Uniformen.
- Darryl
- Lid
- Darryl
- Lid
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
- Dodo
- Lid
Ik begrijp niet echt helemaal waarom het gaat om de 'mooiste' uniformen. Het gaat er niet om dat je er netjes uit ziet in het veld, het gaat erom dat je een praktisch gevechtspak aanhebt, waarbij alles binnen handbereik is en de kleding goed zit. Stevige laarzen en stevige kleding.
En dan meen ik toch echt dat de Amerikanen het beste het uniform voor elkaar hebben. Zeker met de M43 gevechtsjas. Grote zakken, zit ruim en comfortabel, is van een stevig materiaal gemaakt. Komt goed overeen met de uitrustingsstukken, waarvan je zeer eenvoudig onnodige zaken af kan haken.
M43 jas:

M65 jas:

En de jackets van vandaag kennen we allemaal wel, en waar lijken ze op? Juist op de M43 en de M65 gevechtsjassen..
En dan meen ik toch echt dat de Amerikanen het beste het uniform voor elkaar hebben. Zeker met de M43 gevechtsjas. Grote zakken, zit ruim en comfortabel, is van een stevig materiaal gemaakt. Komt goed overeen met de uitrustingsstukken, waarvan je zeer eenvoudig onnodige zaken af kan haken.
M43 jas:
M65 jas:
En de jackets van vandaag kennen we allemaal wel, en waar lijken ze op? Juist op de M43 en de M65 gevechtsjassen..

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
- Michiel M.
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Voor welke vijand zou je meer respect hebben, diegene in slobber uiform of in strak uniform?Het gaat er niet om dat je er ontzag uit ziet in het veld, het gaat erom dat je een praktisch gevechtspak aanhebt
Zelf vind ik de panzer uniformen en camo uniformen van de Duitsers het mooist, maar het is en blijft een mening en niemand zal het er overeens worden.
- Harro
- Lid
Diegene die het hardst tegenstand biedt, en dan maakt het echt niet uit of z'n uniform goed zit of niet.Rednas schreef:Voor welke vijand zou je meer respect hebben, diegene in slobber uiform of in strak uniform?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- leieboordbewoner
- Lid
- Contacteer:
héhé, ik volg met alle plezier deze tread. Als verzamelaar ga je natuurlijk het uniform noemen van het land dat je verzamelt. Ik verzamel Brits, dus ik ga uiteraard de Britse battledress nomineren als mooiste uniform.
Gaat het over de functionele kant van de uniformen, dan moet ik passen. Nog nooit in mijn leven heb ik een Duits, Amerikaans, Russisch,... uniform aangepast. Laat staan in gevochten of geslapen. We kunnen allemaal ons standpunt naar voor brengen, maar enkel als je ze allemaal in functie hebt gedragen kun je hierover een objectief oordeel vellen. Dan heb ik het nog niet over de camo-uitrustingsstukken of winterkledij...
Misschien eens een poll organiseren voor veteranen? Die zullen wel weten wat de pro's en contra's waren aan hun battle dresses.
ps: Darryl: prachtige foto van die Britse tankers!
Gaat het over de functionele kant van de uniformen, dan moet ik passen. Nog nooit in mijn leven heb ik een Duits, Amerikaans, Russisch,... uniform aangepast. Laat staan in gevochten of geslapen. We kunnen allemaal ons standpunt naar voor brengen, maar enkel als je ze allemaal in functie hebt gedragen kun je hierover een objectief oordeel vellen. Dan heb ik het nog niet over de camo-uitrustingsstukken of winterkledij...
Misschien eens een poll organiseren voor veteranen? Die zullen wel weten wat de pro's en contra's waren aan hun battle dresses.
ps: Darryl: prachtige foto van die Britse tankers!
For King & Country
- Darryl
- Lid
Jah, maar de Para's zijn Canadees. Ze dragen deze boots niet omdat ze lekker zitten, of omdat ze deze mooi vinden. Maar deze kregen ze omdat ze een paraopleiding hebben gevolgt in de Us.

They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
- Darryl
- Lid
Waarom hebben de Amerikanen het beste uniform? Een Brits uniform zit ook lekker ruim, Het is korter, dus minder kans om ergens achter te blijven haken. Verder kun je de jas en broek aan elkaar maken, wat ook erg lekker zit (persoonlijk dan) Als de BD de Britten niet beviel, waarom kwam er dan nog een P49 model na de oorlog? Bij een Us uniform kun je de uitrusting eraf haken, bij een Brits uniform haal je de basicpouches los en schuif je het spul eraf...Of je haalt de veldfles o.i.d gewoon los met de gespen.Dodo schreef:Ik begrijp niet echt helemaal waarom het gaat om de 'mooiste' uniformen. Het gaat er niet om dat je er netjes uit ziet in het veld, het gaat erom dat je een praktisch gevechtspak aanhebt, waarbij alles binnen handbereik is en de kleding goed zit. Stevige laarzen en stevige kleding.
Die Us uniformen lijken meer op overals dan op fatsoenlijk jassen.

They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
- leieboordbewoner
- Lid
- Contacteer:
- Dodo
- Lid
Kijk jij eens naar foto's van mariniers in Nederlands Indie?leieboordbewoner schreef:+ BE en NL die de patterns gebruikte voor de na-oorlogse jassen!Darryl schreef:Als de BD de Britten niet beviel, waarom kwam er dan nog een P49 model na de oorlog?
Ik heb een boek van een marinier over zijn daden in Nederlands Indie, hij heeft het ook over het wisselen van uniform. Vooral de verbetering van de helm was erg prettig

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
- stengun
- Lid
- Contacteer: