Discussie SS

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De discussie leidde naar de betrokkenheid van de Waffen-SS tegenover de betrokkenheid van de SS in het algemeen bij misdaden. Hierbij werd het gebracht alsof de Waffen-SS los gezien moet worden van die misdaden. Dat is onjuist en dus van belang in deze discussie.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

Naar wat ik hier gelezen heb, kan het zijn dat Harro ergens wel gelijk heeft.

en dat het 'misdadige' karakter van de Waffen-SS of uitgebreid: de SS niet kan ontkend worden.

Dit is niet enkel propaganda van na de oorlog!

Vele Waffen SS soldaten deden afwisselend dienst aan het front en dan in de kampen. Zij deden dit al dan niet vrijwillig.

Er zijn bijna geen (voor mij) gevallen bekend van SS soldaten (of het nu Waffen SS, EinszatsGruppen,...) die weigerden een misdaden te begaan én daarvoor gestraft werden.

Indien zij een overplaatsing vroegen, kregen ze dit. Waar men dan terechtkwam kan ik niet vertellen...

Maar waarom hebben niet veel meer SS geweigerd beestachtige opdrachten uit te voeren?

Het percentage misdaden in Waffen SS eenheden of SS algemeen was sowieso gemiddeld veel groter. Ik schrijf gemiddeld, er zullen altijd uitzonderingen in positieve en negatieve zin geweest zijn.

Ook heb ik eens een documentaire gezien van een pantsersoldaat, ik denk geen SS, op canvas, die zei'Soms maakten we wel krijggevangen, meestal niet)

Aan het Oostfront werden door beide zijden de gruwelijkste misdaden begaan.

Ik denk ook dat als je als soldaat maanden Oostfront ervaring opgelopen hebt, onder de gruwelijkste omstandigheden, als je dan overgeplaatst wordt met je divisie naar Frankrijk of Ardennen 1944 je die knop moeilijk kunt omdraaien. Waarom zou je anders gaan reageren? Een mens is toch ook maar een mens?
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

[quote="Gertos45"]Vele Waffen SS soldaten deden afwisselend dienst aan het front en dan in de kampen. Zij deden dit al dan niet vrijwillig.
quote]

Ik zou wel eens willen weten waar deze materie vandaan komt?

Ik heb al deze antwoorden een aantal malen doorgelezen en het liefst houd ik mij verre van dit soort discussies. Het zal toch nooit tot een en het zelfde resultaat komen n deze discussie over 10 jaar nog steeds gehouden zal worden.

Het zal toch altijd een welles nietes spelletje blijven.

Wel ben ik van mening dat je niet iets moet roepen omdat je het ergens gelezen of gehoord hebt. En tv/kranten/Canvas zijn voor mij niet altijd de even betrouwbare bronnen! Menig tv programma is doordrongen van de politieke correctheid die men zo graag wil horen.



JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Gertos45 schreef:Vele Waffen SS soldaten deden afwisselend dienst aan het front en dan in de kampen. Zij deden dit al dan niet vrijwillig.
JW schreef:Ik zou wel eens willen weten waar deze materie vandaan komt?
While the concentration camps did not fall under control of the Waffen-SS, it appears as though from a personnel standpoint there was a link between the tow as over forthy-three percent of all concentration camp officers served in the Armed SS.
Bron: F. L. MacLean The Camp Men

In dit boek de biografieën van 967 kampofficieren waarvan bijv. 159 dienst deden in de 3. SS-Division "Totenkopf", 57 in de 6. SS-Division "Nord", 45 in de 5. SS-Division "Wiking" en 39 in de 2. SS-Division "Das Reich". Slechts een selectie van een groot aantal kampofficieren, hetzelfde zal vermoedelijk echter ook gelden voor lagere rangen binnen het concentratiekamppersoneel. Zeker voor de 3. SS-Division "Totenkopf" die voor een groot deel werd gevormd uit leden van de Totenkopfverbände.

