Waffen-SS
- Spik
- Lid
Waffen-SS
De meningen zijn verdeeld, maar volgens velen(waaronder ondergetekende) behoorde de Waffen-SS tot de meest geduchte tegenstander uit de 2e WO. Zelfs nu worden zij zowel door vriend en vijand nog steeds gerespecteerd om hun vechtlust en discipline.
Is dit terecht of zijn de meningen hier net zo verdeeld?
Is dit terecht of zijn de meningen hier net zo verdeeld?
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Mike.H
- Lid
Roel, de SS'er moest in zijn opleiding toch een Duitse herder voor een half jaar opvoeden en daarna neerschieten? volgens mij moest de Heer soldaat dat niet..
ik denk trouwens dat bepaalde divisies elite waren (zoals Wiking), de anderen waren gewoon kanonnenvoer die te vaak gewoon onnodige verliezen leden..
ik denk trouwens dat bepaalde divisies elite waren (zoals Wiking), de anderen waren gewoon kanonnenvoer die te vaak gewoon onnodige verliezen leden..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
- Spik
- Lid
Leden van de Waffen-SS waren geselecteerde manschappen die uitblonken in zowel mentaal als fysiek oogpunt. Tevens werden zij in speciaal opgezette scholen opgeleid in de meer tactische en strategische kunst van het oorlog voeren.
Ik deel wel de mening van Mike dat niet alle divisies elite waren,en dan met name de later toegevoegde divisies die slechts bedoeld waren om het aantal inzetbare manschappen uit te breiden.
Ik deel wel de mening van Mike dat niet alle divisies elite waren,en dan met name de later toegevoegde divisies die slechts bedoeld waren om het aantal inzetbare manschappen uit te breiden.
- Stephan.h
- Lid
- Contacteer:
- Dodo
- Lid
Ook dat zakte af. Zeker aan het eind van de oorlog. De Waffen-SS gebruikte toen ook kindsoldaten. Kijk maar naar het grote voorbeeld: Günter Grass. Hij stond de afgelopen week in het middelpunt. Als 16 jarige jongen ging hij in de Waffen-SS. Een elite-eenheid? Vroeger misschien, in de beginjaren van de oorlog. Aan het einde was het net als de rest van de Duitse strijdkrachten een bijeen geraapt zooitje.Spik schreef:Leden van de Waffen-SS waren geselecteerde manschappen die uitblonken in zowel mentaal als fysiek oogpunt. Tevens werden zij in speciaal opgezette scholen opgeleid in de meer tactische en strategische kunst van het oorlog voeren.
De uniformen, de propaganda hebben bijgedragen aan de mythe van de elite-eenheid. Het was gewoon zoals Roel zegt.
(Ik heb op Nee gestemd. Ze verdienen niet meer respect als de andere strijdkrachten)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- Darryl
- Lid
- Stephan.h
- Lid
- Contacteer:
Ik vind dat ze net zoveel respect verdienen, zaten ook 'mensen' in die dat moesten anders werd zijn gezin of familie uitgeroeid.
Veel konden er zelf ook niets aan doen dat ze Waffen- SS waren.
Ik denk dat de meeste Officieren wel nazi waren.
Zeg nou zelf wat doe je liever? je vecht voor Hitler dus je dood mensen terwijl je dat niet wilt, of, je verliest je familie en je komt zelf ergens gevangen te zitten?
Dan weet ik wel wat ik zou kiezen, de eerste dus vechten.
Is tog ook hard om als 13 jarig kind van de straat te worden geplukt en niet kiest om te vechten en dat opeens je familie voor je eigen ogen wordt vermoord
Zeg nou zelf wat doe je liever? je vecht voor Hitler dus je dood mensen terwijl je dat niet wilt, of, je verliest je familie en je komt zelf ergens gevangen te zitten?
Dan weet ik wel wat ik zou kiezen, de eerste dus vechten.

Is tog ook hard om als 13 jarig kind van de straat te worden geplukt en niet kiest om te vechten en dat opeens je familie voor je eigen ogen wordt vermoord

Laatst gewijzigd door Stephan.h op 21 aug 2006, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mike.H
- Lid
Hmm Hmm, bepaalde lengte enzo, raszuiver enz. maar dat was veel strenger aan het begin van de oorlog en ook toen al leden sommige divisies veels te veel onnodige verliezen..Spik schreef:Leden van de Waffen-SS waren geselecteerde manschappen die uitblonken in zowel mentaal als fysiek oogpunt. Tevens werden zij in speciaal opgezette scholen opgeleid in de meer tactische en strategische kunst van het oorlog voeren.
@ Stephan.. sommige buitenlandse vrijwilligers die zeggen ook dat ze voor een verenigd europa vochten, dus het had niet alleen maar met nazi's te maken enz.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
- Darryl
- Lid
Je ging toch vrijwillig bij de SS? Of vergis ik me nu?Stephan.h schreef:Ik vind dat ze net zoveel respect verdienen, zaten ook 'mensen' in die dat moesten anders werd zijn gezin of familie uitgeroeid.
Dan weet ik wel wat ik zou kiezen, de eerste dus vechten.![]()
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
- Spik
- Lid
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 8 keer
Dat is juist de meeste Waffen-SS'ers en vooral de buitenlandse vochten uit ideologie zoals het Vlaamse en Waalse Legioen. De meeste soldaten uit Letland, Estland, Polen enz. vochten ook omdat ze wraak wouden nemen op de Sovjets om hun wreedheden. En van strenge selectie was toen de de oorlog op z'n einde liep ook niet zoveel sprake meer als je ziet dat er ook Islamitische divisies waren.
Ik vind wel dat de Waffen-SS'ers die aant het Oostfront hebben gevochten respect verdienen, zij vochten tegen de Russen en ik heb ook een gelezen denk ik dat de meeste buitenlanders weigerden om tegen de westerse geallieerden te vechten. Het Waalse Legioen heeft wel in het Ardennenoffensief gevochten als ik me niet vergis.
De Waffen-SS waren misschien de meest gevreesde troepen en ik wil ook niet rechtvaardigen wat ze gedaan hebben maar het waren ook mensen, alee de de meeste toch denk ik.
Ik vind wel dat de Waffen-SS'ers die aant het Oostfront hebben gevochten respect verdienen, zij vochten tegen de Russen en ik heb ook een gelezen denk ik dat de meeste buitenlanders weigerden om tegen de westerse geallieerden te vechten. Het Waalse Legioen heeft wel in het Ardennenoffensief gevochten als ik me niet vergis.
De Waffen-SS waren misschien de meest gevreesde troepen en ik wil ook niet rechtvaardigen wat ze gedaan hebben maar het waren ook mensen, alee de de meeste toch denk ik.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
- Nick
- Lid
Niet altijd.Darryl schreef:Je ging toch vrijwillig bij de SS? Of vergis ik me nu?Stephan.h schreef:Ik vind dat ze net zoveel respect verdienen, zaten ook 'mensen' in die dat moesten anders werd zijn gezin of familie uitgeroeid.
Dan weet ik wel wat ik zou kiezen, de eerste dus vechten.![]()
De Waffen-SS werd veel ingezet, waardoor de verliezen erg hoog waren.
DIt moest aangevuld worden met soldaten uit andere onderdelen van het leger (luftwaffe, Heer, Kriegsmarine).
Er spelen vele factoren mee, dat mensen zich melden voor de Waffen-SS.
Er zaten mensen bij, die voor de ideologie vochten, maar lang niet allemaal!!!!!
Van huis uit moesten ze vechten, omdat men bang was voor het communisme. Ook vanuit de kerk. Daarom zaten er ook vele passtoors bij de SS. Maar sommige wilde ook gewoon op avontuur, weg uit dat oude dorpje. Iets zien van de wereld.
Weer andere deden het voor het geld, in die tijd was men niet zo welvarend als nu. Zo kon men teminste hun gezin onderhouden.
Infanterie: Königin aller Waffen!
- Nick
- Lid