Discussie SS

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
ironmarc
Lid

Discussie SS

Bericht door ironmarc »

Oke omdat de discussie in een ander topic stond heb ik deze geopend. Er was een discussie gaande over de daden van de SS.

BjornSpiN wrote:
Ja.
Ik vind het trouwens een beetje idioot Marc, dat je voor de daden die ''de SS-ers'' hebben gedaan, naar de bibliotheek moet.
Je weet toch wel het bestaan van eenne ''concentratiekampen'' af?
En laat het ook gelijk duidelijk zijn, dat heus niet elke SS-er, een landverrrader, oorlogsmisdadiger, ''smeerlap'' of weet ik wat is, doordat hij toevallig de SS-runen in oorlogstijd droeg.

Niet iedereen heeft er zoveel verstand van als jullie zelf denken te hebben. ik wil gewoon weten wat deze SS-ers allemaal wel niet op hun naam hebben staan. Heb afgelopen donderdag een docu gezien op Belgie over een SS comandant die nog steeds geen spijt van z'n daden heeft!! Echt niet normaal hoe dom je dan bent! Ik heb deze dingen gehoor en gezien op tv, ben er niet zelf bijgeweest, maar deze verhalen gaan toch niet voor nix de ronde??
Aanstaande Donderdag eindigd deze docu....

Het beeld wat ik toto nu toe heb van de SS is niet bepaald positief. Ik weet er verder weinig van dus daarom wil ik er wat meer over te weten komen dus ga me niet vertellen dat ik niet naar de bieb mag :!:
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Kijk WO1 is mijn specalty maar ik weet wel dat die SS en SD lui niet oke waren
Niet allemaal natuurlijk maar ze wisten het gewoon wat er gaande was
in de hogere ragen zeker.
en als ik van sommige EX SS hoor dat ze spijt hebben................
kan hoor........ maar bij mij geeft dat toch wel een bittere na smaak

ik bedoel ze zullen zeker niet voor TV zegen dat wat ze gedaan hebben goed was en dat het fijn was om mensen af te slachten

dacht ik zo
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Je hebt een heleboel verschillende eenheden SS, daar moet je natuurlijk naar kijken..

Verder, ja, als "gewone" soldaat kon je bij de Wehrmacht of Waffen-SS....die laatste lijkt me ook niet voor niets:S

In principe is dit de groep die meer "aanhanger van Hitler" is dan andere groepen...En dus misschien meer daden deden die we nu verafschuwen...

Verder is het denk ik lastig om erover te oordelen..

Jurrie
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Nee deze ex SS-er zei niet dat ie het fijn vond, hij vertelde alleen dat ie er geen spijt van had van wat ie allemaal gedaan had, dat hij er zelfs geen naar gevoel aan heeft overgehouden.
bizar....
Brodie
Lid
Contacteer:

Bericht door Brodie »

je zal Milosovisch het ook niet horen zeggen dat hij leuk vond dus
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

ironmarc schreef:Nee deze ex SS-er zei niet dat ie het fijn vond, hij vertelde alleen dat ie er geen spijt van had van wat ie allemaal gedaan had, dat hij er zelfs geen naar gevoel aan heeft overgehouden.
bizar....
Kijk,dat zijn nou van die mensen die ze moesten laten berechten,als hij nu nog alles goedkeurt van wat hij heeft gedaan en wat er is gebeurt dan ben je toch niet helemaal in orde in je hoofd.

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

precies!
maar vroeg of laat zal ie boeten! Daar zorgt de Grote Meneer hierboven wel voor!!!
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef: Niet iedereen heeft er zoveel verstand van als jullie zelf denken te hebben.

Gelieve je dan eerst beter te informeren voor je zo'n domme uitspraken doet over iemand waarvan je niets kent en die je alleen beoordeeld door een drie kwartieren durende subjectieve documentaire.

Als je eerst dieper op het onderwerp had ingegaan door bijvoorbeeld eens iets te lezen, had je geweten dat Van Dijck wel degelijk spijt had, maar dan van die verzetslui die hij heeft neergeschoten.

Als je dat had gedaan, en dan nog steeds van oordeel was dat Van Dijck geen spijt heeft, wel, dan pas kan je hem eventueel 'dom' noemen (en natuurlijk dat je jezelf beter acht dan hem).

En mag ik eens vragen: hoelang ben je al met WOII bezig? daar kan misschien al een antwoord gevonden worden waarom je zo reageert.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Ten eerste heb ik nooit gezegd dat ik mijzelf beter acht dan hem..
Domme uitspraak?? Het is mijn mening die ik gegeven heb, geen uitspraak.