Andersom was er ook een uitwisseling van bijvoorbeeld licht gewond geraakte Waffen-SS'ers die tewerk gesteld werden in de concentratiekampen. Een berucht voorbeeld is dokter Mengele die in 1942 dienst deed in de 5. SS-Division "Wiking", maar nadat hij gewond raakte kamparts werd in Auschwitz van '43 tot '45. Helaas heb ik hierover geen nadere cijfers.
Gebruikersavatar
Gertos45
Lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:38
Locatie: Gistel

Bericht door Gertos45 »

jan willem schreef:
Gertos45 schreef:Vele Waffen SS soldaten deden afwisselend dienst aan het front en dan in de kampen. Zij deden dit al dan niet vrijwillig.

Ik zou wel eens willen weten waar deze materie vandaan komt?

Ik heb al deze antwoorden een aantal malen doorgelezen en het liefst houd ik mij verre van dit soort discussies. Het zal toch nooit tot een en het zelfde resultaat komen n deze discussie over 10 jaar nog steeds gehouden zal worden.

Het zal toch altijd een welles nietes spelletje blijven.

Wel ben ik van mening dat je niet iets moet roepen omdat je het ergens gelezen of gehoord hebt. En tv/kranten/Canvas zijn voor mij niet altijd de even betrouwbare bronnen! Menig tv programma is doordrongen van de politieke correctheid die men zo graag wil horen.



JW
Ik heb dit niet geroepen. Mijn kennis is niet enkel gebaseerd op kranten/tv/etc...

Natuurlijk ben ik "maar" een amateur, ik lees veel boeken uit de bieb.

Maar ik herhaal wat ik schreef:
Dit is niet enkel propaganda van na de oorlog!
Ik weet ook heel goed dat bv het Massacre van Malmédy, geen zo'n laffe daad was als de propganda van tijdens en na de oorlog uitschreeuwt. Was dit het in koelen bloede neerschiten van een tachtigtal Amerikaanse Amerikanen, was het niet meer een kwestie van angst en onzekerheid en een uit de hand geloppen spanning?

Ik heb het niet meegemaakt, noch uit eerste hand gehoord.

ik heb ook vernomen dat bij de bevrijding van Dachau een hondertal SS kampbewakers en herstellende Waffen SS eenheden uit het naburig militair hospitaal door amerikaanse GI's als honden afgeknald zijn...

Dus historisch onderzoek naar de kwestie, zelfs uit primaire bron, zal steeds subjectief gekleurd zijn...
Laatst gewijzigd door Gertos45 op 22 aug 2005, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

...
Gertos45 schreef:
ik heb ook vernomen dat bij de bevrijding van Dachau een hondertal SS kampbewakers en herstellende Waffen SS eenheden uit het naburig militair hospitaal door amerikaanse GI's als handen afgeknald zijn


Dus historisch onderzoek naar de kwestie, zelfs uit primaire bron, zal steeds subjectief gekleurd zijn...
http://www.scrapbookpages.com/DachauScr ... illed.html

Interessante pagina daarover...

mvg
Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

Gertos45 schreef:
jan willem schreef:
Gertos45 schreef:Vele Waffen SS soldaten deden afwisselend dienst aan het front en dan in de kampen. Zij deden dit al dan niet vrijwillig.

Ik zou wel eens willen weten waar deze materie vandaan komt?

Ik heb al deze antwoorden een aantal malen doorgelezen en het liefst houd ik mij verre van dit soort discussies. Het zal toch nooit tot een en het zelfde resultaat komen n deze discussie over 10 jaar nog steeds gehouden zal worden.

Het zal toch altijd een welles nietes spelletje blijven.

Wel ben ik van mening dat je niet iets moet roepen omdat je het ergens gelezen of gehoord hebt. En tv/kranten/Canvas zijn voor mij niet altijd de even betrouwbare bronnen! Menig tv programma is doordrongen van de politieke correctheid die men zo graag wil horen.



