Russische uniformen in WOII
-
- Lid
-
- Lid
- Contacteer:
Re: Russische uniformen in WOII
Heeft er iemand foto's van de Russische uniformen in het begin van Barbarossa ? Zoals ik ooit eens gelezen heb was dat maar een pover samenraapsel van kledingstukken, de soldatenuniformen bedoel ik.
Dank U
Dank U
-
- Lid
Naar mijn weten is er geen handellaar binnen de Benelux, grotere kans zal je hebben bij particulieren.wallienator schreef:weet iemand waar ik M43 uniformen kan kopen binnen de benelux?
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 67 keer
- Ontvangen: 117 keer
http://www.rkka.ru/iuniform.htm .LEO schreef:Heeft er iemand foto's van de Russische uniformen in het begin van Barbarossa ? Zoals ik ooit eens gelezen heb was dat maar een pover samenraapsel van kledingstukken, de soldatenuniformen bedoel ik.
Dank U
Een samenraapsel van uniformen zou ik het niet direct willen noemen. Men had zeker in het begin van de oorlog een tekort aan uniformen en uitrustingsstukken. Het is voor gekomen dat Sovjet soldaten geheel of gedeeltelijk ten strijde trokken in burgerkledij.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
- Contacteer:
@ asjemenou, bedankt voor de aanvulling. Vanaf welk jaar kwam er dan schot in de uniformering van het Rode Leger ?
- Mr_Flibble
- Lid
- Contacteer:
Re:
Russische soldaten ritselden bij voorkeur SVT-40 bajonetten, omdat ze bij hun uitrusting geen gevechts- of 'utility'-mes kregen. De Mosin-Nagant bajonet is nagenoeg onbruikbaar als mes, behalve als, hoe kan het ook anders, bajonet op het wapen zelf.racefiets schreef:Waarom heeft de soldaat op foto 1 die met een PPSH is bewapend een Tokarev SVT40 bayonet?
De SVT-40 bajonetten kwamen met een schede, wat het bij je dragen gemakkelijker maakt. Het Mosin Nagant bajonet niet...
Ik heb ook een SVT-bajo voor bij mijn re-enactment uitbeelding.
In Tabulas Argenteas Refero
- asjemenou
Sovjet uniformen in WOII
Vanaf 1942 kwam de Sovjetrussische oorlogsindustrie op gang. Ook kregen de Sovjets veel "lend-lease" materiaal van de westerse geallieerden. Zo werden er bijvoorbeeld in de Verenigde Staten ook uniformen en schoeisel voor het Sovjet leger gemaakt. Ondanks al deze leveringen bleven de tekorten het Sovjet leger tot aan het einde van de oorlog achtervolgen.LEO schreef:@ asjemenou, bedankt voor de aanvulling. Vanaf welk jaar kwam er dan schot in de uniformering van het Rode Leger ?
Het trieste is dat veel van dit materiaal door bureaucratie, corruptie en zelfverrijking niet op de plek van bestemming terecht kwam. Dit had tot gevolg dat vele Sovjet WOII soldaten niet meer dan een uniformjas, -broek, een kwartiermuts en een riem kregen uitgereikt. Op 29 november 1942 werd er zelfs een bevel uitgevaardigd aan de grafdelvers of wat zij moesten innemen van hun gesneuvelde kameraden. Dit waren bijvoorbeeld overjassen, uniformjassen, broeken, mutsen, truien, handschoenen, laarzen en Valenki (vilten winterlaarzen).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
Ik vind Russische uniformen van tijdens de Tweede Wereldoorlog er een beetje goedkoop uitzien. Het komt niet echt ''machtig'' over zoals de Duitse uniformen. Wat vinden jullie eigenlijk de mooiste uniformen die gedragen zijn tijdens WO2? Duitse uniformen stralen een bepaalde ''macht'' uit. Door de uniform die je draagt krijg je ook een idee hoe gedisciplineerd een leger is, goed voorbeeld zijn de Duitse uniformen. Als je een Duitse officier in een strak uniform met een ijzerenkruis ziet, krijg je toch meer het gevoel dat hij meer gedisciplineerd/volhardend is dan een Britse officier in een Brits uniform, wat weer niet zo strak is.
Alleen het hoeft niet zo te zijn..

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?
Alleen het hoeft niet zo te zijn..

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

-
- Lid
Dan heb ik ook nog een vraag:
Hadden ze tijdens de Tweede Wereldoorlog al kogelvrije vesten? Zo ja, werden deze door bepaalde legers al gedragen?
Hoe zit het met hoge officieren op een slagveld, hadden zij een speciaal kogel-werend uniform of een uniform die voor extra bescherming zorgde?
Bv. uniform van Erwin Rommel in Afrika was beter tegen hitte bestendig ?
Hadden ze tijdens de Tweede Wereldoorlog al kogelvrije vesten? Zo ja, werden deze door bepaalde legers al gedragen?
Hoe zit het met hoge officieren op een slagveld, hadden zij een speciaal kogel-werend uniform of een uniform die voor extra bescherming zorgde?
- iknowdintoo
- Lid
- Ontvangen: 1 keer
Er waren wel een soort kogelvrije vesten, de zogenaamde Flak Jackets. Deze werden gedragen door bemanningen van Britse en Amerikaanse bommenwerpers, tegen scherven veroorzaakt door de luchtafweer. Maar deze waren erg zwaar en dus niet praktisch voor gebruik door infanterie of dergelijke.
En, sommige Russische uniformen waren wel degelijk indrukwekkend, of tenminste wat erop zat