Nou ik heb tijdens dat interview niet echt de indruk gehad dat ie spijt had, zelf zei hij ook zoiets van 'zoiets als spijt zal ik het niet noemen' of iets dergelijks. Niet alleen ik heb deze indruk gekregen, maar ook meerdere mensen waarmee ik dit heb zitten kijken.

Van jongs af aan interesseer ik mij in WO2 en ben ermee bezig, het geallieerde deel. Van het Duitse deel had ik nooit zo veel info over verzameld en gelezen, ze hebben namelijk nbiet zo 'lief' tegen m'n opa gedaan, vandaar...
Het klopt dus dat ik weinig van de SS af weet, ik reageer ook alleen maar op de dingen die ik er over weet. Ik ben van plan om hier wat meer over te weten te komen, dus wie weet mag ik er dan wel ove meepraten...
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Uit de andere topic
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1714

Tot slot: zou u ooit opnieuw bij de Waffen-SS gaan? ,,Ik wil niet meer strijden voor het fascisme. Bijna niemand gelooft er nog in. Misschien nog enkele duizenden, maar dat is te weinig om er nog een keer aan te beginnen. Maar heb ik spijt van wat ik toen deed? Nee. Ik heb gekozen om deel uit te maken van dat glimmende leger en ben erbij geraakt. Dat was mijn ambitie, mijn motivatie. En niet meespelen in een of ander groot politiek plan. ''

(pom)

Histories met Tony Van Dijck, donderdag om 21 uur op Canvas.

Hieruit blijkt toch wel dat ie zelf zegt dat ie geen spiit heeft?! Of ben ik nu gek??
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:Ten eerste heb ik nooit gezegd dat ik mijzelf beter acht dan hem..
Waarom noem je hem dan dom?
ironmarc schreef: Nou ik heb tijdens dat interview niet echt de indruk gehad dat ie spijt had, zelf zei hij ook zoiets van 'zoiets als spijt zal ik het niet noemen' of iets dergelijks. Niet alleen ik heb deze indruk gekregen, maar ook meerdere mensen waarmee ik dit heb zitten kijken.
Zoals ik al zei, het was nogal een subjectieve documentaire. In meerdere intervieuws in de pers verklaarde hij dat hij spijt had van die verzetsmannen. Dat is wat hij zegt, en niet een indruk die ik erover heb.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

oke over die verzetsmensen heb je gelijk Antwerpx:

,We gingen binnen en zagen vooraan aan het loket twee mannen zitten. Achteraan zat een man achter een bureau. We geboden hem naar voren te komen en toen brak er plots paniek uit. De drie mannen begonnen zich te verzetten en onze man die zou schieten, raakte ook in paniek. Toen heb ik mijn koelbloedigheid bewaard en heb ik die drie mannen zelf neergeschoten. Het waren zij of wij.''

- Maar twee van hen bleken achteraf onschuldig. ,,Dat is waar. De twee mannen die vooraan in het bureau zaten, waren absoluut onschuldig. Alleen de man die achteraan zat, was van het verzet. Onze inlichtingendienst had zijn werk niet goed gedaan. Heb ik spijt van die twee onschuldigen? Ja. Denk ik vaak aan hen? Ja.''

Maar verder blijkt ie toch geen spijt te hebben.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Moet je altijd spijt hebben van idealen dan?

Van verdere oorlogsmisdaden van van Dijck heb ik geen weet, laat dit ons even als hypothese nemen. Hoe fout was hij dan? Fout omdat hij deed wat hij dacht dat goed was? Fout omdat hij zijn idealen in daden omzette? Uiteraard dat geval in Vorst niet bijgerekend
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Peter ik respecteer jou mening maar ik vind dat wij zoiezo de hele SS niet hebben mee gemaakt dus we kunnen ook niet oordelen hoe zij zich gedragen hebben of ze nou goed op slecht waren...
Starting up again
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Timo schreef:Peter ik respecteer jou mening maar ik vind dat wij zoiezo de hele SS niet hebben mee gemaakt dus we kunnen ook niet oordelen hoe zij zich gedragen hebben of ze nou goed op slecht waren...
Nou ik denk toch tot wij wel kunnen oordelen of zij goed of slecht waren.Iedereen weet toch dat de SS vreselijke dingen hebben gedaan.
En zeg nou niet tot de SS'ers goed waren,ze waren natuurlijk niet allemaal zo fanatiek maar het meerdere deel toch wel.

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Plaats reactie