Discussie SS

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Timo
Lid

Bericht door Timo »

ik bedoel het word een welles nietes speletjes we kunnen het beter aan iemand vragen die 'ze' heeft mee gemaakt
Starting up again
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik denk niet tot het een welles-nietes spelletje word.Want ik denk toch niet tot hier mensen zijn die de SS goed vonden?

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Timo schreef:Peter ik respecteer jou mening maar ik vind dat wij zoiezo de hele SS niet hebben mee gemaakt dus we kunnen ook niet oordelen hoe zij zich gedragen hebben of ze nou goed op slecht waren...
Ik lees vaak het argument "we hebben het niet meegemaakt, dus kunnen we er niet over oordelen". Wanneer je probeert in te leven in de situatie en je de feiten kent, kun je gerust oordelen over een bepaalde kwestie. Zeker als je als bron verslagen van ooggetuigen gebruikt. Het is juist belangrijk om een oordeel te vellen over een bepaalde kwestie uit de geschiedenis, misschien leren we er wat van voor de toekomst.

Je oordeel moet je alleen baseren op de normen en waarden uit die tijd en je moet rekening houden met de situatie waarin mensen toen leefden. Zonder nadenken een mening geven over een bepaald aspect van de geschiedenis is dom, maar na wat onderzoek kun je naar mijn mening een goed onderbouwde mening geven over een kwestie uit het verleden. Wetenschappelijke waarde heeft een oordeel meestal niet, hierbij gaat het vooral om de feiten.

Mijn mening over de SS: in totaliteit was het een misdadige organisatie die een zeer belangrijke rol heeft gespeeld bij de Holocaust en andere grote oorlogsmisdaden. Er zijn echter SS-takken die minder intensief betrokken zijn geweest bij deze gruwelijkheden. Mijn mening gaat echter over de SS organisatie en niet over individuele personen. Over individuele personen kan ik pas oordelen als ik hun achtergrond en hun bezigheden tijdens de oorlog ken.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Timo schreef:Peter ik respecteer jou mening maar ik vind dat wij zoiezo de hele SS niet hebben mee gemaakt dus we kunnen ook niet oordelen hoe zij zich gedragen hebben of ze nou goed op slecht waren...
Daarom gaat mijn oordeel niet over gans de SS, maar slechts over sommigen, die dan nog tot de Vlaamse tak van de Waffen-SS behoorden...
Ik veralgemeen niet zo graag.....
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Helemaal niet.

Mijn mening over de Waffen-SS is op zich goed.
Aan de ene kant is het zo dat de heren die zich bij deze organisatie aansloten het voornamelijk deden uit anti-communistische gevoelens.
Men denkt vaak dat alle SS'ers Jodenhaters waren. Natuurlijk was het ook wel zo dat tijdens de opleiding er veel tijd besteed werd aan rassenkunde en dergelijke lessen.
Aan het front waren het over het algemeen zeer harde en goed getrainde soldaten. Ik heb wel vaker gelezen dat veel soldaten zich niet eens met politiek of met het Germanisme(en dat soort zaken) bezighielden. Er werd door Hitler gezegd dat 1 SS soldaat stond voor 20 Wehrmachtsoldaten.
Veel misdaden die door kleine organisaties als de Einsatztruppen (de types die er achter het front op bevel van hogerhand op los liquideerde en executeerde) werden en worden in de schoenen van de Waffen-SS geschoven.
Aan de andere kant is het toch moeilijk te ontkennen dat de SS wel wreed was in het optreden tijdens gevechten(en soms niet eens gevechten).
Zo werden er bij Ouradour en Malmedy om maar enkele plaatsen te noemen honderden mensen vermoord (ook in Tsjeachië is dit gebeurd, alleen weet ik zo even niet de plaats op te noemen.
Daan
Lid
Contacteer:

Bericht door Daan »

Stijn schreef:Aan het front waren het over het algemeen zeer harde en goed getrainde soldaten. Ik heb wel vaker gelezen dat veel soldaten zich niet eens met politiek of met het Germanisme(en dat soort zaken) bezighielden.

Aan de andere kant is het toch moeilijk te ontkennen dat de SS wel wreed was in het optreden tijdens gevechten(en soms niet eens gevechten).

Zo werden er bij Ouradour en Malmedy om maar enkele plaatsen te noemen honderden mensen vermoord (ook in Tsjeachië is dit gebeurd, alleen weet ik zo even niet de plaats op te noemen.
Tijdens de opleiding werd een deel besteed aan germaans onderricht, politiek e.d.

Gevechten zijn altijd wreed :? De Waffen-SS viel vaak frontaal aan, met als gevolg erg hoog verliescijfers onder soldaten en officieren. Veel Wehrmacht officieren vonden hun manier van oorlogvoeren nogal lomp.

