schaarleider schreef:De daden van de algemeine ss zijn voorzover ik weet en lees gruwelijk.
De waffen-SS is voor mij heel wat anders,tuurlijk zijn er misdaden gepleegt maar dat was aan beide zijde en dat is nou eenmaal oorlog.
Dus de misdaden van de Waffen-SS waren volgens jou beperkt tot een schaal die vergelijkbaar is met de misdaden van de andere partijen in de tweede wereldoorlog en daarom niet iets om je druk om te maken? Waar vind je bij de geallieerden misdaden op dezelfde schaal als Dirlewanger, Kaminski, RONA, Handschar, Florian Geyer, Prinz Eugen, RFSS, enz.?
Na de oorlog waren er rechtzaken tegen de volgende Waffen-SS eenheden wegens oorlogsmisdaden.
West-Duitse rechtzaken
- 1.SS-Inf.Brig.(mot)
- 10.SS-Inf.Rgt.
- 11.SS-Infanterieregiment
- 13.SS-Armee-Korps
- 17.SS-Panzergrenadier-Division 'Götz von Berlichingen'
- Ausbildungslager Trawniki
- Bataillon 'Götz von Berlichingen'
- Division 'Das Reich'
- Division 'Götz von Berlichingen'
- Division 'Hitler-Jugend'
- Division zur Vergeltung 2
- Ersatz- und Ausbildungsbataillon 5 'Götz von Berlichingen'
- Führungsstab Bauvorhaben Happurg
- Genesenden-Bataillon in Langenau
- Jagdverband
- Jagdverband Süd
- Kampfgruppe Trummler
- Kampfschule Martinsthal/Rheingau
- Kavallerieregiment 2
- Kommando Mühldorf
- Korps Gille
- Leibstandarte Adolf Hitler
- Nachschubkommandantur Russland-Mitte
- Panzergrenadierausbildungs- und Ersatzbtl.III
- Propagandastandarte 'Kurt Eggers'
- Remonteamt Rejowiec
- Schule Hohenwang
- Sonderinspektion III in Happurg
- Truppenübungsplatz Debica
- Truppenwirtschaftslagers Krakau
- Versorgungsamt Braunschweig
Oost-Duitse rechtzaken
Waffen-SS 20.SS-Grenadierdivision
Waffen-SS Ausbildungsersatzbtl.2
Waffen-SS Gruppe Godesberg
Waffen-SS Magdeburg
Waffen-SS Lublin
Waffen-SS SS-Bewährungsbtl. Dirlewanger
Waffen-SS SS-Division Florian Geyer
Waffen-SS SS-Division Prinz Eugen
Waffen-SS SS-Panzergrenadierdiv. Nibelungen
Waffen-SS SS-Panzergrenadierrgt.4 'Der Führer'
Waffen-SS SS-Totenkopfdivision
Overigens is het interessant om te kijken naar de processen tegen de Waffen-SS wegens oorlogsmisdaden in
Nederland
Feldgendarmerie
Sonderkommando Feldmeyer
SS-Jagdkommando Zeppelin
Wachbatl. Nord-West
Landstorm Nederland 8.Regt.
Landstorm Nederland Regt.84
En nu ik toch deze eenheden noem...
schaarleider schreef:De ss divisies hebben hard en goed gevochten ,soms als ik boeken lees en foto,s kijk denk ik wel eens deze lui hielden van vechten.
Waar zijn de militaire heldendaden van Dirlewanger, Kaminski, RONA, Handschar, Florian Geyer, Prinz Eugen, RFSS, enz.?
Ik kan wel een paar "heldendaden" noemen uit de Partisanenkrieg. Het is het topje van de ijsberg:
Sant'Anna (12 augustus 1944). RFSS, 560 partisanen omgebracht waaronder 110 kinderen in Sant'Anna in Toscane in een poging het communistisch verzet daar uit te schakelen.
Bardine San Terenzo en Mezzana Castello (20 augustus 1944). RFSS, 53 partisanen uitgeschakelt in Berdine, 107 partisanen omgebracht in Mezzana (waaronder 5 mannen). Na vier dagen was dit aantal opgelopen tot 369 na het opsporen en uitschakelen van partisanen in Monte Sole. 454 huizen werden platgebrand.
Distomo (10 juni 1944). Polizei, in Griekenland worden bij acties tegen partisanen 218 bewoners van het dorpje Distomo omgebracht.
Niksic (mei 1943). Prinz Eugen, 121 partisanen omgebracht, het merendeel vrouwelijk waarvan 29 minderjarig en 30 ouder dan zestig (de oudste 92).
Ruda, Cornji, Dorfer Otok en Dalnji (27 maart 1944). Prinz Eugen, 834 Servische partisanen omgebracht in dorpen in Dalmatië tijdens acties tegen het communistisch verzet.
Velika (28 juli 1944). Prinz Eugen en Skanderbeg, systematische uitschakeling van Servische en joodse partisanen in Kosovo. 428 doden.
Noot: de goede verstaander leest "weerloze burgers" waar de Duitsers het woord "partisanen" gebruikten.
Maar allemaal vergelijkbaar met geallieerde misdaden, want dat is natuurlijk oorlog