Vraag over intacte bom (+/- 60 cm op 20 cm) uit wereldoorlog

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

@Racefiets: ik wist niet dat het kruit altijd gewoon helemaal veilig bleef. Ik hoef dus ook niet bang te zijn voor mijn opgegraven 8x57's op mn nachtkastje :wink: .
Geldt dit trouwens ook voor de slaghoedjes?

@Asjemenou: Werden er dan op grote schaal ontstekers veranderd of aangepast ter plaatse? En weet je ook hoe dat ongeveer ging?

Maar maken ze bij het onklaar maken van mijnen de ontsteking ook niet helemaal inactief zodat je dat makkelijk kan zien? Meestal halen ze die er toch helemaal uit dan..
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

@Mauserwerke
Nee hoor zolang je nachtkastje niet voor derden toegankelijk is hoef je je nergens zorgen om te maken. :wink:

Het aanpassen van artillerie granaten naar mijnen was niet iets wat enkel aan het einde van de oorlog gebruikt is. Duitsland had grote aantallen engelse granaten oa bij duinkerke veroverd een heeft deze ingezet als mijnen op bijvoorbeeld stranden en velden tegen landingsboten en vliegtuigen. Het bevestiggen van een ontsteker en een aanvuurlading werd vaak ter plaatse verzonnen. Zo zijn er verloopjes gemaakt van ijzer om bijvoorbeeld een druk of een trekontsteker te kunnen plaatsen maar dit is bijvoorbeeld ook van beton gedaan.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Heel interessant om te weten allemaal zeg! Ik ga eens kijken of ik er nog wat meer over kan vinden.

Hoe heb jij jouw hele verzameling munitie trouwens opgeborgen?(ik zag dat je ze in rekken had maar staan ze zo ook in een kluis of wat?)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Die bakken staan in een afgesloten stalen kast.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Ik zou hem toch door de EOD even laten na kijken.

Of hij nog intact is ofniet.Is nooit weg.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Laten nakijken wil zeggen dat je hem kwijt bent. Die wordt gewoon meegenomen ook al is die onklaar.
piet12
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2007, 19:37

Bericht door piet12 »

ik zou er maar vanaf blijven, het is een explosieve granaat, geen oefen of dergelijke, ik vindt regelmatig onderkanten van deze granaten, ca. 1,5 cm dikke wand, en die koperen rand om het midden is ook voor vele herkenbaar, in fragmeneten wel te verstaan.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Vraag over intacte bom (+/- 60 cm op 20 cm) uit wereldoo

Bericht door Charly1975 »

mp69 schreef:Ik vroeg mij af of iemand iets meer weet over deze bom. Ze is volledig intact en staat al jaren ergens in een hoekje van een gebouw. Houdt dit een risico in?

Afbeelding
mp69 schrijft dat het een bom is die "al jaren ergens in een hoekje van een gebouw" staat. Als dit gebouw een museum is of een andere publieke plaats dan mogen we er volgens mij vanuit gaan dat het geen enkel risico met zich mee brengt, omdat dan de noodzakelijke instanties op de hoogte zijn gebracht en een kijkje hebben genomen.

Dus mijn vraag aan mp69: waar heb je deze foto genomen ? Welk gebouw bedoel je ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
dannywireless
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 sep 2006, 10:26
Contacteer:

Bericht door dannywireless »

whaha dat biertje er ook echt naast, dit is een grote grap, niemand gaat een foto van een bom maken en vragen wat de risico's zijn
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