Ouradour-sur-Glane: n.a.v. het ontvoeren/vermoorden en verminken van 2 officieren.

Malmedy :(

Lidice in Tsjechie n.a.v. het liquideren van Heydrich, de commissaris van Tjechie

Uiteraard niet goed te praten, maar ook talloze SS'ers zijn na overgave standrechtelijk geexecuteerd door de geallieerden zonder proces :(
"Klagt nicht, kämpft!"
Info gezocht over Wiking en de nederlandsche vrijwilligers van de Waffen-SS.

http://www.wiking-ruf.com
Stijn
Lid

Bericht door Stijn »

Je bent het dus met mij eens, wil je zeggen :)
Ketoembar
Lid

Bericht door Ketoembar »

Hallo jongengs,

Vinden jullie het erg als ik er even tussen kom?
Het fijt dat de SS deze daden gepleegd heeft, zal toch ergens ontstaan zijn.
Ik denk dat daarom sommige SS-ers geen spijt hebben.Omdat ze in hun gedachtegang deden wat ze vonden wat toedertijd nodig was. (moeilijke zin). Het klinkt misschien stom, maar ik denk dat deze mensen niet beter weten. (helaas) Ze zijn in die tijd opgegroeit met een "leider" die precies dat zei wat de meeste mensen dachten. Ik denk dat je dan vanzelf beinvloed wordt.
Bergrijp me niet verkeerd. Ik kan deze mensen ook niet volgen, maar ik heb mezelf altijd afgevraagd waarom het toch gebeurde. En ik denk dat dit een redelijke verklaring hier voor is.
Iemand mee eens, of niet?
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Tuurlijk, sommigen werden zondanig 'gebrainwasht' dat ze dachten dat alle gruwelen die ze deden, 'juist' waren. Dat is net een discussiepunt namelijk in hoeverre moet je de gewone soldaten straffen die zulke dingen gedaan hebben, in hoeverre zijn ze er zelf verantwoordelijk voor ?
Maximus
Lid

Bericht door Maximus »

je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.

als moorden verkrachtingen en andere dingen pleegt kan je niet iemand anders de schuld voorgeven.

je doet het zelf en niet iemand anders.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Maximus schreef:je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten.

als moorden verkrachtingen en andere dingen pleegt kan je niet iemand anders de schuld voorgeven.

je doet het zelf en niet iemand anders.
Do I need to say more??
Ben ik het helemaal mee eens.
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Er zijn er wel veel die bevelen van hogerhand moesten uitvoeren, en als soldaat moet je je aan die bevelen houden ... wel jammer dat er echte oorlogsmisdadigers zijn die zo hun daden proberen te rechtvaardigen. Maar militairen die op eigen houtje en gewoon door slechtheid zulke dingen deden, dat is iets heel anders.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik weet wel dat ik op zich niets te maken heb met deze discussie jongens, maar ik wilde een paar dingen zeggen.
Dit zijn dingen die ik vind en zijn daarom niet per definitie waar.
Voor alle dingen die je zegt zijn uitzonderingen te bedenken; zo ook voor deze.

Komt ie:

Alles wat we zeggen over een groep mensen gaat voor de een op en voor de ander niet. Zo valt er over de nederlanders als groep een hoop dingen te zeggen. Het zou mij verbazen als de helft hiervan voor mij gold. Zo ook voor de SS.

Het geeft geen pas om te oordelen over mensen. Iedereen maakt fouten, toegegeven, de ene fout is de andere niet, maar wanneer jij ervan overtuigd bent dat wat jij doet goed is hoe ver ga je zelf dan?
Maar goed; individuelen doen inderdaad soms verschrikkelijke dingen.
Zo ook SS-ers.

Ik ben zelf van mening dat oordelen de basis geeft voor vele problemen; immers: wanneer iemand vraagt waarom je iets doet kun je makkelijk van pad veranderen, maar wanneer iemand je beschuldigd van allerlei negatieve dingen wordt het plots zaak om te laten zien waarom je dat deed. Waar ligt de grens van het toelaatbare?
ik weet het niet.

Hoe voel jij je wanneer iemand oordeelt over dingen die hij/zij niet in kan schatten?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Ketoembar
Lid

Bericht door Ketoembar »

Ik ben het met benmaf eens.
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de film " Amen ".
Kennen jullie deze film?
Ik denk dat die film aardig beschrijft waarover wij discuseren.
Mochten jullie deze film niet kennen, dan kan ik hem toch iedereen aanraden.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

http://www.spiritualityhealth.com/newsh ... _5504.html

ziet eruit als een film die wat te zeggen heeft inderdaad.
thnx voor de tip.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie