Discussie SS

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

ironmarc schreef:misschien een beetje laat hoor maar zou iemand als ie wat tijd over heeft het stukje van de brief van Harro willen vertalen? Want mijn Duits is nu niet echt mijn sterkste punt :oops:
Meer dan dit kan ik niet voor je doen, gaat me teveel tijd kosten, hopelijk snap je het nederlands(achtige) hieronder wat beter!

"Haar overzicht, ik kon reeds heel vroegtijdig, in de school tijd van de LV ideologie ' geïndoctrineerd ' zijn, is heel correct. Of echter de wortel van mijn kritische behandeling met de SS verleden is, weet ik zo juist niet. Het kon echter zeker zijn die ik meer gemakkelijk naar mijn Damascus ervaring, naar het inzicht in de fout van het volledige systeem (inclusief Waffen-SS) kom ben dan de recente generatie, die vertrouwd met (overigens toen pas gigantisch uitgebreide) de W-SS misschien enkel sinds begin van oorlogstijd en daarom werd - zonder wereldaanschouwelijk aan alle nog steeds getrainde geweest te zijn - enkel de dikwijls zware gevechtsmissies Overwegend tegen ook van de westerse geallieerden vreesde (wereld -) Bolsjewisme aan die tijd in licht heeft. Maar een excuus kan niet is de schuldiggere recente generatie m.E., indien het zich niet heeft getracht om hem onmiddellijk te verbeteren na het oorlog nog steeds begrijpelijke vooroordeel dus toe te laten dat zij met de overwinning runen naar Himmlers hadden gehoord ' medaille gemeenschap ', die aanzienlijk transporteur en motor van de biologische koers illusie en het imperialistische was ' germanomanie ' in derde rijk! Voegde de toegenomen kopieën van nog steeds verder gevonden foto's van bij.. "
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik geloof niet dat je er uitkomt met een vertaalprogramma. Dit is mijn vertaling...

"Uw stelling, dat ik reeds vroegtijdig in mijn schooltijd met de NS-ideologie geindoctrineerd werd is zondermeer juist, maar of het de wortel van mijn kritische omgang met het SS verleden is, weet ik niet precies. Het staat echter buiten kijf dat ik makkelijker tot mijn "Damascus ervaring", tot inzicht in de fouten van het systeem (incl. de Waffen-SS) ben gekomen dan de jongere generatie, die pas vanaf het begin van de oorlog met de (vanaf dat moment overigens sterk uitgebreide) Waffen-SS kennisgemaakt heeft en zich daardoor - zonder qua wereldbeeld (lees: NS-wereldbeeld) überhaupt geschoold te zijn - alleen met de zware gevechtsinzet, voornamelijk tegen het ook door de westelijke geallieerden gevreesde (wereld-) bolsjewisme, kon vereenzelvigen. Een excuus mag dat naar mijn idee voor de jongere generatie niet zijn, als ze niet direct na de oorlog hun best heeft gedaan hun begrijpelijke vooroordelen te corrigeren, en in heeft gezien dat ze met de Sigrunen tot Himmlers "orde" behoorde, die een vooraanstaande verbreider en motor was van de biologische rassenwaan en de imperialistische "Germano-manie" in het Derde Rijk!"
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

En daar had ik dus net even geen zin in ;)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Je doet iets goed of je doet het niet. "LV ideologie" en "aan die tijd in licht heeft" schiet niet echt op :mrgreen:
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Snap ik ook wel maar snap ook dat ik dit met mijn duffe kop om 2 uur 'snachts heb overgetypt en door een vertaalmachine heb gehaald... Man, ik had de puf niet om het zelf te gaan vertalen... daar heb ik jou toch voor :mrgreen: ;)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Oja, en dan alleen wat zeggen als het niet klopt zeker ;)
Opgeheven account 1427

hehe, nee hoor... ben gewoon naar bed gegaan en toen ik terug was had jij me al verbeterd :mrgreen:
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Naar bed? Met Cosette? Grapje, nu hou ik er over op ;)
Opgeheven account 1427

Nee leg ´s uit, ik heb die film nooit gezien namelijk...(schaam)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Vooral een belangrijk boek van Victor Hugo. Cosette was de dochter van Fantine maar haar moeder stierf toen ze nog een kleuter was en Jean Valjean deed haar moeder op haar sterfbed de plechtige belofte voor Cosette te zorgen. Samen trekken ze naar Parijs. Daar ontluikt de liefde tussen de mooie Cosette en de rebelse student Marius.

