Uniformen.

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie

Van welk land vonden jullie het uniform het mooist? (Zouden jullie ook willen vertellen waarom jullie dat vinden)

Duitsland
73
50%
Verenigde Staten
43
29%
Engeland
15
10%
Canada
1
1%
Frankrijk
1
1%
Rusland
6
4%
Anders namelijk:
8
5%

Totaal aantal stemmen: 147

asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Semyon Budenny

Bericht door asjemenou »

Dat is 'm dus inderdaad. Semyon Budenny werd op 25 april 1883 (Juliaanse kalender, 13 april Gregoriaanse kalender) geboren in het dorpje Kozyurin (nabij Rostov aan de Don) in een arm boerengezin. In 1903 moest Semyon in dienst bij het Tsaristische leger en werd ingedeeld bij het 26e Don Kozakken Regiment, waarmee hij in 1904-1905 in de Russisch-Japanse oorlog vocht. Als beste cavalerieman van zijn regiment werd Budenny in 1907 naar St.-Petersburg gestuurd om daar een cavalerieopleiding te volgen; hij slaagde voor deze opleiding in 1908. In de Eerste Wereldoorlog vocht Budenny mee aan het Duitse, Oostenrijkse en Kaukasische front en werd hij onderscheiden met maar liefst vier St. George-kruisen.
In de zomer van 1917 ging Budenny met zijn Kaukasische regiment naar Minsk (Wit-Rusland) waar hij werd gekozen tot voorzitter van het Regiment Comité en vice-voorzitter van het Divisie Comité van de legereenheid waar hij in diende. Na de Oktober Revolutie keerde Budenny terug naar de Donregio, waar hij in een buurtcomité werd gekozen. In februari 1918 richtte hij een Revolutionair Cavalerieregiment op, waarmee hij vocht tegen de Witte Garde in de Donregio. Zijn regiment groeide snel en werd een brigade en later zelfs een divisie. Met deze divisie vocht Budenny verschillende succesvolle slagen rond de stad Tsaritsyn. Op 19 november 1919 werd de cavalerie eenheid omgedoopt tot het 1e Cavalerieleger, met Budenny aan het hoofd, hij zou dit tot oktober 1923 blijven. In 1921-23 werd Budenny benoemd tot Inspecteur der Cavalerie en bevelhebber van het Noord-Kaukasische Militaire District. Daar zette hij zich in bij het fokken van paarden voor de cavalerie, wat uiteindelijk resulteerde in twee nieuwe paarden-rassen; de Budenny en de Tersky. In 1932 studeerde Budenny af aan de Frunze Militaire Academie in Leningrad.
Op 20 november 1935 introduceerde de Raad van Volkscommissarissen een nieuwe rang in het Rode Leger, dat van Maarschalk van de Sovjet-Unie. Semyon Budenny werd één van de vijf nieuwe maarschalken, naast Tukhachevsky, Blyukher, Egorov en Voroshilov. Budenny was, samen met Voroshilov, de enige van de vijf maarschalken die Stalin’s Grote Zuiveringen zou overleven. Budenny werd in 1937 benoemd tot bevelhebber van het Militaire District Moskou en in 1939 werd hij plaatsvervangend Volkscommissaris van Defensie achter maarschalk Voroshilov.
Nadat de Duitsers in juni 1941 de Sovjet Unie aanvielen werd Budenny benoemd tot commandant van het Zuidwestfront. Zijn troepen werden bij Kiëv echter omsingeld en 600.000 Sovjets werden krijgsgevangen genomen. Toch kreeg Budenny weer een nieuwe post van Stalin, hij werd benoemd tot bevelhebber van het Reservefront in september 1941 en was zo betrokken bij de verdediging van Moskou. Wederom werden zijn troepen overrompeld door de Duitse aanvallers. In oktober werd hij alweer uit zijn functie ontheven. Hij zou hierna geen belangrijke fronten meer mogen aanvoeren, hij werd naar het Noord-Kaukasische Militaire Distrit gestuurd om daar een ondersteunende rol te spelen, zonder zelf echt invloed uit te kunnen oefenen. In mei 1942 kreeg hij het bevel over het Noord-Kaukasische Front, hij zou dit tot augustus houden. Hierna werd Budenny niet meer actief ingezet in de oorlog. Hij ging zich bezighouden met het opleiden van jonge soldaten die in het Rode Leger dienst namen.
Na de oorlog, in mei 1953, werd Budenny inspecteur der cavalerie van de Sovjet-Unie. Een positie die hij een jaar zou behouden, tot hij in september 1954 met pensioen ging. Semyon Mikhailovich Budenny overleed op 26 oktober 1973 op 91-jarige leeftijd. Hij werd begraven in de Kremlin Muur aan het Rode Plein in Moskou.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Re: Boeken