JW
Ik heb dit niet geroepen. Mijn kennis is niet enkel gebaseerd op kranten/tv/etc...

Natuurlijk ben ik "maar" een amateur, ik lees veel boeken uit de bieb.

Maar ik herhaal wat ik schreef:
Dit is niet enkel propaganda van na de oorlog!
Ik weet ook heel goed dat bv het Massacre van Malmédy, geen zo'n laffe daad was als de propganda van tijdens en na de oorlog uitschreeuwt. Was dit het in koelen bloede neerschiten van een tachtigtal Amerikaanse Amerikanen, was het niet meer een kwestie van angst en onzekerheid en een uit de hand geloppen spanning?

Ik heb het niet meegemaakt, noch uit eerste hand gehoord.

ik heb ook vernomen dat bij de bevrijding van Dachau een hondertal SS kampbewakers en herstellende Waffen SS eenheden uit het naburig militair hospitaal door amerikaanse GI's als honden afgeknald zijn...

Dus historisch onderzoek naar de kwestie, zelfs uit primaire bron, zal steeds subjectief gekleurd zijn...
ten eerste heeft het roepen niets met jouw deel van de discussie te maken ik ben erg nieuwschierig naar deze materie en vandaar ook mijn oproep waar deze materie vandaan komt. Dank voor het geven van de naam van een boek.

Maak wel een opmerking m.b.t. het aanbod vanuit de Bieb en het gemiddelde boek in de boekenwinkel. Dit voor een groot deel omdat het voor het grootste deel het een copie is van weer een eerder verschenen boek en het vaak dezelfde inhoud blijft houden dan elk ander gemiddeld boek. In het afgelopen jaar m.b.t. het 60 jaar Ardennen offensief weer de nodige boeken verschenen en de verhalen/sprookjes of hoe je het ook maar wil invullen over bijv. Peiper zijn acties blijft maar geschreven worden.

Ik zou ook wel eens willen weten wie in zijn leven wel eens met een waffen-ss veteraan heeft gesproken. Bekend is dat "Harro" en deze maakt er geen geheim van zoals we allemaal kunnen lezen, heeft wel de nodige contacten onder veteranen.

Ik zal er dan ook in alle discretie geen geheim van maken. En de verhalen of opmerkingen die je te horen krijgt zijn over het algemeen heel eerlijk en oprecht. Hoe vreemd het ook mag klinken, heel recent heb ik nog een gesprek gehad, deze waffen-ss veteraan die vertelde mij dat ie na afloop van de oorlog pas te horen kreeg over het hele holocaust drama. Natuurlijk hoorde je wel wat over kampen, alleen hij kon het zich niet voorstellen! Dat klinkt tegenwoordig voor heel veel heel erg vreemd, aangezien de snelheid van het nieuws! Maar de middelen waren heel anders.

Op een bepaald moment, nadat alle grote overwinningen ten einde waren en de Russen de Duitsers terug aan het duwen waren naar Duitsland was het alleen nog maar een kwestie van overleven. Je wilde alleen maar overleven en je sloot jezelf op een bepaald moment af van alle andere zaken, prive was zelfs niet meer belangrijk je wou alleen maar veilig naar huis komen. Wat thuis dan ook maar mag zijn geweest.

De onderlinge kameraadschap is nog steeds heel erg hecht, maar dat zie je ook in huidige conflicten.

In een antwoord werd ook geschreven waarom kwamen ze niet in opstand! Je moet het verschil maken tussen bijv. de Nederlandse en Duitse mentaliteit. Duitsland is zolang het er is, en Duitsland als staat bestaat nog nie zo heel erg lang, dus praat ik over de diverse koningshuizen, over Pruisen, Beieren etc. was zeer militaristisch ingesteld en het bekende befehl ist befehl was zeer duidelijk aanwezig en ook algemeen aanvaard. De gemiddelde Duitse stad heeft of had wel een Garnizoens functie. De jeugd werd al heel erg jong militaristisch geschoold en opleiding tot militair waren er ruim voorhanden.

