Discussie SS

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Iedereen zijn mening maar een positief beeld over de SS, de Waffen-SS, de nazi's en zo verder krijg ik er toch niet van
Dus je intereseerd je in iets waar je een negatieve kijk op hebt ?
Gezien je andere topics over SS-Officieren......Waffen ss etc.
Je zou een duidelijker standpunt in kunnen nemen, omtrend je intresse.
?????
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Smaug,

ik heb ook absoluut geen popsitieve kijk op de (Waffen-)SS, en mijn stanpunt is duidelijk. Tóch ben ik zeer geïnteresseerd in hun geschiedenis en die van Nazi-Duitsland...
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Het negatieve heeft altijd wel een soort "magische" aantrekkingskracht.

Geef toe, zo'n SS-Sturmführer in camo met z'n Sturmgewehr heeft wel iets in de collectie (spreek tegen m'n eigen kar, want ik verzamel US items).
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
smaug
Lid

Bericht door smaug »

ik heb ook absoluut geen popsitieve kijk op de (Waffen-)SS, en mijn stanpunt is duidelijk. Tóch ben ik zeer geïnteresseerd in hun geschiedenis en die van Nazi-Duitsland...
sbf.Koch
Wat is er dan zo boeiend(zeer interesant) aan de waffen ss??
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Dat is moeilijk in een zin uit te leggen. Laten we het houden op een gemilitairiseerde knokploeg die uitgroeit tot 'swerelds meest geduchte tegenstander in een oorlog gevochten uit idealen die voor de moderne mens onbegrijpelijk zijn.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Voor mij is interessant het scheiden van de absurde mythe en de realistischer werkelijkheid van de Waffen-SS.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
mdcoene
Lid

Bericht door mdcoene »

Smaug schreef:
Dus je intereseerd je in iets waar je een negatieve kijk op hebt ?
Gezien je andere topics over SS-Officieren......Waffen ss etc.
Je zou een duidelijker standpunt in kunnen nemen, omtrend je intresse.
Sorry dat ik nog niet eerder reageerde, was vergeten aan te vinken dat ze mij mochten waarschuwen als er gereageerd werd op mijn bericht.
Ik voel mij niet verplicht een standpunt in te nemen, ik denk dat dat ook wel duidelijk genoeg overkwam in mijn tekst.
En waarom ik mij dan wel bezighoudt met de SS en Waffen-SS??
Wat Sbf.Koch schreef vind ik wel wat van toepassing:
Laten we het houden op een gemilitairiseerde knokploeg die uitgroeit tot 'swerelds meest geduchte tegenstander in een oorlog gevochten uit idealen die voor de moderne mens onbegrijpelijk zijn.
Ik kan het zelf ook moeilijk in een zin omschrijven, het is best wel gecompliceerd. Ik zie het dan ook meer uit historisch oogpunt, je hoeft niet bepaald een voorstander te zijn van iets om er niet in geïnteresseerd te raken. Ik kan mij ook niet voorstellen dat alle researchers op dit vlak pro-nazi of pro-SS zijn, het gaat hier om heel andere dingen. Ik heb voor mijzelf echter wel een duidelijke lijn getrokken en hou mij vooral oppervlakkig bezig met wat onderzoek. Met andere woorden, ik duik er niet helemaal in zoals anderen dat wel doen.
Nogmaals, moeilijk onder woorden te brengen.

Mike
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Ik kan mij ook niet voorstellen dat alle researchers op dit vlak pro-nazi of pro-SS zijn
vaak is het ook juist het tegendeel, de neo-nazi's duiken er (bijna) nooit diep in.
Ik heb er geen kracht meer voor
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Sorry, maar het tegendeel is waar. Heel wat boeken over de (Waffen) SS zijn geschreven door neonazis.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

mdcoene, waar je Hausser citeert: kun je iets nader verklaren of je Waffen-SS'ers nu wel of juist niet "soldaten als alle anderen" vindt?
MARKET GARDEN
Lid

Positief

Bericht door MARKET GARDEN »

Als militaire gevechtseenheid ben ik positief over de waffen-SS.
Natuurlijk zijn er misdrijven begaan door de waffen-ss maar de negatieve bijsmaak die het merendeel van de bevolking heeft bij de naam SS komt voornamelijk door de misdragingen onder naam van de algemeine-SS denk hierbij aan b.ij.v. het bewaken van kampen.

