Uniformen.

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig

Van welk land vonden jullie het uniform het mooist? (Zouden jullie ook willen vertellen waarom jullie dat vinden)

Duitsland
73
50%
Verenigde Staten
43
29%
Engeland
15
10%
Canada
1
1%
Frankrijk
1
1%
Rusland
6
4%
Anders namelijk:
8
5%

Totaal aantal stemmen: 147

Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

De vraag is welk uniform het mooist is...
Dat is vrij makkelijk. Het land waar de mode-industrie is gevestigd, het land welke het meest modebewust is, het land welke het ijdelst is.....
Dat land heeft ook het mooiste uniform.....en dat land is Italie.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Italië? Met die gepluimde kiekens op hun helm???? _/-\o-

Geef mij maar een gecamoufleerde Waffen-SS Panzergrenadier LAH of een Heer Panzer crewmember 116. Panzer Division.
Stukken mooier! (komende van een US verzamelaar)
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Om nog even terug te komen op de Sovjets met hun borst vol met onderscheidingen.

Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar het is inderdaad zo dat de Sovjets altijd hun borst vol hebben hangen terwijl militairen uit andere landen dit niet hebben. Volgens mij is de enige verklaring hiervoor dat de Sovjets op hun nette uniform de onderscheidingen droegen, en andere landen (o.a. Duitsland) hier ribbons droegen.

Deze foto van Georgy Konstantinovitsj Zjoekov is gemaakt tussen 01-06-1945 en 20-06-1949. Wanneer we deze foto vergelijken met een foto van Gerd von Rundstedt, zien we dat Rundstedt amper onderscheidingen draagt. Hij heeft hier 33 onderscheidingen, ongeveer evenveel als Zjoekov, maar draagt ze simpelweg niet.

Het is ook onzin dat Sovjets eerder een onderscheiding kregen dan bijvoorbeeld een Duitser. We zien dat Zjoekov drie Gouden Sterren van de Held van Sovjet-Unie draagt, en Von Rundstedt drie klassen van het Ritterkreuz. In totaal werden er 11.851 Gouden Sterren van de Held van Sovjet-Unie uitgekeerd in WOII, vergelijkbaar dus met de 8.371 Ritterkreuze en toevoegingen hierop (en het Rode Leger was ook veel groter). Wat betreft deze belangrijkste onderscheidingen was dit voor beide landen dus gelijk.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

hmm. ik vind het duitse mooier: veel soberder, en heeft meer effect. als je immers tientallen medailles hebt hangen heb je meer het idee dat zo'n man al 20 keer aan de avondvierdaagse heeft meegelopen.
als je een paar medailles hebt trekken die de aandacht, met zo veel zie je door de bomen het bos niet meer.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Jeeper704; pluimvee met vogelpest op de helm is een Italiaans geheim wapen :roll:

Alleen de Bersaglieri hebben trouwens een pluim op de helm...

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Weet ik wel, was maar grapje (teveel Allo Allo gekeken, hehe). :wink:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Cas
Lid

Bericht door Cas »

@ Zuhkov en Remy Caré, ik snap jullie discussie wel maar ik wil alleen even dit zeggen, zonder wie dan ook af te kraken uit welk land dat ook (in het algmeen) Te veel medailles op je uniform ondanks wat je dan gepresteerd heb en waar je dat en hoe je dat gedaan heb, vind ik PERSOONLIJK een beetje TE uitzien, doe soms wel eens carnavalesk aan (Denk ook aan de parodie die Bert Visscher in z'n een van z'n shows daarop deed(de show met de vuurtoren).

Anywayz back on toppic, ik vind de zwarte uniformen met kepie van de Duitse panzer divisies persoonlijk wel mooi evenals sommige duitse en amerikaanse cammo's (vraag me niet welke dan moet ik mijn boeken gaan na kijken)
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
ABL Laurens
Lid

Bericht door ABL Laurens »

hallo,
ik zoek een belgisch uniform van 1940,
hoeveel is de prijs daarvan? het zal waarschijnljk niet weinig zijn,
toch al bedankt,
groetjes
Laurens

ik kan het eventueel ruilen tegen een duitse M16 helm, camo, origineel zonder binnenwerk.
"Van alles Gallische volkeren zijn de Belgen de dappersten. Zij leven immers het verst verwijderd van de provincia Romana en van de verfijningen van haar beschaving. Bovendien zijn zij de naaste buren van de Germanen die aan de overkant van de Rijn wonen, en met wie zij voortdurend in staat van oorlog zijn."

Julius Caesar, 58 v. Chr.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ABL Laurens schreef:hallo,
ik zoek een belgisch uniform van 1940,
hoeveel is de prijs daarvan? het zal waarschijnljk niet weinig zijn,
toch al bedankt,
groetjes
Laurens

ik kan het eventueel ruilen tegen een duitse M16 helm, camo, origineel zonder binnenwerk.
We hebben een speciaal "Marktplaats" onderdeel voor dit soort vragen. Lees goed de regels die in het "Marktplaats" onderdeel staan (helemaal bovenaan) voordat je een nieuw onderwerp aanmaakt.