Kijk eens in de fotoarchieven of boeken van voor de Eerste Wereld Oorlog en hoeveel jonge jongens zie je al niet lopen in uniform.

Ook de verhouding tot manschap en onder- en officier was zeer strikt en volgens alle bekende wetten van het groeten van je meerdere en het strikt naleven van orders.

Daarom is er een heel erg groot verschil in mentaliteit of het wel of niet accepteren van orders/bevel. Je ziet dit nog steeds terug in de huidige Bundeswehr maar ook heel erg in het zakenleven. (hier spreek ik uit ervaring).

En als je 1000' ende kilometers van huis bent in een heel erg groot land en overal, zowel voor je als achter je (partizanen) dan denk je wel even na om te zeggen ik smeer hem. Er was tussen partizanen en duitsers een regel en die was: geen krijgsgevangenen maken.

Er is,toen Duitsland terug werd gedreven, ook door de oprukkende geallieerde eenheden veelvuldig misdaad begaan ten aanzien van Duitse soldaten of burgers. Elke misdaad hoe groot of klein ie ook is, is te verfoeien!

De holocaust mogen we nooit vergeten en elk moment waakzaam zijn!

Laat ik duidelijk zijn dat er voor mij een groot verschil bestaat tussen de algemeine/SD/Gestapo/Einsatzgruppen/Waffen-ss en de gemiddelde waffen-ss soldaat.

En de kwestie van Oradour sur Glane in Frankrijk zal voor mij nog steeds een materie zijn zolang Frankrijk niet de archieven wil openen voor 2050/2055. Er is, hoe gek het ook mag klinken, vanuit waffen-ss veteranen groepen veelvuldig het verzoek gedaan om deze te openen omdat men zelf ook de waarheid wil weten en wil weten wat er nu wel of niet is gebeurd. Want er zijn nog vele zaken niet opgehelderd m.b.t. tot deze actie deze archieven kunnen waarschijnlijk veel verhelderen omdat men er heilig van overtuigd is dat er heel andere zaken zijn gebeurd. Men roept dus ook hardop dat de Franse regering iets wil verbergen en voor hun een evt. eerherstel komt na hun overlijden.

Maar zo zijn ernog wel veel meer archieven die open moeten, ook van heel andere gebeurtenissen van vroeger of heden.

Bekijk geschiedenis objektief en dan pas leer je echt geschiedenis!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Jan Willem schreef:Laat ik duidelijk zijn dat er voor mij een groot verschil bestaat tussen de algemeine/SD/Gestapo/Einsatzgruppen/Waffen-ss en de gemiddelde waffen-ss soldaat.
Helemaal mee eens! Mijn algemene oordeel over de Waffen-SS zegt niks over mijn oordeel over elke individuele Waffen-SS'er. Wil je een oordeel uitspreken over een individu dien je namelijk o.a. zijn daden, beweegredenen en motivatie te bestuderen. De Waffen-SS was naar onze tegenwoordige normen en waarden een misdadige organisatie, maar zeker niet elke Waffen-SS'er is daarmee een misdadiger.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Straks gaan ze hier nog beweren dat Oradour de fout van de burgers of de Geallieerden was ..... :roll: :roll: :x

Ikzelf heb ook met een paar Waffen-SS gesproken (Das Reich, Leibstandarte, Hohenstauffen) en die gasten wisten wel af van de concentratiekampen.
Wel geen details of zo, maar ze wisten dat er Joden verdwenen en werden omgebracht en zij wisten ook wat er met Russische krijgsgevangenen gebeurde.
De kerel van Das Reich wist zelfs van Oradour af, maar kon verder niks zeggen daarover. :?