De waffen-ss eenheden die in en rond Arnhem vochten hielden zich prima aan de confenentie van Geneve en na de oorlog gingen er zelfs van Britse kant stemmen op de voormalige bevelhebbers uit te nodigen voor de herdenking.
Het was het toenmalige Arnhemse gemeentebestuur dat dit tegenhield.
De waarheid komt met de jaren
Harro
Lid
Lid

Re: Positief

Bericht door Harro »

MARKET GARDEN schreef:Als militaire gevechtseenheid ben ik positief over de waffen-SS.
Natuurlijk zijn er misdrijven begaan door de waffen-ss maar de negatieve bijsmaak die het merendeel van de bevolking heeft bij de naam SS komt voornamelijk door de misdragingen onder naam van de algemeine-SS denk hierbij aan b.ij.v. het bewaken van kampen.
Als je de Waffen-SS in zijn geheel als "gevechtseenheid" neemt ben ik het niet met je eens: het is al eerder ter sprake gekomen dat de Waffen-SS bijzonder weinig voorstelde. Slechts een zeer klein deel van de Waffen-SS divisies, op z'n best zeven van de uiteindelijk totaal 38, presteerde goed tot zeer goed maar het overgrote deel was onder de maat in vergelijking met de gemiddelde divisie van de Wehrmacht qua training en prestaties. Daarnaast is zeven van de 38 sowieso een te laag precentage om de Waffen-SS in zijn geheel als goede gevechtseenheid te bestempelen. Zeker als je beziet dat een deel van die "gevechtseenheden" vooral werd ingezet in de Partisanenkrieg en feitelijk door de mand viel als er tegen reguliere troepen moest worden gestreden, terwijl een deel van die SS divisies de naam "reguliere troepen" niet waard was (Dirlewanger, Kaminski).
MARKET GARDEN schreef:Natuurlijk zijn er misdrijven begaan door de waffen-ss maar de negatieve bijsmaak die het merendeel van de bevolking heeft bij de naam SS komt voornamelijk door de misdragingen onder naam van de algemeine-SS denk hierbij aan b.ij.v. het bewaken van kampen.
Nou, de Waffen-SS heeft meer dan genoeg op het geweten om die negatieve bijsmaak, ook zonder verwarring met de Algemeine SS, waar te maken. Leibstandarte, Das Reich, Totenkopf, Hitlerjugend, maakten zich allemaal op te grote schaal schuldig aan oorlogsmisdrijven en dan hebben we het nog nieteens over Polizei, Prinz Eugen, Florian Geyer, Handschar, Reichsführer SS en andere divisisies die direct en op zeer grote schaal betrokken waren bij de massamoord op "partisanen" en joden.
jmc baan
Lid

Bericht door jmc baan »

De waffen ss waren politieke soldaten,opgevoed met het nazi doctrine en streden met ware doodsverachting voor hun fuhrer en hun beloofde groot duitse rijk.Hun was geleerd neer te kijken op de slavishe volken en de joden en hun helpers te verachten en gedroegen zich ernaar.Zij waren van jongs af aan op het soldaten leven ingesteld en er werden hoge eisen aan hen gesteld.Tegenover volkeren aan wie ze zich meer verwant voelde zoals de nederlanders en engelsen gedroegen ze zich over het algemeen correct ,vooral natuurlijk later in de oorlog.In haar gelederen zaten briljante militairen maar ook gestoorde moordenaars met een vrijbrief.Het was een geduchte militaire organisatie die vocht voor de idealen van een criminele organisatie die haar gebruikte voor criminele daden.En ze zijn gelukkig verslagen,en met hun hun idealen.Hen om hun gevechtskwaliteiten en uitrusting te bewonderen is een ding,hun ideologie een tweede.
KevinP
Lid
Contacteer:

Re: Positief

Bericht door KevinP »

