Ik lig laatst wat op internet te surfen en toen kwam ik dit tegen:
http://warships.web4u.cz/lode.php?langu ... ojekt+1940
naar mijn weten had nederland alleen kruisers en onderzeeboten als belangrijkste wapens in haar arsenaal gepland,
maar ik wist niet dat er ook plannen waren voor slagschepen!
kan iemand mij wat meer vertellen hierover mischien ook nog een paar tekeningen vinden???
Project 1940
-
- Lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
- Locatie: Voerendaal
- Auke
- Beste Avatar 2007/2008
- Berichten: 1531
- Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11
Dat was een slagkruiser-ontwerp, het kwam alleen niet verder dan de tekentafel.
Zie ook:
http://www.netherlandsnavy.nl/Battlecruisers.htm
Zie ook:
http://www.netherlandsnavy.nl/Battlecruisers.htm
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
-
- Lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
- Locatie: Voerendaal
-
- Lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
- Locatie: Voerendaal
ff een beetje een update,
hij stond geclassificeerd als slagkruiser maar toen ik hem vergeleek met de scharnhorst bijv.
op veel punten was het pantser van 1940 dikker (zo noem ik hem even)
dan de scharnhorst vooral qua deckarmor maar zijn snelheid was lager dan de scharnhorst 20 knopen tegenover 32 knopen de bewapening was gelijk.
Terwijl de scharnhorst stond geclassificeerd als slagschip,
is het niet een beetje raar als een slagkruiser zwaarder bepantserd is en langzamer is dan een slagschip??
ter vergelijking:
Project 1940:
Main side belt 225 mm (inclined at 75o)
Upper side belt 40 mm (inclined at 75o )
Side belt forward 30 mm tapering forward to 15 mm
Side belt aft 30 mm upper, 60 mm lower
Torpedo bulkheads 40 mm
Main deck 75 + 25 mm
Lower deck aft 125 -150 mm protecting steering and propellors
Turrets
Conning tower 150 mm
Bulkheads 225 mm
28 cm barbettes 200 - 250 mm tapering to 40 mm below
12 cm barbettes 75 mm tapering to 60 mm
Scharnhorst:
Side Belt : 170mm - 320mm
Fore Bulkhead : 150mm
Aft Bulkhead : 120mm
Command Tower : 218mm
Magazine Side : 80mm
Magazine Top : 110mm
Fore Barbette : 350mm
Side Barbette : 350mm
Aft Barbette : 350mm
Turret Front : 358mm
Turret Top : 125mm
Turret Side : 190.5mm
Deck : 48.3mm
hij stond geclassificeerd als slagkruiser maar toen ik hem vergeleek met de scharnhorst bijv.
op veel punten was het pantser van 1940 dikker (zo noem ik hem even)
dan de scharnhorst vooral qua deckarmor maar zijn snelheid was lager dan de scharnhorst 20 knopen tegenover 32 knopen de bewapening was gelijk.
Terwijl de scharnhorst stond geclassificeerd als slagschip,
is het niet een beetje raar als een slagkruiser zwaarder bepantserd is en langzamer is dan een slagschip??

ter vergelijking:
Project 1940:
Main side belt 225 mm (inclined at 75o)
Upper side belt 40 mm (inclined at 75o )
Side belt forward 30 mm tapering forward to 15 mm
Side belt aft 30 mm upper, 60 mm lower
Torpedo bulkheads 40 mm
Main deck 75 + 25 mm
Lower deck aft 125 -150 mm protecting steering and propellors
Turrets
Conning tower 150 mm
Bulkheads 225 mm
28 cm barbettes 200 - 250 mm tapering to 40 mm below
12 cm barbettes 75 mm tapering to 60 mm
Scharnhorst:
Side Belt : 170mm - 320mm
Fore Bulkhead : 150mm
Aft Bulkhead : 120mm
Command Tower : 218mm
Magazine Side : 80mm
Magazine Top : 110mm
Fore Barbette : 350mm
Side Barbette : 350mm
Aft Barbette : 350mm
Turret Front : 358mm
Turret Top : 125mm
Turret Side : 190.5mm
Deck : 48.3mm
- Auke
- Beste Avatar 2007/2008
- Berichten: 1531
- Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11
De snelheid zegt niet veel. De Duitsers waren goed in het bouwen van snelle slagschepen, de Bismarck-klasse haalde 30,1 knopen, de Gneisenau 30,7 knopen en de Scharnhorst zelfs 31,7 knopen. Er waren niet veel slagschepen die dit evenaarden. De Italiaanse Littorio-klasse haalde 31 knopen en Amerikaanse Iowa-klasse, haalde 33 knopen (waarschijnlijk de beste slagschepen ooit).
De Scharnhorst-klasse schepen waren inderdaad vrij licht bepantserd, vandaar dat de Britten deze schepen ook meestal classificeren als slagkruisers (lekker koppig).
Ik denk dat de Duitsers voor de lichte bepantsering en klein kaliber kanonnen tegenover een hoge snelheid kozen om dezelfde reden als ze deden bij de bouw van de Panzerschiffe: sneller zijn dan iedereen die sterker is en sterker zijn dan iedereen die sneller is. De Kriegsmarine was tenslotte maar kleine marine en zou nooit een grote zeeslag aangaan. De schepen werden vooral gebruikt voor koopvaardijjacht en kustoperaties, en in een marine met zulke doelstellingen pasten deze schepen wel.
Ter vergelijking: lijntekeningen van Project 1940 en de Scharnhorst-klasse.
Lijntekening Project 1940
Lijntekening Scharnhorst
De Scharnhorst-klasse schepen waren inderdaad vrij licht bepantserd, vandaar dat de Britten deze schepen ook meestal classificeren als slagkruisers (lekker koppig).
Ik denk dat de Duitsers voor de lichte bepantsering en klein kaliber kanonnen tegenover een hoge snelheid kozen om dezelfde reden als ze deden bij de bouw van de Panzerschiffe: sneller zijn dan iedereen die sterker is en sterker zijn dan iedereen die sneller is. De Kriegsmarine was tenslotte maar kleine marine en zou nooit een grote zeeslag aangaan. De schepen werden vooral gebruikt voor koopvaardijjacht en kustoperaties, en in een marine met zulke doelstellingen pasten deze schepen wel.
Ter vergelijking: lijntekeningen van Project 1940 en de Scharnhorst-klasse.
Lijntekening Project 1940
Lijntekening Scharnhorst
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!