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Zelf denk ik dat men in een boek als "Battle of Stalingrad" het Russische M35 uniform behandelt. Of heb ik het fout? Het M43 uniform is tenslotte na Stalingrad ingevoerd.
*Zoekt het even op*

- Een tekening met vier anti-tanksoldaten met M-35 uniform (gymnastiorka en sjarovari) en pilotka's, M-40 helmen, mesjok en plasjtsj-palatka.
- Een tekening met vier razvedtsjiki met amoeba-patroon camouflage-kleding en pilotka's.
- Een tekening met een junior sergeant met M-35 uniform, overjas, oesjanka en M-40 helm.
- Een tekening met een soldaat met telogreika, sjarovari, sjapka-oesjanka en mesjok.

Mochten jullie een bepaalde tekening willen zien, kan ik die wel even onder de scanner gooien.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
asjemenou

M35 of M43

Bericht door asjemenou »

Zelf ben ik altijd benieuwd naar afbeeldingen van Russische WOII soldaten. Dus van mij mag je de afbeeldingen hier wel plaatsen. Het M43 uniform is aan het begin van 1943 ingevoerd. Dus eigenlijk net in de laatste fase van de Slag om Stalingrad. Het is niet zo dat het M35 uniform meteen verdwenen was. Ik heb wel eens foto's gezien van Russische soldaten met M35 uniformen die zowel de oude rangen op de kraag droegen als ook de nieuwere M43 (rang) schouderstukken.

Zijn dat echt SSh40 helmen Auke of zijn het SSh39 helmen?
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

waren m43 uniformen niet echt ingevoerd tijdens de strategische pauze (na slag om Kharkov en voor Kursk)?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Re: M35 of M43

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Zijn dat echt SSh40 helmen Auke of zijn het SSh39 helmen?
Het zijn tekeningen, en er staat bij dat het M-1940 helmen zijn. Ik zal ze morgen scannen.
asjemenou

Foto

Bericht door asjemenou »

Volgens de boeken is het M43 uniform op 15 januari 1943 ingevoerd. Het is best mogelijk wat Katusha zegt dat ze vlak voor Kursk voor het eerst massaal zijn verstrekt. Zoals eerder vermeld was het oude M35 uniform niet meteen verdwenen met de invoering van het M43 uniform. Wellicht heeft er iets van een overgangsperiode bestaan. Dit verklaart ook wel de foto's waarover ik het eerder had met de soldaten met de dubbele rangdistinctieven.
Over foto's van uniformen gesproken, deze foto die Zhukov eerder heeft geplaatst is wel heel opmerkelijk.

Afbeelding

Zo te zien moet deze foto ergens tussen 1922 en 1935 zijn gemaakt. De militairen dragen al wel de rangdistinctieven op de kraag, net als bij het M35 uniform. Tussen 1919 en 1922 droegen ze de rangdistinctieven namelijk op de mouw.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Dan hadden ze het druk op 15 januari! Nieuwe uniformen, epaulettes en nieuwe rangen...