Er zullen er misschien wel geweest zijn die er weinig of niets van afwisten, maar het zullen er bitter weinig geweest zijn!
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik denk dat de interessantste waarneming is, dat "de Waffen-SS" als geheel een criminele organisatie was maar dat niet elke soldaat die hier deel van uitmaakte automatisch een misdadiger was. Daarop wil ik aanvullen dat er sprake is van meer en minder misdadige divisies en eenheden binnen de Waffen-SS. Was de Wiking misdadig? Los van het actief ondersteunen van een misdadig regime kun je ze weinig aanrekenen. In deze categorie vallen bijvoorbeeld ook Hohenstauffen, Frundsberg en Nordland. Was de Leibstandarte misdadig? Diezelfde ondersteuning en hoewel de divisie zeker het nodige op haar geweten heeft is dit terug te voeren op een relatief beperkt aantal daders. Alle soldaten van de Leibstandarte collectief brandmerken als misdadigers geeft dus geen pas. De meeste soldaten van deze divisie waren uiteindelijk enkel bezig met oorlogvoeren tegen een vijandelijk leger en niet met het plegen van oorlogsmisdaden. In deze categorie vallen wat mij betreft ook Das Reich, Hitlerjugend en Götz von Berlichingen, Waarbij Oradour een moeilijke uitzondering is want wat daar gebeurde maakt feitelijk niet de divisie maar toch zondermeer het betrokken bataljon schuldig.

Maar dan blijven natuurlijk over de divisies als Florian Geyer, Handschar, Reichsführer SS en Prinz Eugen. Waren dat misdadige divisies of rust hierop ook een individuele schuld? Naar mijn mening was er in deze divisies sprake van structurele schending van oorlogs- en mensenrechten. En op een dusdanig grote schaal dat je hiervoor de deze divisies als geheel verantwoordelijk kunt stellen. Bovendien is voor deze divisies hun inzet in de partisanenoorlog geen excuus. Hun oogmerk was uitschakeling van joden, partisanen en hun helpers, maar ook mogelijke partisanen en mogelijke helpers. Veruit de meeste slachtoffers maakten zij onder non-combattanten, burgers die niets met geuniformeerde of partisanenstrijd temaken hadden. Mensen die ze verdachten van verzetsactiviteiten maar vooral willekeurige burgers die moesten boeten omdat ze toevallig in hetzelfde dorp woonden, in dezelfde streek, op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Ook de Totenkopf divisie zit heel dicht tegen deze categorie.

Blijven over eenheden van Dirlewanger, Kaminski, RONA, e.d. Hierover kunnen we kort zijn: oorlogsmisdadigers van het ergste soort.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Kurt L., soldaat van de Leibstandarte, schreef eind 1941 in zijn dagboek:
„Es ist nicht die weltanschauliche Schulung, die so ab und zu abgehalten wird, es sind nicht die Rassengesetze, es ist nicht die Errichtung von Konzentrationslagern - von deren Existenz wir natürlich wußten - es ist auch nicht der Rassenhochmut und die Intoleranz, die dazu führen, daß wir uns mit so bedenkenloser Hingabe dieser Sache verschreiben. Es sind ganz einfache Dinge, die uns berühren und mit denen wir sicher auch manipulierbar sind. Die Liebe zu unserem Land und seinen Menschen, der Glaube für eine gerechte Sache im Felde zu stehen - wie anders wäre es denn möglich, alles das, was man abverlangt, auch zu tragen.“
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

[quote="Jeeper704"]Straks gaan ze hier nog beweren dat Oradour de fout van de burgers of de Geallieerden was ..... :roll: :roll: :x

Als je goed leest dan verwoord ik de woorden van anderen en mijn mening is dat je de archieven moet openen! Al was het maar om een definitief helderheid te geven in het geen gebeurd is en belangrijker nog het hoe en wat.

