Vraag over intacte bom (+/- 60 cm op 20 cm) uit wereldoorlog
-
- Lid
Vraag over intacte bom (+/- 60 cm op 20 cm) uit wereldoorlog
Ik vroeg mij af of iemand iets meer weet over deze bom. Ze is volledig intact en staat al jaren ergens in een hoekje van een gebouw. Houdt dit een risico in?
- Justin
- Lid
Als ze echt volledig intact is, en niet onklaargemaakt oid (weet niet of je dit van de buitenkant kunt zien bij zo'n ding), dan zou ik dat ding maar gauw weg doen voordat er iets goed mis gaat..
Laatst gewijzigd door Justin op 05 mar 2007, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
- Mauserwerke
- Lid
- BBB
- Lid
-
- Lid
Re: Vraag over intacte bom (+/- 60 cm op 20 cm) uit wereldoo
Dit is zo'n vraag waar je het antwoord al op weet neem ik aan
Re: Vraag over intacte bom (+/- 60 cm op 20 cm) uit wereldoo
Als het "BOEM" zegt, is het gebouwtje weg
Daar is 'ie weer!
- Goof
- Lid
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 62 keer
- Ontvangen: 107 keer
oorlogsmunitie
Beter is het om helemaal van de granaat af te blijven en de politie in te schakelen. Deze nemen dan contact op met de EOD (hopelijk heb je dit inmiddels al gedaan).
Mijn oom, een oud EOD'er, zou zeggen; Je kunt maar één fout maken met oorlogsmunitie maar het is wel meteen je laatste. En zorg dan wel dat je het goed fout doet want anders zit je voor de rest van je leven in een rolstoel...
Wat ik van mijn oom vaak gehoord heb is dat opgegraven scherpe munitie steeds onstabieler wordt naarmate het uitdroogt. Dit betekent dat aangevreten/doorgerotte ontstekers spontaan in werking kunnen gaan treden. Soms is het trillen van een voorbij rijdende vrachtauto (camion) al genoeg om zo'n ontsteker af te laten gaan.
Mijn oom, een oud EOD'er, zou zeggen; Je kunt maar één fout maken met oorlogsmunitie maar het is wel meteen je laatste. En zorg dan wel dat je het goed fout doet want anders zit je voor de rest van je leven in een rolstoel...
Wat ik van mijn oom vaak gehoord heb is dat opgegraven scherpe munitie steeds onstabieler wordt naarmate het uitdroogt. Dit betekent dat aangevreten/doorgerotte ontstekers spontaan in werking kunnen gaan treden. Soms is het trillen van een voorbij rijdende vrachtauto (camion) al genoeg om zo'n ontsteker af te laten gaan.
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 40 keer
asjemenou daar geef ik je helemaal gelijk in. Maar er is genoeg in omloop van dit soort granaten die helemaal niet oorlogs zijn, een originele inerte lading hebben en excercitie zijn. De EOD heeft maar 1 manier van kijken of iets onklaar is en dat is vernietigen. Als ik zo naar de granaat kijk dan heeft deze alleen oppervlakte roest en geen pitting, vandaar ook mijn vraag of er nog verf resten te zien zijn. Blauw is namenlijk een eerste indicatie dat het helemaal niet om een scherpe granaat zou gaan. Een mogelijkheid dat iemand deze in of na zijn diensttijd mee genomen heeft is niet uit te sluiten.
Bij het aan de ontsteker voelen bedoel ik enkel een paar vingers op de ontsteker en kijken of je deze zo een stukje los kan schroeven. Dit is dan gelijk een indicatie dat de granaat leeg gehaald is. Origineel kan je bij een bodemvonst of scherpe granaat de ontsteker er niet even uit schroeven. Deze zit goed vast.
Je reactie is heel begrijpelijk maar je moet ook voorzichtig zijn met het inroepen van de EOD. Zo is er 2 jaar geleden de EOD ingeroepen toen er een man dood in zijn huis werd aangetroffen. De agenten die de woning betraden kwamen een groot aantal wapens en munitie tegen in de woning. De EOD heeft gelijk alles afgevoerd en vernietigd terwijl later bleek dat de beste man een legale wapen en munitie verzamelaar was die alles netjes volgens de regels op vergunning had. De munitie (granaten en mijnen) waren door de EOD vernietigd, dit terwijl er geen enkel grammatje springstof in zat......
Bij het aan de ontsteker voelen bedoel ik enkel een paar vingers op de ontsteker en kijken of je deze zo een stukje los kan schroeven. Dit is dan gelijk een indicatie dat de granaat leeg gehaald is. Origineel kan je bij een bodemvonst of scherpe granaat de ontsteker er niet even uit schroeven. Deze zit goed vast.
Je reactie is heel begrijpelijk maar je moet ook voorzichtig zijn met het inroepen van de EOD. Zo is er 2 jaar geleden de EOD ingeroepen toen er een man dood in zijn huis werd aangetroffen. De agenten die de woning betraden kwamen een groot aantal wapens en munitie tegen in de woning. De EOD heeft gelijk alles afgevoerd en vernietigd terwijl later bleek dat de beste man een legale wapen en munitie verzamelaar was die alles netjes volgens de regels op vergunning had. De munitie (granaten en mijnen) waren door de EOD vernietigd, dit terwijl er geen enkel grammatje springstof in zat......
- asjemenou
EOD
Volgens mij was dit meer een fout van de politie dan van de EOD. De EOD is niet zozeer een organisatie die controleert wie een vergunning heeft voor wapens en munitie maar zij maakt explosieven e.d. onschadelijk. Het is ook nog een onderdeel van de krijgsmacht. Het natrekken/controleren op wapenvergunningen e.d. is een taak voor de politie.racefiets schreef:Je reactie is heel begrijpelijk maar je moet ook voorzichtig zijn met het inroepen van de EOD. Zo is er 2 jaar geleden de EOD ingeroepen toen er een man dood in zijn huis werd aangetroffen. De agenten die de woning betraden kwamen een groot aantal wapens en munitie tegen in de woning. De EOD heeft gelijk alles afgevoerd en vernietigd terwijl later bleek dat de beste man een legale wapen en munitie verzamelaar was die alles netjes volgens de regels op vergunning had. De munitie (granaten en mijnen) waren door de EOD vernietigd, dit terwijl er geen enkel grammatje springstof in zat......
Het is wel zo dat de EOD het zekere voor het onzekere neemt. Indien er niets bekend is over de munitie/explosieven dan wordt ze voor scherp aangezien en wordt ze als dusdanig behandelt.
Nu was de munitie van de overleden man onschadelijk maar je moest eens weten wat mijn oom aan scherpe munitie bij "verzamelaars" heeft weg gehaald. Je zal zo'n verzamelaar naast je hebben wonen die z'n huis vol heeft staan met scherpe granaten, pantservuisten e.d.
- Mauserwerke
- Lid
We mogen er toch vanuit gaan dat bij de EOD alleen echte experts werken. Als deze in een huis een complete verzameling aan mijnen e.d. aantreffen moet een van hun toch wel opgemerkt hebben dat deze onklaar gemaakt zijn. Ik neem ook aan dat je dat kan zien aan het ontstekings mechanisme.
Nu we toch bij dit onderwerp zijn. Is het dan ook niet gevaarlijk voor munitieverzamelaars dat ze 'scherpe' oorlogse munitie in huis hebben waar ook eventueel bodemvondsten tussen zitten? Dit kruit, net als al het ander kruit, wordt dan toch ook instabiel en onvoorspelbaar. Mij lijkt dat gevaar dan net zo groot als van deze granaat. Alleen dan wel in vele kleinere maten welteverstaan.
Of zie ik dit verkeerd?
Nu we toch bij dit onderwerp zijn. Is het dan ook niet gevaarlijk voor munitieverzamelaars dat ze 'scherpe' oorlogse munitie in huis hebben waar ook eventueel bodemvondsten tussen zitten? Dit kruit, net als al het ander kruit, wordt dan toch ook instabiel en onvoorspelbaar. Mij lijkt dat gevaar dan net zo groot als van deze granaat. Alleen dan wel in vele kleinere maten welteverstaan.
Of zie ik dit verkeerd?
