'De kluts kwijt' -Schutzstaffel-
- Sgt. Gallée
- Lid
'De kluts kwijt' -Schutzstaffel-
Hey allemaal,
Ik zat topics terug te lezen wat betreft de SS. Het enige probleem is ik begrijp er nu niks meer van :S. Er zijn veel tegenstrijdige berichten en wil graag de feiten op een rij zetten:
-De Waffen-SS was helemaal niet superieur aan de Wehrmacht op het gebied van gevechtskwaliteit.
-De Allgemeine SS (politieke tak) had de bewaking van de concentratiekampen in zijn takenpakket. De oorlogsmisdaden zijn vooral aan de Algemeine SS aan te rekenen.
-De Waffen-SS was de paramilitaire tak van de SS. (Sommige zeiden in verschillende posts dat deze 'niet zo oorlogsmisdadig' zouden zijn. Toch wil ik deze mensen eraan herinneren wat er gebeurde met de Amerikaanse krijgsgevangenen gedurende het Ardennenoffensief, die koelbloedig werden geexcuteerd.
-De SS-Landstorm was een Nederlandse divisie. De SS-Wiking bestond ook uit Nederlanders, maar overwegend Denen en Noren.
-De Einsatzgruppen waren de doodseskaders.
Als jullie nog punten willen toevoegen of aanpassen post ze dan in dit topic. Ik zal ze allemaal verzamelen en in een uiteindelijke post op een rij zetten.
Bjørn
Ik zat topics terug te lezen wat betreft de SS. Het enige probleem is ik begrijp er nu niks meer van :S. Er zijn veel tegenstrijdige berichten en wil graag de feiten op een rij zetten:
-De Waffen-SS was helemaal niet superieur aan de Wehrmacht op het gebied van gevechtskwaliteit.
-De Allgemeine SS (politieke tak) had de bewaking van de concentratiekampen in zijn takenpakket. De oorlogsmisdaden zijn vooral aan de Algemeine SS aan te rekenen.
-De Waffen-SS was de paramilitaire tak van de SS. (Sommige zeiden in verschillende posts dat deze 'niet zo oorlogsmisdadig' zouden zijn. Toch wil ik deze mensen eraan herinneren wat er gebeurde met de Amerikaanse krijgsgevangenen gedurende het Ardennenoffensief, die koelbloedig werden geexcuteerd.
-De SS-Landstorm was een Nederlandse divisie. De SS-Wiking bestond ook uit Nederlanders, maar overwegend Denen en Noren.
Als jullie nog punten willen toevoegen of aanpassen post ze dan in dit topic. Ik zal ze allemaal verzamelen en in een uiteindelijke post op een rij zetten.
Bjørn
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
-
- Lid
Re: 'De kluts kwijt' -Schutzstaffel-
Sgt. Gallée schreef:Hey allemaal,
ligt eraan welke divisie, maar de meeste Waffen SS divisie's waren even sterk als de Heer, ze kregen ook niet als eerste tanks of wapens.
Hoewel er wel banden waren was de Waffen SS idd niet verantwoordelijk voor die dingen, dat was allemaal de taak van oa de allgemeine SS (en Totenkopf
Tuurlijk zijn er oorlogsmisdaden gebeurt, oa die executie, maar mag ik je eraan herinneren dat Waffen SS'ers ook vaak dat lot wachte en dat alle landen (zeker aan het oostfront) verschrikkelijke oorlogsmisdaden hebben gepleegd.
De 3 divisies waarin de meeste Nederlanders zaten waren 23.SS Panzergrenadier Divisie 'Nederland' (oosfront, Leningrad->Narva->Kurland->Pommeria oid, 5.SS Panzer Division Wiking (bestond uit 3 regimenten, Westland (voor Nederlanders en Vlamingen), Nordland (voor Denen Noren en andere scandinaviers, werd laten een divisie (waarin ook veel Nederlanders zaten) en Germania (voor Duitsers).
De 3e divisie was 34.SS Grenadier Divisie 'Landstorm Nederland', deze vocht in Nederland en in België.