Ik zal nog iets verder gaan met mijn verhaal, want tijdens mijn gesprek recent kwam ik ook in aanmerking met een veteraan die wel op de hoogte was van het bestaan van kampen (Konzentrationslagern) maar het ook pas later inzag maar toch een heel opmerkelijk statement maakte: de hele rassentheorie vond ie maar kant en klare flauwekul en eigenlijk tegen alle principes in van zijn mens en Duits zijn! Hij vertelde zelfs dat ie het tot opheden nog steeds niet kan begrijpen dat het Duitse oppercommando niet bijv. de wit Russen veel meer heeft betrokken in de strijd tegen Stalin of sterker nog heeft voorzien van wapens en munitie, die wij opdat moment nog ruim voldoende op voorraad hadden. Deze Russen waren ook tegen Stalin. Alleen heeft Hitler dit niet willen zien en door zijn absurde theorie eigenlijk het onheil over ons afgeroepen. Deze mensen stonden aan onze kant maar we hebben ze niet willen of mogen gebruiken. Vlassov en zijn manschappen hebben ze ook laten stikken terwijl dit een heel gemotiveerde groep was.

Dit heeft opzich niet zoveel met deze thread te maken, maar geeft aan dat er op vele manier gedacht is.

Ook gaf deze man helder toe dat er veel gebeurd is wat hij tot op de dag van vandaag verafschuwd en hoopt met heel zijn hart dat wij, de jeugd, van veel onheil verschoond blijven. Toch maken ook deze mensen, op late leeftijd en in de nadagen, zich zorgen over de toekomst.

Ik blijf herhalen dat je een soldaat van de waffen-ss niet mag brandmerken als oorlogsmisdadiger, ondanks dat de hele organisatie als geheel dit stempel wel heeft. Heel veel waren "gewoon" bezig met oorlogsvoeren en overleven. Dat wat ze tegenwoordig sterk bij elkaar houd is de Kameradschaft en politiek gezwets en dubbelzinnigheid niet geaccepteerd word. Vandaar ook, en de wat beter geinformeerden onder ons weten wat ik bedoel, is men de persoon Patrick Agte en personen als David Irving ook meer dan beu. Want de gemiddelde waffen-ss soldaat is zich tegenwoordig heel sterk bewust van dat wat er is gebeurd.

Men ziet zich zelf nog steeds als soldaat en willen ook deze erkenning!

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Oradour was regelrechte moord op burgers begaan door een eenheid van Das Reich ....... wat is daar nu zo in hemelsnaam moeilijk aan?????? :shock:

Of er nu Verzet in de bossen ronddwaalden of voor mijn part aan zilveren vleugeltjes in de lucht hingen ........... het blijft regelrechte moord en schending van tal van krijgswetten! :shock:
Niet meer en niet minder!

Wat concentratiekampen betreft .......je gaat me toch niet wijsmaken dat er Duitsers waren die absoluut niks wisten van de op gang zijnde Holocaust??? Tenzij die in Australië of zo woonden!
Niemand heeft bv de goederenwagons zien voorbijrazen .... of de vrachtwagens vol met (Joodse) burgers ...... of de talrijke (nachtelijke) razzia's waarbij soms al geschoten werd ...... of het verdwijnen van hele buurten ..... of de talrijke dodenmarsen (vooral naar het einde van de oorlog toe) ?????
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jeeper704 schreef:Wat concentratiekampen betreft .......je gaat me toch niet wijsmaken dat er Duitsers waren die absoluut niks wisten van de op gang zijnde Holocaust???
Dit is een heel andere discussie dan die van de (Waffen-)SS maar goed. Er is een groot verschil tussen weten van de deportaties naar het oosten en daadwerkelijk weten van de Endlösung (Holocaust). Een aantal argumenten van mijn kant waarom het goed mogelijk is dat veel Duitsers het niet wisten cq. niet wilden geloven:

