurend waarschuwingen van majoor Sas, en omdat de aanvallen steeds werden uitgesteld hadden we juist méér tijd. en het thuisland is toch belangrijker dan de kolonie? (misschien klinkt dit een beetje cru, maar het is toch zo?)
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Een leger verplaatsen binnen een paar maanden over zee... Logistiek is dat onmogelijk.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
E.T
Lid

Bericht door E.T »

even een kleine toevoeging. Rond 1900 was Nederlands indie de grootste exporteur van ruwe olie stond het op de 2e of 3e plaats wat betreft de export van tin en rubber en had men de beschikking over een onuitputtelijke voedselvoorziening.

Daar kwam nog bij dat Nederlands Indie bestond uit meer dan 13.000 eilanden verspreid over een lengte van madrid tot moskou waar altijd wel ergens een opstand was of op het punt stond om uit te breken. Nederlands-Indie lag naast het gebieden die door de verslaafde imperialisten Frankrijk en Groot Britanie waren geanexeerd en was het gebied de bullseye voor de grootste agressor in de regio (Japan).

Nogal logisch dat het KNIL (in principe) goed uitgerust was. :wink:
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Dodo schreef:Een leger verplaatsen binnen een paar maanden over zee... Logistiek is dat onmogelijk.
ik bedoelde niet het leger, maar extra wapens, pantserwagens en geschut.
dat lukt wel in enkele maanden (denk ik tenminste, ik weet niet over hoeveel en wat voor en óf we (over) transportschepen we beschikten)
E.T
Lid

Bericht door E.T »

schepen genoeg. daar lag het niet aan. Ik denk dat Nederland te veel op haar neutraliteit heeft vertrouwt of heeft gehoopt om Nederlands Indie "onaantastbaar" te maken.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Plaats reactie