Een interesant weetje daarnaast, Nederland bracht relatief met 25.000 (tot (volgens andere bronnen) 55.000) soldaten de meeste niet-Duitse Waffen SS'ers voort.
voor veel meer info moet je kijken op deze 2 sites:
http://www.waffen-ss.nl
http://82.171.90.194/landstorm/
als het goed is wel, maar hier weet ik te weinig van
Bjørn
- Imme
- Lid
goed concept voor een thread. ik wou er zelf nog iets aan toevoegen,
-Werd de waffen-SS beter bevoorraad dan de WH?
Het gerucht gaat al jaren rond dat dit zo is. mijn vraag is nu, was dit wel zo?
Misschien kunnen mensen met kennis van zaken hier een mening over geven.
17th Engineers, We pave the way!
- Mike.H
- Lid
-
- Lid
Nee. In sommige gevallen zullen ze wel prioriteit hebben gekregen, maar in andere gevallen werd de Wehrmacht weer beter bevoorraad.Imme schreef:goed concept voor een thread. ik wou er zelf nog iets aan toevoegen,
-
- Lid
- Mike.H
- Lid
Wiking ook. Met name deze divisie! en GroBdeutschland zoals eerder gezegd dus was ook wel een elitedivisie, zeker!, maar een van de Wehrmacht.Aramillo schreef:Maar sommigen(zoals SS GroBdeutschland) waren toch wel Elite?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
-
- Lid
De Waffen SS waren niet beter of slechter uitgerust dan reguliere duitse eenheden.
Op gebied van gevechtskwaliteit waren ze wel beter naar mijn mening, elke canadees die in normandie gevochten heeft kan dat beamen, de 12 de ss Hitlerjugend divisie heeft daar zeer hard en kundig gevochten. Het enige verschil met Wehrmacht troepen is dat SS geindoctrineerd waren en veel standvastiger waren, ze vochten ook dikwijls tot de laatste man omdat SS troepen wisten dat ze zouden worden neergeschoten als ze levend in de handen van de geallieerden zouden valen, uitzonderingen daargelaten , ook de misdaden die door hen begaan zijn past allemaal in de ideologie.
Op gebied van gevechtskwaliteit waren ze wel beter naar mijn mening, elke canadees die in normandie gevochten heeft kan dat beamen, de 12 de ss Hitlerjugend divisie heeft daar zeer hard en kundig gevochten. Het enige verschil met Wehrmacht troepen is dat SS geindoctrineerd waren en veel standvastiger waren, ze vochten ook dikwijls tot de laatste man omdat SS troepen wisten dat ze zouden worden neergeschoten als ze levend in de handen van de geallieerden zouden valen, uitzonderingen daargelaten , ook de misdaden die door hen begaan zijn past allemaal in de ideologie.
Soldiers usually win the battles and generals get the credit for them. - Napoleon Bonaparte
- Sgt. Gallée
- Lid
Naar mijn weten was de kracht van de WSS vooral de angst die soldaten voor deze 'elite korpsen' hadden. Terwijl genoeg Heer troepen veel meer gevechtservaring hadden...verbeter me als ik fout zit
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
- mannerheim
- Lid
Re: 'De kluts kwijt' -Schutzstaffel-
Was dat niet de totenkopf SS?Sgt. Gallée schreef: -De Allgemeine SS (politieke tak) had de bewaking van de concentratiekampen in zijn takenpakket.
Ik kan het fout hebben.
-
- Lid
Volgens mij had de politieke SS de leiding over de kampen. Het kon wel gebeuren dat een W SS soldaat als bewaker in de kampen werd ingezet. en over de uitrusting. Volgens mij hebben, in verhouding, de W SS b.v. veel meer Tigers gekregen dan de reguliere Whermacht.
British soldier in Normandy:
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
-
- Lid
Totenkopf had de leiding over de kampen, maar het stond wel direct onder de politieke/algemene SS.Volgens mij had de politieke SS de leiding over de kampen. Het kon wel gebeuren dat een W SS soldaat als bewaker in de kampen werd ingezet.
Nee, ik heb een keer een vergelijking gezien, en het verschil was minimaal.Volgens mij hebben, in verhouding, de W SS b.v. veel meer Tigers gekregen dan de reguliere Whermacht.