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 40 keer
Je moet hierbij een onderscheid maken tussen kruit en expolosieve stof. Als kruit gaat ontbinden dan komt dat meestal vanwege vocht. Nu is kruit voor een groot gedeelte celulose en dat verteerd gewoon. Onstabiel wordt het in ieder geval niet, de verbrandingssnelheid wordt hooguit onregelmatig. Hiervan kan je enkel problemen krijgen als je de desbetreffende patroon wil gaan verschieten.
@asjemenou
Je hebt helemaal gelijk wbt de paar echt gekke verzamelaars. Waar het bij het desbetreffende geval fout is gegaan is denk ik een combinatie geweest waarbij als eerste de politie als schuldige aan te wijzen is. Die hadden best even kunnen controleren of de betreffende man een vergunning had. De EOD heeft ook niets fout gedaan want die hebben alleen maar hun eigen richtlijnen gevolgt. Vernietigen van munitie. Wat ik alleen maar even aan wil geven is dat je niet direct een doemsenario voor ogen moet hebben. Een hele kleine controle vooraf kan een heleboel problemen achteraf vaak voorkomen. Heel vaak is er helemaal niets gevaarlijks aan de hand. Is er wel wat aan de hand dan maakt die 2 minuten controle ook niets uit.
@asjemenou
Je hebt helemaal gelijk wbt de paar echt gekke verzamelaars. Waar het bij het desbetreffende geval fout is gegaan is denk ik een combinatie geweest waarbij als eerste de politie als schuldige aan te wijzen is. Die hadden best even kunnen controleren of de betreffende man een vergunning had. De EOD heeft ook niets fout gedaan want die hebben alleen maar hun eigen richtlijnen gevolgt. Vernietigen van munitie. Wat ik alleen maar even aan wil geven is dat je niet direct een doemsenario voor ogen moet hebben. Een hele kleine controle vooraf kan een heleboel problemen achteraf vaak voorkomen. Heel vaak is er helemaal niets gevaarlijks aan de hand. Is er wel wat aan de hand dan maakt die 2 minuten controle ook niets uit.
- asjemenou
EOD
Bij de EOD werken ook echte (explosieven) experts. Zo was mijn oom expert op het gebied van de Duitse munitie. Van Mauser patronen t/m vliegtuigbommen en zeemijnen heeft hij onschadelijk gemaakt. Volgens zijn zeggen het moeilijkste gebied. Aan het eind van de oorlog gebruikte de Duitsers niet alleen veel buitgemaakte munitie maar maakte ze bijvoorbeeld ook mijnen, booby traps van artilleriegranaten e.d. Het lastige hiervan is dat de Duitsers ter plekke ontstekers/ladingen e.d. aanpasten. Aanpassingen die in geen één handboek beschreven staan/stonden. Dan moet je als EOD man 60 jaar na dato maar even uit zien te zoeken of wat er nu aangepast is/was en waarom. Daarom het advies, als je oorlogsmunitie vind, blijf eraf! Zelfs voor een EOD'er is zo'n afwijkende granaat niet zonder gevaar.Mijn oom heeft tenminste z'n pensioen gehaald. Dat kunnen lang niet al zijn collega's zeggen.Mauserwerke schreef:We mogen er toch vanuit gaan dat bij de EOD alleen echte experts werken. Als deze in een huis een complete verzameling aan mijnen e.d. aantreffen moet een van hun toch wel opgemerkt hebben dat deze onklaar gemaakt zijn. Ik neem ook aan dat je dat kan zien aan het ontstekings mechanisme.
Ik denk dat een EOD'er (zoals mijn oom) echt wel kan zien of dat een granaat nog scherp is, en of dat de ontsteker er nog in zit o.i.d. Men neemt het zekere voor het onzekere en men bekijkt de munitie liever op een plek waar het niet zo gevaarlijk is. Een rijtjeshuis is tenslotte niet echt de ideale plek om een granaat te controleren of te demonteren. Vliegtuigbommen zijn uiteraard een ander verhaal.
Uitgaande van mijn oom zijn EOD'ers ook geen verzamelaars zoals wij. Het is hun werk om dergelijke explosieven onschadelijk te maken, niet om het te verzamelen. Ondanks dat ik een goede verstandhouding heb met mijn oom ziet hij er toch niet de lol van in om militaria (of munitie) te verzamelen.