En nu weer on-topic.
Opgeheven account 1427

Harro schreef:Vooral een belangrijk boek van Victor Hugo. Cosette was de dochter van Fantine maar haar moeder stierf toen ze nog een kleuter was en Jean Valjean deed haar moeder op haar sterfbed de plechtige belofte voor Cosette te zorgen. Samen trekken ze naar Parijs. Daar ontluikt de liefde tussen de mooie Cosette en de rebelse student Marius.

En nu weer on-topic.
nee nee, wacht... hoe weet je dat ik zo heet? Heb ik een post ondertekend met mijn naam ofzo? :)
En rebels... student... klopt aardig 8)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

:mrgreen: daarom is het ook zo toepasselijk.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Heeft Ironmarc hier nog iets aan gehad?
Opgeheven account 1427

Och, mensen hebben helaas wel vaker de neiging een 'bedankje' te vergeten...
mdcoene
Lid

Discussie SS

Bericht door mdcoene »

Ik heb alles hier zo'n beetje gelezen en wil nu toch ook een klein steentje bijdragen.
In feite heeft iedereen hier wel een beetje gelijk, er waren(en zijn nog steeds)goede en slechte mensen. Dat heb je in elke samenleving, ongeacht in welk land.

Punt is dat in nazi-Duitsland alles zo'n beetje stijf stond van de indoctrinatie en daar valt vrij moeilijk onderuit te komen. Er waren zelfs professoren, artsen, schrijvers, intellectuelen, etc. etc. die het nazi-gedachtengoed fanatiek aanhingen en effectief meewerkten aan de vernedering van diverse bevolkingsgroepen.
Wat de SS betreft, die kreeg na de oorlog nu eenmaal het stempel van een misdadige organisatie opgedrukt omdat er onder de naam SS blijkbaar toch teveel erge dingen werden gedaan. En ja, de Waffen-SS waren 'slechts' gewoon soldaten. Maar voor wat, voor een regime dat door en door slecht was!!! Ze streden ook niet om hun land te beschermen want dat werd langs geen enkele kant bedreigd. Hitler was gewoon uit op een totale oorlog, hij wilde zoveel mogelijk Duitsers weer 'ins heim' krijgen en zijn uiteindelijkem doel was toch wel om een zogeheten duizendjarig rijk te stichten. Daarvoor moest hij natuurlijk wel levensruimte creeëren want binnen de landsgrenzen van Duitsland ging dat uiteraard niet. En ik las ergens dat er een vergelijking gegeven werd met de Amerikanen in Vietnam gedaan hebben, ben ik het niet helemaal mee eens.
Amerika is daar nooit uit eigen vrije wil een oorlog begonnen, ze deden dit omdat ze belangen hadden in Zuid-Korea en dus een bondgenoot wilden helpen. Hitler is voor zover ik weet alles zelf begonnen en er is bij mijn weten nooit een aanwijzing gevonden dat hij iemand moest gaan helpen(behalve dan de Duitsers die overal verspreid over Europa heen woonden).
Ach, er zijn in de vorige eeuw zoveel dingen verkeerg gedaan en er zijn zoveel smerige dingen gebeurd dat het een eindeloze discussie is.
Feit is en blijft dat nazi-Duitsland een gevaarlijke agressor was zonder dat daar eigenlijk een aanleiding voor was(die was er misschien wel maar hoe interpreteer je dat???).
Ik bedoel maar, de Amerikanen zetten wel heel mooi het Neurenberg-proces op om wat hoge omen aan te klagen maar aan de andere kant hielpen ze ook vele SS'ers(waarvan velen toch geen schoon blad hadden)ontsnappen en namen ze die op binnen de CIA. En wat te denken van de RK-kerk, hoeveel oorlogsmisdadigers hebben die maar niet helpen ontsnappen. En de toenmalig paus heeft de vele wandaden van de nazi's ook nooit openlijk veroordeeld.

Maar om daarom nu een hekel te hebben aan alle hedendaagse Duitsers, nee, zeer zeker niet. Ik ga veel om met Duitsers en velen schamen zich gewoon voor hetgeen hun ouders, grootouders of overgrootouders hebben gedaan. Wel aan die Duitsers die nu nog steeds dwepen met het nazi-etiket en die de wandaden van toen(en ze hebben er veel op hun naam staan)gewoon willen doodzwijgen of zelfs goedpraten.

Iedereen zijn mening maar een positief beeld over de SS, de Waffen-SS, de nazi's en zo verder krijg ik er toch niet van.

Tot zover mijn eerste echte bijdrage als nieuw lid.
Mike
Plaats reactie