dannywireless schreef:whaha dat biertje er ook echt naast, dit is een grote grap, niemand gaat een foto van een bom maken en vragen wat de risico's zijn
Dat biertje ernaast is ter indicatie van de grote van de bom. Hij had er ook een briefje van 20 naast kunnen leggen maar daar is dit object iets te groot voor.
En men kan dat gerust vragen. Waarom zou die bom nu nog afgaan als hij al zo lang daar rustig heeft gestaan. Een tijd gelden werd er in gelderland door een boer zo'n ding nog een politiebureau binnengegooid (waarna wel de hele buurt werd afgezet).
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Mauserwerke schreef: En men kan dat gerust vragen. Waarom zou die bom nu nog afgaan als hij al zo lang daar rustig heeft gestaan. Een tijd gelden werd er in gelderland door een boer zo'n ding nog een politiebureau binnengegooid (waarna wel de hele buurt werd afgezet).
Doordat de bom en de interne delen op gaan drogen en weer een stuk gevaarlijker kunnen gaan worden.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

racefiets schreef:
Mauserwerke schreef: En men kan dat gerust vragen. Waarom zou die bom nu nog afgaan als hij al zo lang daar rustig heeft gestaan. Een tijd gelden werd er in gelderland door een boer zo'n ding nog een politiebureau binnengegooid (waarna wel de hele buurt werd afgezet).
Doordat de bom en de interne delen op gaan drogen en weer een stuk gevaarlijker kunnen gaan worden.
Ik hoorde dat de stabiliteit er niet op vooruit gaan nee. Maar die boer verklaarde ook al aan de politie: "Dat ding ligt 60 jaar in de blub en met ploegen (dat is best wat geweld) trek ik hem omhoog en gaan jullie nog klagen dat hij af kan gaan. TOEN ging hij al niet af"

Ach ja... voor zover dan het 'boerenverstand' denk ik :wink:
Gebruikersavatar
speurneus
Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2006, 14:49
Locatie: limburg belgie

Bericht door speurneus »

ik wil even reageren op de reactie van wat als de granaat een blauwe verflaag heefd gehad , ik ben zelf 4,5 jaar beroeps militair geweest en heb in bosnie kort bij de EOD gezeten als ondersteuning , nu weet ik dat er in oefen munitie ook vaak een kleine hoeveelheid lading zit , neem nu bijvoorbeeld een 155mm howitser granaat met een blauwe verflaag , deze is voor 80% gevuld met beton en de rest is gevuld met een springlading (hoeft niet altijd deze verhoudeng te hebben ), soms met rook of licht maar dan hebben ze vaak een andere kleur zoals wit of grijs met een gekleurde band , neem nu een blauwe brisant granaat deze bezitten vaak een lichtspoor ( fosfoor ) deze kan al gaan ontbranden als er zuurstof bij komt , een andere voorbeels is dat je ook groen geverfde granaten hebt met een blauwe band , deze bezitten wel degelijk een springlading , wat nu als 90% van de verf is verdwenen en je ziet enkel de blauwe rand nog een beetje , dan denk je dus dat je met een oefen granaat te maken hebt terwijl het dus een scherpe granaat is.
Het gevaarlijkste aan een granaat is de onsteking , als je een UXO (on exploded opject ) vind met een half onstekingsmechanisme dan kun je op je vingers na tellen dat de slagpin (om het zo maar even te zeggen ) behoorlijk is toegetakeld , deze onstekers bevatten ook nog eens een Zeer explosief vloeistof of poeder wat bij een minst vervronging kan afgaan.
de lading in de granaat is brandbaar ( vergelijkbaar als kaarsvet ) en explodeerbaar bij een tempratuur van ongeveer 1700 graden.
een lading smelten ze er ook uit en word zo vloeibaar als kaarsvet .
Mijn advied is , vraag na waar hij vandaan komt en probeer te kijken of er mischien een schrift op staat zoals een code , kijk even aan de onderkant of er een bodem in zit , zo niet dan is er helemaal niets aan de hand en gaat het hier om een illumination ( licht kogel ) of een subklusterbom ( een granaat die kleine bommetjes strooit )
als de bodem er onder uit is dan is deze al verschoten geweest.
is dit niet het geval , neem dan contact op met de EOD en ja dan ben je je granaat kwijt maar dat is beter dan je leven te verliezen.
groetjes speurneus.
zoek en ge zult vinden en door het juist te doen vreest gij niemand.
Plaats reactie