Als je een vraag hebt over de prijs van een belgisch uniform van 1940 verwijs ik je graag door naar het "Verzamelaars & Collecties" onderdeel (lees ook hier even de regels, wederom bovenaan).
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Sovjet uniformen

Bericht door asjemenou »

Zo heeft een ieder hier z'n persoonlijke voorkeur voor een bepaald uniform. En het is ook zo, er zijn meerdere mooie legeruniformen. Van de hedendaagse gedragen velduniformen vind ik het camouflageuniform van de Duitse Bundeswehr nog het mooist. Het patroon is gewoon heel mooi. Gevolgd door het Deense maar dat lijkt dan ook veel op de Duitse.

Van de WOII uniformen wint voor mij toch wel de Sovjet Russische M43 Gymnastyrka. Het simpele uniform komt vaak heel mooi uit op de typische WOII Sovjet propagandafoto's.
Ik lees trouwens op dit topic dat er nogal wat misverstanden bestaan over de draagwijze van de medailles door de Sovjets. Ik zal dit even toelichten.

Afbeelding

Het was bij WOII Sovjet soldaten erg populair om de door hen behaalde orden/medailles op het velduniform te dragen. Dit verkozen zij liever dan het dragen van de ribbons. Dit verklaart ook de vele krasjes e.d. die veel Sovjet WOII medailles hebben.

Afbeelding

Een majoor van de Russische luchtmacht wordt begroet door misschien wel z'n ouders. Deze tweevoudige Held der Sovjet Unie draagt op z'n service dress een groep ribbons van de door hem behaalde medailles. Deze officier verkiest het dragen van de ribbons op z'n sevice dress.

Afbeelding

Mooie actiefoto van Sovjet soldaten. Gekleed in M43 velduniformen (met Telegreika) en getooid met bontmutsen. Bewapend met PPSh-41 machinepistolen. Heel karakteristiek voor de Sovjet WOII soldaat.

Dat de Sovjet soldaat voor elke scheet een medaille kreeg is wel erg overdreven maar de Sovjet Unie kende naast de officiele orde's en medailles ook veel jubileummedailles zoals bijv. 20/30/40 jarige jubileum van de overwinning op Duitsland en 40/50/60 jarige bestaan van de Sovjet strijdkrachten. Deze jubileummedailles werden zowel aan de veteranen als aan het dienstdoende personeel van de Sovjet strijdkrachten verleend.

Afbeelding

Daarnaast kreeg de Sovjet veteraan vaak ook nog (jubileum)medailles van de landen welke door zijn legereenheid "bevrijd" waren. De groep bovenstaande medailles bestaat dus niet alleen uit Sovjet medailles maar ook uit medailles verleend door de DDR, Bulgarije en Mongolië.

Eén ding moet gezegd worden. Van alle landen die deelgenomen hebben aan WOII heeft de Rusland (Sovjet Unie) de mooiste medailles. Vele zijn vaak net kleine schilderijtjes. En veel Russische medailles zijn ook nog vervaardigd van edelmetaal.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Inderdaad, er zitten erg veel mooie medailles tussen. Bedankt voor de toelichting. Nu begrijp ik waarom sovjet's met zoveel medailles rondlopen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
asjemenou
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Jubileummedailles

Bericht door asjemenou »

Niet alleen de Sovjets waren gul met jubileummedailles ook de leiders van de huidige Russische federatie weten er wel raad mee. In 1995 en in 2005 hebben zij ook zo'n jubileummedaille uitgegeven. Ook de Oekraïne en Wit Rusland hebben dit gedaan. Er waren er ook die 'm niet accepteerden; http://www.mosnews.com/news/2005/04/28/ ... test.shtml

Rare jongens die Russen maar militaire parade's geven dat kunnen ze als de beste; http://www.chinadaily.com.cn/english/do ... 440444.htm .
Wat die jubileummedailles aangaat, dit soort medailles worden hier in het Westen ook uitgegeven aan veteranen. Ik kan mij enkele Canadese veteranen herinneren, tijdens een nat. parade in Apeldoorn, die ook met een jubileummedaille rondliepen welke ze van Nederland hadden gekregen.

Terug naar de topic "uniformen".
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Afbeelding

There's nothing more to say about it.. 8)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

"Devils with baggy pants"

Ik zag het ergens staan vandaag, weet even niet meer waar...
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Jeeper704 schreef:Geef mij maar een gecamoufleerde Waffen-SS Panzergrenadier LAH of een Heer Panzer crewmember 116. Panzer Division.
Stukken mooier! (komende van een US verzamelaar)
Helemaal mee eens! :lol:
Het hoeft nog niet eens LAH of Windhund te zijn bij mij :P
Infanterie: Königin aller Waffen!
Plaats reactie