Lichte machinegeweren in NL dienst?

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

daar heb je volgens mij gelijk in E.T

maar toch was de bewapening van het KNIL ook niet HEEL erg geweldig hoor. Kijk alleen maar eens naar de luchtmacht. Veels te klein.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
E.T
Lid

Bericht door E.T »

dat ligt misschien wel aan de nederlandse krenterigheid, mooie ideeen bedenken maar de uitvoering laat veel te wensen over :lol:
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

E.T schreef:dat ligt misschien wel aan de nederlandse krenterigheid, mooie ideeen bedenken maar de uitvoering laat veel te wensen over :lol:
precies. daar is zo'n beetje alles wel mee gezegd. :wink:
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Ach ja, en als je het in verhouding stelt. Al die machinegeweren in Nederlands-Indië zouden qua verspreiding overeenkomen met 1 machinegeweer per Nederland, of zoiets.. :P
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
E.T
Lid

Bericht door E.T »

ahahahaa
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bergmann MP18's

Bericht door asjemenou »

Terugkomend op het thema de pistoolmitrailleur in het Nederlandse leger. Ik lees in Armamentaria (jaarboek legermuseum Delft) aflevering 38, de introductie van stormtroepen in het Nederlandse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog;

De Eerste Wereldoorlog heeft op het gebied van hand- en schoudervuurwapens slechts een beperkt aantal nieuwe ontwikkelingen te zien gegeven; hier van belang zijn die van de geweermitrailleur en de pistoolmitrailleur. De Duitse stormtroepen hadden aan het eind van de oorlog de beschikking over Bergmann MP18 pistoolmitrailleurs, gemaakt voor automatisch vuur op korte afstand en dus zeer geschikt voor loopgraafgevechten. De Nederlandse stormtroepen hadden deze pistoolmitrailleurs toen nog niet!

Verder op in het artikel staat;

In 1924 viel het doek voor de stormtroepen zoals ze oorspronkelijk bedoelt waren. Aldus hebben ze zich geen roemruchte traditie kunnen verwerven en van blijvende betekenis zijn ze als zelfstandig onderdeel binnen de infanterie dus niet geweest. Wel komt hen de eer toe een aantal nieuwe wapens voor het eerst te hebben gebruikt!

Kan ik concluderen uit bovenstaande fragmenten van Armamentaria dat er toch een aantal Bergmann MP18 pistoolmitrailleurs in het Nederlandse leger van voor 1940 aanwezig moeten zijn geweest?
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

misschien wel, maar misschien zijn ze later weer verkocht? in ieder geval zal het aantal (of ze ze nou verkocht hebben of niet) zeer klein zijn...
Motorway
Lid

Bericht door Motorway »

Bart M. schreef:Dat heb ik ook nooit begrepen eigenlijk. In Nederland zelf viel het ook nog wel mee maar in Indië hadden ze al beschikking over Commercial Dutchman tanks (slechts bewapent met mitrailleurs). Ik denk dat het materiaal in Indië al grotendeels aanwezig was vanwege botsingen met Atjeh-rebellen (die pas onlangs een vredesakkoord met de regering van Indonesië hebben getekent). Het Nederlandse leger begon gewoon te laat met het uitvoeren van vernieuwing van het wapenarsenaal.
Grootschalige botsingen tussen het Korps Marechausse, het Knil en de rebellen op Atjeh kwamen toen al niet meer voor. Ik zit me ook af te vragen wat je met een tank op Atjeh moet tegen de inboorlingen. Men zag toen wel al vrij snel dat Japan de grote vijand aan het worden was. Dat het vechten tegen een professioneel getraind en bewapend leger wat anders was dan het afschieten van inlanders zou een zeer nare les gaan worden.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Plaats reactie