Vandaag bereikte mij het treurige nieuws dat Wolfgang Venohr, SS AA 1 veteraan, bekend Duits journalist en schrijver van diverse boeken, op 26 januari 2005 is overleden.Die andere Timo schreef:[..] Wolf Venohr, een veteraan die als jongeman in 1942 dienst nam als soldaat in de Leibstandarte, kon zelfs met moeite zijn teleurstelling onderdrukken:
"Ich ärgere mich, dass niemals politische oder weltanschauliche Schulungsstunden abgehalten werden, in denen ich mich mit meinem Wissen auszeichnen könnte."[...]
Discussie SS
- Harro
- Lid
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Brianlinden
- Lid
- Harro
- Lid
Overigens, in het kader van de discussie over de (Waffen) SS: uittreksel uit een brief die deel uitmaakt van mijn briefwisseling met Ralf D., voormalig Sturmbannführer.

Dit is voor mij moeilijke materie. Ik zit vrijwel op één lijn met hem qua opvattingen over de Waffen-SS en probeer zijn worsteling met het verleden te begrijpen. Tegelijkertijd probeert hij mijn objectieve interesse in de Waffen-SS te begrijpen. De vraag is of ik het zelf wel weet.

Dit is voor mij moeilijke materie. Ik zit vrijwel op één lijn met hem qua opvattingen over de Waffen-SS en probeer zijn worsteling met het verleden te begrijpen. Tegelijkertijd probeert hij mijn objectieve interesse in de Waffen-SS te begrijpen. De vraag is of ik het zelf wel weet.
-
- Lid
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar is dit boek al vermeld
'De SS'ers'
ISBN 9023400623
Auteur Armando
Aantal pagina's 474
Uitgeverij Bezige Bij
Over 8 Nederlandsche SS'ers
De veteranen geven een persoonlijk beeld van het leven aan het oostfront en aan het thuisfront. Hoe men erin verzeild raakte, de reacties thuis, de opleiding, de ideeen over de NS gedachte, het afzien in de loopgraven, de gevechten, enz.
'De SS'ers'
ISBN 9023400623
Auteur Armando
Aantal pagina's 474
Uitgeverij Bezige Bij
Over 8 Nederlandsche SS'ers
De veteranen geven een persoonlijk beeld van het leven aan het oostfront en aan het thuisfront. Hoe men erin verzeild raakte, de reacties thuis, de opleiding, de ideeen over de NS gedachte, het afzien in de loopgraven, de gevechten, enz.
-
- Lid
ss -schutzstaffel oftewel beschermingseenheid..de ss werdt oorspronkelijk opgericht als hitlers bodyguardcorps.
maar ze zijn schuldig aan de endlosung en andere terreurdaden.
alleen is de ss in meerde organisaties te verdelen zoals de sicherheitsdienst.oftewel de inlichtingendienst en bv de einzatsgruppen wat actiegroep betekend later werden ze bekend als doodseskaders toen duitsland rusland binnen viel.
maar ze zijn schuldig aan de endlosung en andere terreurdaden.
alleen is de ss in meerde organisaties te verdelen zoals de sicherheitsdienst.oftewel de inlichtingendienst en bv de einzatsgruppen wat actiegroep betekend later werden ze bekend als doodseskaders toen duitsland rusland binnen viel.
- smaug
- Lid
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
Ik heb niet alle 8 pagina's gelzen, maar ik wilde eventjes Harro bedanken voor dit artikeltje.
Door mijn ogen is het van onschatbare waarde om te weten wat mensen gedreven heeft in deze periode en deze situatie.
Ik denk alleen dat het antwoord ons helemaal niet aan zal staan...
Door mijn ogen is het van onschatbare waarde om te weten wat mensen gedreven heeft in deze periode en deze situatie.
Ik denk alleen dat het antwoord ons helemaal niet aan zal staan...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
- Harro
- Lid
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
Ik ben blij dat hem achteraf niet aanstaat....
Ik vraag me btw af of je meer documentatie hebt over dit onderwerp van hem.
Ik zou dat graag eens lezen.
Sowieso zou het goed zijn voor mijn duits....
Ik vroeg me namelijk af wat hem ertoe gedreven heeft bij de ss te gaan en alle andere bijkomstigheden uit te voeren. Zeg maar wat de drempel is geweest en hoe het gevoeld moet hebben.
Doet me een beetje aan sommige psychologische experimenten denken...
Nou ja goed, als je iets meer documentatie hebt zou ik erg blij zijn.
Arjen
Ik vraag me btw af of je meer documentatie hebt over dit onderwerp van hem.
Ik zou dat graag eens lezen.
Sowieso zou het goed zijn voor mijn duits....
Ik vroeg me namelijk af wat hem ertoe gedreven heeft bij de ss te gaan en alle andere bijkomstigheden uit te voeren. Zeg maar wat de drempel is geweest en hoe het gevoeld moet hebben.
Doet me een beetje aan sommige psychologische experimenten denken...
Nou ja goed, als je iets meer documentatie hebt zou ik erg blij zijn.
Arjen
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
- Harro
- Lid
Hallo Arjen,
Ik heb nog wel meer uit de briefwisseling met D. en andere veteranen maar niet specifiek over dit soort gevoelens. Voor een man als D. was de drempel destijds laag. Midden jaren '30 was eenvoudig nog geen zicht op wat het regime ging doen en de aanzet tot die misdaden (rassenwetten, eerste KZ Lager) werden door een brede laag van de Duitse bevolking gedragen.
Ik heb nog wel meer uit de briefwisseling met D. en andere veteranen maar niet specifiek over dit soort gevoelens. Voor een man als D. was de drempel destijds laag. Midden jaren '30 was eenvoudig nog geen zicht op wat het regime ging doen en de aanzet tot die misdaden (rassenwetten, eerste KZ Lager) werden door een brede laag van de Duitse bevolking gedragen.