MARKET GARDEN schreef:Natuurlijk zijn er misdrijven begaan door de waffen-ss maar de negatieve bijsmaak die het merendeel van de bevolking heeft bij de naam SS komt voornamelijk door de misdragingen onder naam van de algemeine-SS denk hierbij aan b.ij.v. het bewaken van kampen.
Tussen de kampbewaking en de Waffen-SS was best veel roulatie. Ten eerste natuurlijk de kampbewakers van de Totenkopfverbände die opgenomen werden in de Totenkopf-divisie. Maar dit gaat nog veel verder. Naar schatting meer dan 43% van alle kampofficieren deden ooit dienst in de Waffen-SS (bron: Maclean F. The Camp Men). Onder hen waren relatief een groot aantal kampdoktoren. Ook de zeer beruchte dr. Mengele deed dienst in de Waffen-SS, namelijk in de 5. SS-Division Wiking. Tevens klommen zes voormalige kampofficieren zelfs op tot commandanten van een Waffen-SS divisie.

Dit zijn slechts een aantal feiten die bevestigen dat de Waffen-SS en de bewaking van de concentratiekampen niet zo ver uit elkaar staan als dat sommige mensen ons willen doen geloven. De organisatie van de SS is te complex en onderlinge afdelingen zijn teveel met elkaar verbonden om de Waffen-SS en de Allgemeine-SS als twee aparte volledig van elkaar onafhankelijke organisaties te zien. Bovendien is, zoals Harro ook al aangeeft, de bewering dat enkel onderdelen van de Allgemeine-SS misdaden pleegden volstrekt onjuist.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

jmc baan schreef:De waffen ss waren politieke soldaten,opgevoed met het nazi doctrine en streden met ware doodsverachting voor hun fuhrer en hun beloofde groot duitse rijk.
Nee, dit gaat hooguit op voor een zeer beperkt deel van de Waffen-SS'ers. Feitelijk was er geen "Waffen-SS'er" want hoewel jouw omschrijving opgaat voor bijvoorbeeld een klein deel van de vooroorlogse Reichsdeutsche en Volksdeutsche recruten, een deel van de "arische" recruten tijdens de oorlog en een deel van de Reichsdeutsche en Volksdeutsche recruten uit 1944-45, zal een Kozak in de Kozakken eenheden van de SS, een Moslim in de Handschar, een matroos van de Kriegsmarine die in 1943 zonder keuze in de Leibstandarte terecht kwam, een Oostenrijkse boer die gedwongen werd dienst te nemen in Prinz Eugen, een werkeloze uit de crisistijd die in de SS een uitweg zocht of een dienstplichtige die in 1944 zonder keuze in de Waffen-SS terecht kwam, zich in jouw omschrijving totaal niet herkennen.
jmc baan schreef:Hun was geleerd neer te kijken op de slavishe volken en de joden en hun helpers te verachten en gedroegen zich ernaar.
Ook dit is te kort door de bocht omdat het opgaat voor slechts een zeer beperkte groep binnen de Waffen-SS.
jmc baan schreef:Zij waren van jongs af aan op het soldaten leven ingesteld en er werden hoge eisen aan hen gesteld.
Een mythe. De werkelijkheid was anders.
jmc baan schreef:Tegenover volkeren aan wie ze zich meer verwant voelde zoals de nederlanders en engelsen gedroegen ze zich over het algemeen correct ,vooral natuurlijk later in de oorlog.
900.000 man diende tussen 1933 en 1945 in de Waffen-SS. Die laten zich echt niet in een dergelijke summiere omschrijving persen.
jmc baan schreef:In haar gelederen zaten briljante militairen maar ook gestoorde moordenaars met een vrijbrief.
Het rechtstreekse gevolg van de enorme verscheidenheid aan mensen, zelfs van volkeren binnen de Waffen-SS.
jmc baan schreef:Het was een geduchte militaire organisatie die vocht voor de idealen van een criminele organisatie die haar gebruikte voor criminele daden.En ze zijn gelukkig verslagen,en met hun hun idealen.Hen om hun gevechtskwaliteiten en uitrusting te bewonderen is een ding,hun ideologie een tweede.
Zie mijn eerdere posts over de schomelijk overdreven gevechtskwaliteiten van de Waffen-SS, die vooral het gevolg is van nazi propaganda tijdens de oorlog en mythevorming na de oorlog.
Plaats reactie