En, sommige Russische uniformen waren wel degelijk indrukwekkend, of tenminste wat erop zat

-
- Lid
Hehe, inderdaad. Die medailles zijn automatisch zijn kogelwerend ''vest'' 
Ik snap echt niet dat de Russen zoveel onderscheidingen hadden.. ze hadden voor elke veldslag wel een medaille volgens mij :p

Ik snap echt niet dat de Russen zoveel onderscheidingen hadden.. ze hadden voor elke veldslag wel een medaille volgens mij :p
- asjemenou
Russische uniformen in WOII
Dit topic gaat eigenlijk over Sovjetrussische uniformen gedurende WOII en niet zozeer over het wel en wee van Duitse of Britse uniformen.wo2-freak schreef:Ik vind Russische uniformen van tijdens de Tweede Wereldoorlog er een beetje goedkoop uitzien. Het komt niet echt ''machtig'' over zoals de Duitse uniformen.
Wat het Sovjetrussische uniform betreft, de Sovjet Unie moest een gigantisch leger kleden en uitrusten. Aan het begin van de oorlog was het daar nauwelijks toe in staat. Dat er daarbij dan op de kosten werd gelet lijkt mij dan ook een logische zaak. De Sovjetrussische M35 en M43 uniformen waren geënt op traditionele Russische (boeren) kledij, een kiel (gymnastiorka) met daaronder een wijde broek (sharovari). Met de invoering van het M43 uniform kwamen ook de typisch brede schouderepauletten (pogoni) op het Sovjetrussische uniform terug. Iets wat veel Russen in die tijd verbaasde. Het M43 uniform had dan ook veel weg van het uniform van het prerevolutionaire Russische leger. Een veel gehoorde opmerking in het Sovjet leger in die dagen was dan ook; "Morgen komt ook de tsaar weer terug".
Nu is de bovenstaande Sovjet militair op de foto, maarschalk Georgy Zhukov, wel een uitzondering natuurlijk. Veel van de onderscheidingen die hij draagt zijn maar aan een enkeling verleend.wo2-freak schreef:Ik snap echt niet dat de Russen zoveel onderscheidingen hadden.. ze hadden voor elke veldslag wel een medaille volgens mij :p
Je zit er met je opmerking, dat de Sovjets voor elke veldslag een medaille hadden, niet zover naast. Want dit hadden ze inderdaad ook. De Sovjets waren royaler met het uitgeven en verlenen van onderscheidingen dan bijvoorbeeld de Amerikanen en de Britten.
Zo bestaan er alleen al medailles voor de verdediging van Stalingrad, Leningrad en Moskou. Maar ook medailles voor de inname van Koningsbergen, Wenen en Berlijn. Daarnaast werden er ook diverse dapperheidonderscheidingen verleend.
Vaak zie je op foto's van Sovjet WOII veteranen dat deze een hele rij medailles hebben. Daar zitten ook een heleboel (naoorlogse) herinneringsmedailles bij. In mijn Sovjet verzameling heb ik zo'n groep medailles welke verleend is aan een junior technisch luitenant behorende tot het 2e Oekraïense Front. Het is weliswaar een gedeeltelijke reconstructie. Zelf denk ik dat ik dat de groep nog niet compleet is. Het zou best kunnen zijn dat er aan de persoon bijvoorbeeld ook nog een Medaille voor dapperheid of een Orde van de rode ster of enige burgeronderscheidingen zouden kunnen zijn verleend. In ieder geval heb ik de groep tot zover compleet gemaakt met de (jubileum) medailles die zo'n beetje elke Sovjet WOII veteraan toch wel heeft gekregen.

Bovenste rij v.l.n.r; Orde van de Patriottische oorlog 2 klasse (1985 uitgave), daarnaast de Medaille voor de verdediging van de Kaukasus, Medaille voor de inname van Boedapest, Medaille voor de inname van Wenen, Medaille voor de overwinning op Duitsland in de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de overwinning op Japan, Medaille voor de 20 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de 30 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille voor de 40 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945.
Midden links; Medaille herdenking van de 100e geboortedag van Lenin (voor militaire heldendom).
Onderste rij v.l.n.r; Herinneringsspeld voor de 25 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, daarnaast de Medaille 30 jaar Sovjet leger en vloot, Medaille 40 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 50 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille 60 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille voor de 50 jarige herdenking van de overwinning van de grote vaderlandse oorlog 1941-1945, Medaille 70 jaar strijdkrachten der USSR, Medaille herdenking 100e geboortedag van maarschalk Zhukov.
-
- Lid
Heey, bedankt voor de informatie! Ben ik een stuk wijzer van geworden.
-
- Lid
Ook troepen die een erg risicovolle opdracht moesten doen kregen soms een kogelvrijvest.wo2-freak schreef:Dan heb ik ook nog een vraag:
Vandaag nog las ik in het boek monte cassino van Matthew Parker iets over genietroepen die een bulldozer moesten besturen waarbij ze blootgesteld werden aan scherpschutters en hierbij een kogelvrijvest moesten aan doen. Wel staat er nog bij dat het erg zwaar en onhandig was, dus voor mobiele (infanterie)eenheden was het niet bepaald handig me dunkt.