Mijn scanner heeft er trouwens vandaag geen zin in, eens kijken wat er mis is, de afbeeldingen komen dus wat later...
asjemenou

Verwijzing naar Russische uniformen in WOII

Bericht door asjemenou »

We wachten de scans wel af. Ik vind dat we met de discussie over de Russische uniformen een beetje teveel off topic gaan daarom heb ik een nieuwe topic aan gemaakt, Russische uniformen in WOII. Zie; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15604
Misschien kan je de scans op deze topic plaatsen.
dynatra
Lid

Bericht door dynatra »

het duitse formele uniform, en het amerikaanse field uniform.
Kriegsmarine
Lid

Bericht door Kriegsmarine »

Afbeelding
snafu
Lid

Bericht door snafu »

deutsche panzerjäcke.zwart prachtig vestje.ooit koop ik er zo nog een
Greifkommando!
screamingeagle90
Lid

Bericht door screamingeagle90 »

Duitsse uniformen, zijn netter en ik vind de zwarte panzer en ss uniformen toch aparter dan het groene wat veel wordt gebruikt.
mooiste uniform naar mijn mening:
Afbeelding
''Aufstehen, Zuruck in die gräber, Der ruckzug aus Montfort is irtumlich gegeben''
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Dat is natuurlijk het duitse.
De typische helm en de mooie strakke kledij.. Geweldig!
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Auke schreef:
rik3445 schreef:Ik vind de kleur ook mooier van de uniformen en als je dan zeg maar allemaal onderscheidingen hebt dan staat dat mooi ( vind ik :wink: )
Dat hoor ik vaker, maar waarom vinden jullie het uniform van een hoge Sovjetofficier dan niet mooier dan die van een hoge Duitse officier? Sovjetofficieren hebben tenslotte veel meer onderscheidingen op. Daar ben ik nu benieuwd naar :wink:
Ik vind persoonlijk dat die Russen iets teveel onderscheidingen hebben waardoor het juist niet meer mooi is.

He moet wel een beetje bescheiden blijven hè. :wink:
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Tja, smaken verschillen, ik vind al die onderscheidingen wel mooi. Het is wel zo dat de waarde van een onderscheiding door de Russische - en Sovjetautoriteiten enorm werd verlaagd. Een standaard Amerikaanse militair die in 1945 uit dienst gesteld werd kreeg tijdens de oorlog een paar onderscheidingen en na de oorlog helemaal niets meer. Een Sovjetveteraan die in 2006 nog leefde kreeg na de oorlog tenminste dertien medailles, een orde en een insigne - 20, 25, 30, 40, 50, 55 en 60 jaar Overwinning in de GPO; 30, 40, 50, 60, 70, 80 jaar Sovjetstrijdkrachten; Medaille van Zjoekov en OPO 1985 versie. Dat kan dan een soldaat zijn geweest die misschien amper een gevecht heeft gezien of amper moed heeft getoond. Deze medailles zijn dus letterlijk waardeloos aangezien iedereen ze kreeg. En dit zijn dan alleen nog maar de 'standaard' medailles, er waren er nog veel meer waar je niets voor hoefde te doen.

Ook in de oorlog kregen de Sovjetsoldaten 'voor iedere scheet' een medaille. De zogenaamde 'campagnemedailles' (Verdediging Leningrad, Bevrijding Warschau, Verovering Berlijn, etc.) werden aan iedereen uitgekeerd die bij deze campagne aanwezig was. Aanwezig zijn was voldoende om zo'n medaille te krijgen. Iemand met z'n hele borst vol met deze medailles hoeft dus helemaal niet dapperder te zijn geweest dan iemand met alleen een Medaille voor Moed.

Het enige voordeel is dat een verzamelaar aan de ribbon bar precies kan zien waar een veteraan in de oorlog is geweest en wanneer hij is overleden - namelijk aan zijn laatste aanwezige jubileumsmedaille.
Plaats reactie