Het grootste deel van de bevolking stond achter het officiële regeringsbeleid, dwz. gedwongen verhuizing naar het oosten. Ook stonden ze achter het systeem van concentratiekampen om tegenstanders van Duitsland op te sluiten. Toen de grote deportaties naar het oosten in 1941 begonnen had men er al acht jaar propaganda van de regering opzitten. Dat deze vijanden heulden met de geallieerden en Duitsland kapot wilden maken was een algemeen feit in hun ogen en dus vonden ze dat de joden er eigenlijk nog goed vanaf kwamen. Gedwongen vertrek en in het oosten moesten ze werken maar dat was eigenlijk alles. Hitler was eigenlijk nog te goed voor ze. let wel: ik schets hun wereldbeeld, niet het mijne! (anders krijgen we dat weer). Natuurlijk hadden de geallieerden snel in de gaten wat er gebeurde. Maar dat het vernietigingskampen waren duurde langer, ondanks het vergeefs aandringen van vooral Poolse functionarissen in ballingschap die verontrustende verslagen kregen van ooggetuigen. Maar dat de geallieerde regeringen het wisten zegt niets over de Duitse bevolking:

a) de vernietigingskampen en ook het werk van de Einsatzkommandos waren ver weg van Duitsland zelf,
b) de uitvoerenden waren lang niet allemaal Duitsers, maar bv. ook heel veel handlangers uit ondermeer Polen, de Oekraïne en de Baltische staten,
c) doden werden opgevoerd als slachtoffers van ongelukken en besmettelijke ziekten,
d) de mensen geloofden toch niet wat de geallieerden vertelden, voor zover die informatie hen al bereikte. De vijand was immers een leugenaar,
e) voor het Zweedse Rode Kruis en andere pottekijkers werden toneelstukjes opgevoerd van een gezellig kampleven, en
f) mensen wilden zoiets verschrikkelijks gewoon niet geloven. Zie wat b.v. Gerstein gebeurde toen die wilde dat mensen luisterden.

Er zijn nog veel meer argumenten op te voeren maar dit zijn de belangrijkste. Zie in dit opzicht ook hoe het T4 programma werd uitgevoerd door de mensen die daarna de kampen opzetten. En dat was, hoewel kleiner van schaal, wel in Duitsland zelf en de slachtoffers waren familieleden van Duitsers.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Krachtige argumentatie, Harro.

De Duitse mentaliteit heeft weinig verandering hierin ..... nog steeds "see no evil, hear no evil and speak no evil".

Maar zoals je zei, het is even langs de rand van deze discussie.

Het gaat er bij mij gewoon niet in dat sommigen hier proberen - hoe verdoken ook - om de misdaden begaan door Waffen-SS eenheden of delen van die eenheden te gaan minimaliseren en tegelijkertijd de misdaden begaan door Geallieerde eenheden of onderdelen ervan gaan vergroten of extra gaan aandikken.

Ik weet ook wel dat de negatieve kanten van de overwinnaar dikwijls achterwege gelaten worden, maar voor mij persoonlijk gaat de vergelijking tussen bv. de Das Reich en bv. de 45th Infantry Division niet op.

De "Thunderbird Division" reed (of liep) niet moordend en plunderend door Europa.
De "Das Reich" daarentegen .....

Het neerschieten van gevangen Waffen-SS is voor mij evenveel af te keuren als het neerknallen van Amerikaanse gevangenen of burgers.
Maar het is ook begrijpelijk als je als Amerikaanse soldaat ineens geconfronteerd wordt met vermoorde burgers of met een kamp vol van zieke, uitgemergelde, gemartelde en dode mensen.
Dan zou ik me ook keren tegen de eerste de beste SS-er die ik zag.
Achteraf staan verkondigen dat het niet juist was en dat het beestachtig was is natuurlijk makkelijk.

Ik weet ook wel dat niet elke Waffen-SS soldaat of officier een misdadiger was. Maar het valt toch op dat hun geschiedenis (van de eenheden dus) vol hangt van brutale moordpartijen en executies in vergelijking met Heer en Luftwaffe en verder ook met Geallieerde eenheden.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie