SS Einsatzgruppen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Wat is er "verwerpelijk" aan mijn vraag om even te reageren als ik de moeite neem in detail op jouw mening te reageren?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

het was maar een grap hoor ;) werd verder niets mee bedoeld
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Wat hebben mensen momenteel een vreemde opvatting over humor.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Harro, ik heb vanavond even rustig de tijd genomen je erg uitgebreide(wordt gewaardeerd! :)) reactie even te lezen. Ik zie inderdaad mijn denkfout wel in.
Ik ben dit schooljaar begonnen op het HBO met de opleiding leraar geschiedenis en we hebben gisteren toevallig net geleerd dat we er heel erg op moeten letten dat we ons denkbeeld en onze kennis van tegenwoordig niet projecteren op het verleden daar er toen heel anders over dingen gedacht werd en de kennis van zaken over het algemeen minder was. Precies wat jij eigenlijk zegt. Deze fout heb ik bij mijn reacties nog wel gemaakt zie ik nu duidelijk in.
Uiteraard moeten we wel kritisch blijven, we kunnen natuurlijk niet zeggen over bijv. de jodenvervolging; "Ach ja, dat kun je de Duiters toen niet kwalijk nemen, zij wisten tenslotte niet beter." Dat is natuurlijk wel weer onzin, maargoed dat zeg jij ook niet in je reactie.

Bedankt in ieder geval, heb er weer wat van geleerd. :) :cheer:

Harro schreef:Wat is er "verwerpelijk" aan mijn vraag om even te reageren als ik de moeite neem in detail op jouw mening te reageren?
Dat is niet waarop ik doelde, ik doelde op hetgeen je daarna zei, namelijk dat ik wel tijd nam voor de discussie met Edgar en niet voor de discussie met jou. Dit is natuurlijk onzin, ik had gewoon niet echt meer aan dit topic gedacht omdat hij op een plaats stond waar ik zo goed als nooit kijk. Daar waar ik met Edgar discussierde daar kijk ik regelmatig dus kwam ik iedere keer weer langs die discussie kwam waardoor ik er telkens weer aan dacht te reageren.
Het was dus niet zo dat ik hier niet wilde reageren, dat ik geen waarde hecht aan een discussie met jou of dat ik mijn fouten niet zou willen toegeven. Met dat 2de deel van die zin liet je het wel een beetje zo voorkomen vandaar dat ik dat een verwerpelijke opmerking noemde... ;)

@Gamer0004: Zo grappig vond ik je opmerking anders niet. Je stoot me redelijk voor het hoofd met zo'n opmerking waarin je het doet voorkomen dat ik mijn ongelijk niet toe zou willen geven. Dat is namelijk grootse onzin en nergens op berust. Een loze opmerking dus... :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

dan bied ik hierbij mijn excuses aan voor mijn "grap" ;)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

gamer0004 schreef:dan bied ik hierbij mijn excuses aan voor mijn "grap" ;)
Hahaha, owkay vooruit dan maar... excuus aanvaard. :lol: :wink:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Duidelijk :)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

SiNiStEr schreef:Uiteraard moeten we wel kritisch blijven, we kunnen natuurlijk niet zeggen over bijv. de jodenvervolging; "Ach ja, dat kun je de Duiters toen niet kwalijk nemen, zij wisten tenslotte niet beter." Dat is natuurlijk wel weer onzin, maargoed dat zeg jij ook niet in je reactie.
Uiteraard! Je hebt helemaal gelijk. Dat is het verschil tussen verklaren en veroordelen. Mijn verklaring verhoudt zich tot een veroordeling zoals je bij een misdadiger wil weten wat hem drijft. We weten dat het een misdaad was, we veroordelen de betrokkenen voor hun gedrag, maar wat dreef ze ertoe? Mijn uitleg dat de gemiddelde Duitser door allerlei factoren destijds niet beter wist, is een verklaring waardoor het een klein beetje inzichtelijk wordt waarom de holocaust kon plaatsvinden (en zijn natuurlijk nog véél meer factoren).
Plaats reactie